Nijmegen

Discussieer hier over alles dat niets met N.E.C. te maken heeft.
MichielNEC
Berichten: 637
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 22:58
Locatie: Ewijk
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door MichielNEC »

Strooper schreef:
ronnyguitar schreef:vandaag in het gelders nieuws op tv gelderland, een leuk kort berichtje over mijn moeder op het schone stationstoilet in nijmegen....
Moet zeggen dat ik vaak even mijn plas ophoud als ik in de trein zit van Grunn naar Nijmegen om speciaal bij je moeder naar het toilet te gaan. Is de 50 cent zeker waard :tu:
:withstupid:
Respect voor je ma, Ronny!
Neccie for president!

Gebruikersavatar
mosymuis
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 11:24
Locatie: Nijmegen de gekste
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door mosymuis »

De Nijmeegse stationstoiletten zijn inderdaad een attractie op zich :hail:

Gebruikersavatar
Biarmicus
Berichten: 2340
Lid geworden op: za 02 aug 2008, 20:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Biarmicus »

Mosymuis, spammert.

DR
Berichten: 4802
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 06:29
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door DR »

D'r is blijkbaar ergens een UFO met mafkezen geland:
------------------------------------------------------------------

'Nijmegen en Arnhem één grote stad'
vrijdag 29 april 2011 | 07:09 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 29 april 2011 | 08:14

Tekstgrootte

Jaap Modder (rechts) tijdens een vergadering van de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Archieffoto: Gerard Burgers

1/3
NIJMEGEN - Nijmegen en Arnhem moeten over een tijdje niet meer gezien worden als twee onafhankelijke steden, maar als één stedelijke zone. Het gebied tussen Arnhem en Nijmegen moet het bruisende en groene centrum worden van Stadsregio Arnhem Nijmegen. Daarvoor is het nodig dat de gemeenten van de Stadsregio onomwonden kiezen voor woningbouw tussen Arnhem en Nijmegen.


Plannen voor bouw aan de randen, in plaatsen als Zevenaar en Wijchen, moeten in de ijskast. Financiële gevolgen voor die gemeenten moeten door de andere gemeenten worden opgevangen, vinden GS.

Dat schrijven Gedeputeerde Staten van Gelderland aan het bestuur van Stadsregio Arnhem Nijmegen. Ze vinden dat de twintig gemeenten van de Stadsregio niet anders kunnen dan die keuze maken.

De Stadsregiogemeenten onderhandelden meer dan een jaar over hun bouwplannen, nu de markt is ingestort. Ze maakten geen scherpe keuzes, maar verdeelden de woningen. Hadden ze dat niet gedaan, dan hadden enkele gemeenten grote financiële verliezen geleden.

Voorzitter Jaap Modder van Stadsregio Arnhem Nijmegen vindt de opmerkingen van de provincie flauwekul. "We zijn juist blij dat we er met twintig gemeenten uit zijn gekomen. Arnhem en Nijmegen staan erachter. We hebben een deal kunnen maken waar iedereen blij mee is. En nu gaat de provincie burgeroorlogjes voeren. Daar ben ik niet blij mee."

NiMMA_024
Berichten: 6731
Lid geworden op: zo 11 nov 2007, 15:41
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door NiMMA_024 »

Ik las het net in de Online Gelderlander. :pukeface:

Dan nog liever een gemeente worden van n-brabant.
NEC ON TOUR.... soon in your stadium!

Gebruikersavatar
SanderNEC
Berichten: 8805
Lid geworden op: zo 20 jun 2010, 14:01
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door SanderNEC »

Goed voor de economie en de handel rondom de grote stad, alleen denk ik dat de twee clubs niet in één stad kunnen verblijven. Maar daar wordt natuurlijk niet aan gedacht als gemeente...
ForzaNEC.nl

jd
Berichten: 5168
Lid geworden op: wo 08 okt 2008, 17:56
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door jd »

Misschien een stomme vraag. Maar ik kom net van de dodenherdenking, en ik vraag het me elk jaar opnieuw af.

Waarom zijn er geen sportverenigingen die een krans leggen?

