SV NEC en Sparta samen tegen buscombi
NEC-supporters die 18 september naar de wedstrijd tegen Sparta in Rotterdam willen, zijn verplicht om dat per auto/buscombi te doen. Want, zegt de gemeente Rotterdam, Sparta-NEC is een risicowedstrijd. Na een brief, vorige week, van de supportersverenigingen van Sparta en van NEC hierover, gaat Rotterdam de wedstrijd nog eens tegen het licht houden.
“Beide clubs respecteren elkaar. Er is nog nooit wat gebeurd. Ja, een keer op het station in Rotterdam, maar niet bij Sparta”, reageert Harold Bastiaans, voorzitter van supportersvereniging NEC. Gezamenlijk met De Sparta Supporter (supportersvereniging) is in een brief naar de gemeente Rotterdam gestuurd om opheldering te vragen over het besluit.
Ad Borstlap, voorzitter van De Sparta Supporter: “In 2010 zou er een incident zijn geweest tussen NEC- en Spartasupporters. Dat is zes jaar geleden! En vorig jaar zouden er enkele kleine incidentjes zijn geweest. Dat verleden draag je dus mee. Maar dat moet je loslaten. Er gebeurt bij Sparta bijna nooit iets. Waarom is dit nu zo’n beladen wedstrijd?”, vraagt Borstlap zich af. ‘Graag willen wij hierbij een lans breken voor de Nijmeegse fans, door op te merken dat er al jarenlang geen enkele wanklank is geweest tussen NEC- en Sparta-supporters en dat wij mede om deze reden de inschaling als B-risicowedstrijd ietwat moeilijk kunnen plaatsen’, schrijven de beide voorzitters Borstlap en Bastiaans.
De twee supportersverenigingen vragen de gemeente Rotterdam de wedstrijd Sparta-NEC nog eens tegen het licht te houden en af te schalen naar een meer klantvriendelijke A-wedstrijd. Borstlap: “Met een verplichte auto/buscombi is voetbal geen uitje meer. Je moet dan wel een heel fanatieke supporter zijn om je club achterna te reizen.
“De andere ‘Rotterdamse’ wedstrijden van NEC tegen Feyenoord en Excelsior, zijn overigens wel ingeschaald in de categorie A, zonder risico.
Beide clubs respecteren elkaar. Er is nog nooit wat gebeurd.
Update vrijdag 26 augustus
Onze inzet heeft resultaat. Er wordt een test gedraaid met een (verruimde) autocombi van 50 auto’s. Niet het meest gewenste resultaat, maar wel een stap in de goede richting.