Ik snap dat sport en de oorlog niets met elkaar te maken hebben, dus er is geen noodzaak of enige verplichting om het te doen. Maar als Ovum Novum en Carolus Magnus een krans leggen, waarom dan niet een voetbalclub die de oorlog heeft meegemaakt en al meer dan een eeuw verbonden is met de stad Nijmegen?

Ik bedoel, dat zou net zo goed Quick kunnen zijn als NEC. Maar ook elke andere voetbalclub. En dan hoeft het nog nieteens een voetbalclub te zijn. Het mag dan misschien mijn kromme insteek zijn, maar als ik in een sportbestuur actief zou zijn -en met name een die maatschappelijke betrokkenheid propageert- dan zou ik toch wel pleiten om een paar tientjes neer te leggen voor een krans.

En nogmaals. Het hoeft niet en ik snap ook wel dat er geen duizend sportverenigingen met een krans op de dam in de rij staan. Maar bij zo'n lokale herdenking, waar kleine stichtingen, besturen en verenigingen een krans leggen. Waarom geen maatschappelijk betrokken sportvereniging? Waarom niet de -onlosmakelijk met Nijmegen verbonden- betaald voetbalclub NEC? Dat is iets wat ik me nu (pas) twee jaar afvraag.

Kanchelskis
Berichten: 12356
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:36

Re: Nijmegen

Bericht door Kanchelskis »

Ik vind dat er over het algemeen toch weinig wordt gedaan aan dodenherdenking en bevrijdingsdag. Het leeft veel minder dan Koninginnendag.

Ik had liever een groot volksfeest gezien op 5 mei, dan op 30 april. En uiteraard 4 mei stilstaan bij de slachtoffers.

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16435
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Legendario »

Kanchelskis schreef:Ik vind dat er over het algemeen toch weinig wordt gedaan aan dodenherdenking en bevrijdingsdag. Het leeft veel minder dan Koninginnendag.

Ik had liever een groot volksfeest gezien op 5 mei, dan op 30 april. En uiteraard 4 mei stilstaan bij de slachtoffers.
:withstupid: Al is natuurlijk moeilijk te sturen wat een volksfeest wordt. Koninginnedag is door de jaren zo gegroeid. Ik vind het belachelijk dat Bevrijdingsdag afgeschaft is als feestdag. Eens in de vijf jaar is het nu toch? Onbegrijpelijk.
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
Harold Bastiaans
Berichten: 7280
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 22:48
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Harold Bastiaans »

Kanchelskis schreef:Ik vind dat er over het algemeen toch weinig wordt gedaan aan dodenherdenking en bevrijdingsdag. Het leeft veel minder dan Koninginnendag.

Ik had liever een groot volksfeest gezien op 5 mei, dan op 30 april. En uiteraard 4 mei stilstaan bij de slachtoffers.
Ik ben het hier totaal niet mee eens, 4 mei zijn er s'avonds vele zenders met programma's die stilstaan bij het " waarom van 4 mei" 5 mei is vanuit de traditie zins 1945 bevrijdingsdag, er word dan stil gestaan bij het feit dat vrijheid een gegeven moet zijn, maar dat dat het niet standaard is. 4/5 mei worden tegenwoordig gelukkig veel meer betrokken bij het hedendaagse.

30 april is een feestdag, of we dat nu willen of niet, staat los van alle andere feesten. Stilstaan bij de niet vanzelfsprekende vrede, of vieren dat je koningin jarig is zijn twee geheel verschillende dingen.
Geen onderschrift is ook een onderschrift!

jd
Berichten: 5168
Lid geworden op: wo 08 okt 2008, 17:56
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door jd »

Ach, het is ook gewoon dat die drie data binnen 7 dagen zitten, dan ga je automatisch voor jezelf prioriteiten stellen.

Ook ik vind het krom dat koninginnedag 4 & 5 mei overstemt. Was koninginnedag in Oktober (ofzo) geweest dan had ik daar vast anders over gedacht. Maar als je dit ziet: http://www.dumpert.nl/mediabase/1468851 ... plein.html

Dan kan het wel zo zijn dat er genoeg zenders stilstaan bij het hoe-en-waarom van 4 + 5 mei. Maar mijn haren gaat overeind staan van het slechte historische besef. Dan blijkt het toch dat er misschien iets vaker en iets beter aandacht aan besteed moet worden dan die twee avondvullende tv-programmeringen. (en tuurlijk snap ik dat ze de grootste mongolen selecteren voor zo'n item, maakt het niet minder genant)

Er stond vandaag nog een interessant stuk in de Volkskrant. Over hoe veel Nederlanders denken dat Hitler een Jood was, of van Joodse komaf is. En dat dit zelfs op de Pabo en basisscholen verteld wordt. Dat is dus een hardnekkige urban legend, die nog niet naast de waarheid gelegen heeft (ik hoor hem ook regelmatig, en help dat stomme gerucht dan ook meteen de wereld uit). Maar het geeft wel weer aan hoe een boodschap vertroebelt door de jaren heen.

Kanchelskis
Berichten: 12356
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:36

Re: Nijmegen

Bericht door Kanchelskis »

Het kan inderdaad wel op tv aandacht krijgen, maar echt beleven is anders. Als ik zo om me heen kijk staan weinig mensen stil bij 4 en 5 mei, terwijl diezelfde mensen wel volop Koninginnendag vieren. En het historisch besef is soms ver te zoeken inderdaad.

Ik sta eerst liever stil bij alle slachtoffers van (de tweede wereld) oorlog en vier daarna liever dat ik nu geen Duitse nationaliteit heb en me gewoon vrij kan bewegen. Ik heb niets met de monarchie en van oudsher is koninginnendag in een andere maand, maar door Bea in 1980 op 30 april gezet.

En ik ben nu 4 keer in Auswitz geweest en dat soort bezoeken drukken je flink met de neus op de feiten/ historische gebeurtenissen.

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16435
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Legendario »

Kanchelskis schreef:Het kan inderdaad wel op tv aandacht krijgen, maar echt beleven is anders. Als ik zo om me heen kijk staan weinig mensen stil bij 4 en 5 mei, terwijl diezelfde mensen wel volop Koninginnendag vieren. En het historisch besef is soms ver te zoeken inderdaad.

Ik sta eerst liever stil bij alle slachtoffers van (de tweede wereld) oorlog en vier daarna liever dat ik nu geen Duitse nationaliteit heb en me gewoon vrij kan bewegen. Ik heb niets met de monarchie en van oudsher is koninginnendag in een andere maand, maar door Bea in 1980 op 30 april gezet.

En ik ben nu 4 keer in Auswitz geweest en dat soort bezoeken drukken je flink met de neus op de feiten/ historische gebeurtenissen.
Niet helemaal waar. Juliana was op 30 april jarig, dus al sinds het begin van haar ambtstermijn wordt Koninginnedag op die dag gevierd. Daarvoor was het ergens in Augustus (verjaardag van Wilhelmina). Beatrix heeft in 1980 alleen niet de dag gewijzigd naar januari.
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22773
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door burp »

jd schreef:Misschien een stomme vraag. Maar ik kom net van de dodenherdenking, en ik vraag het me elk jaar opnieuw af.

Waarom zijn er geen sportverenigingen die een krans leggen?

Ik snap dat sport en de oorlog niets met elkaar te maken hebben, dus er is geen noodzaak of enige verplichting om het te doen. Maar als Ovum Novum en Carolus Magnus een krans leggen, waarom dan niet een voetbalclub die de oorlog heeft meegemaakt en al meer dan een eeuw verbonden is met de stad Nijmegen?

Ik bedoel, dat zou net zo goed Quick kunnen zijn als NEC. Maar ook elke andere voetbalclub. En dan hoeft het nog nieteens een voetbalclub te zijn. Het mag dan misschien mijn kromme insteek zijn, maar als ik in een sportbestuur actief zou zijn -en met name een die maatschappelijke betrokkenheid propageert- dan zou ik toch wel pleiten om een paar tientjes neer te leggen voor een krans.

En nogmaals. Het hoeft niet en ik snap ook wel dat er geen duizend sportverenigingen met een krans op de dam in de rij staan. Maar bij zo'n lokale herdenking, waar kleine stichtingen, besturen en verenigingen een krans leggen. Waarom geen maatschappelijk betrokken sportvereniging? Waarom niet de -onlosmakelijk met Nijmegen verbonden- betaald voetbalclub NEC? Dat is iets wat ik me nu (pas) twee jaar afvraag.
tsja, hoe cru ook rond de oorlog was wel de glorietijd van NEC.

Dat Ovum wat legt slaat inderdaad nergens op, Carolus snap ik nog wel ivb met de link met de historische voorganger en het studentenverzet van destijds.

Gebruikersavatar
Harold Bastiaans
Berichten: 7280
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 22:48
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Harold Bastiaans »

Kanchelskis schreef:Het kan inderdaad wel op tv aandacht krijgen, maar echt beleven is anders. Als ik zo om me heen kijk staan weinig mensen stil bij 4 en 5 mei, terwijl diezelfde mensen wel volop Koninginnendag vieren. En het historisch besef is soms ver te zoeken inderdaad.

Ik sta eerst liever stil bij alle slachtoffers van (de tweede wereld) oorlog en vier daarna liever dat ik nu geen Duitse nationaliteit heb en me gewoon vrij kan bewegen. Ik heb niets met de monarchie en van oudsher is koninginnendag in een andere maand, maar door Bea in 1980 op 30 april gezet.

En ik ben nu 4 keer in Auswitz geweest en dat soort bezoeken drukken je flink met de neus op de feiten/ historische gebeurtenissen.
Ik vind dat je de dingen los van elkaar moet zien. Geef de mensen brood en spelen is een uitdrukking die in dit geval wel heel erg van toepassing is, je bent als individu aangewezen wat overheden bepalen, oorlogen herdenkingen enz worden ook door de overheid bepaald, als er in pakweg 1950 besloten was dat er geen herdenking meer zou moeten zijn was er nu niemand die ernaar kraaide.

Ik vind dat je elke dag moet stilstaan wat voor leed er op de wereld is, los van de tweede wereld oorlog. Wat er toen is gebeurd heeft ons nederlanders direct geraakt, wat er bijvoorbeeld in de jaren 90 in Joegoslavie is gebeurd vind ik persoonlijk op dit moment een belangrijker punt, er schijnt namelijk tussen de jaren 45 en 95 niks geleerd te zijn.

Verder vind ik de interesse van de nederlandse jeugd v.w.b. 1940 1945 matig tot slecht.

Koninginnendag vind ik in Nederland juist een heel belangrijk feest, in onze multiculturele samenleving is er een dag dat we gezamelijk allemaal een doel hebben, koninginnedag vieren.
Geen onderschrift is ook een onderschrift!

jd
Berichten: 5168
Lid geworden op: wo 08 okt 2008, 17:56
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door jd »

Harold, ForzaNEC.nl schreef:
Kanchelskis schreef:Het kan inderdaad wel op tv aandacht krijgen, maar echt beleven is anders. Als ik zo om me heen kijk staan weinig mensen stil bij 4 en 5 mei, terwijl diezelfde mensen wel volop Koninginnendag vieren. En het historisch besef is soms ver te zoeken inderdaad.

Ik sta eerst liever stil bij alle slachtoffers van (de tweede wereld) oorlog en vier daarna liever dat ik nu geen Duitse nationaliteit heb en me gewoon vrij kan bewegen. Ik heb niets met de monarchie en van oudsher is koninginnendag in een andere maand, maar door Bea in 1980 op 30 april gezet.

En ik ben nu 4 keer in Auswitz geweest en dat soort bezoeken drukken je flink met de neus op de feiten/ historische gebeurtenissen.
Ik vind dat je de dingen los van elkaar moet zien. Geef de mensen brood en spelen is een uitdrukking die in dit geval wel heel erg van toepassing is, je bent als individu aangewezen wat overheden bepalen, oorlogen herdenkingen enz worden ook door de overheid bepaald, als er in pakweg 1950 besloten was dat er geen herdenking meer zou moeten zijn was er nu niemand die ernaar kraaide.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens Harold. Ten eerste omdat "de overheid" dat soort zaken niet zomaar beslist, er is blijkbaar behoefte naar vanuit het volk, en dan organiseert een overheid dat. Wanneer het niet centraal geregeld was, dan zouden er nu nog mensen stille tochten lopen uit eigen initiatief.
Kijk ook even naar de kleine herdenkingen door het jaar heen (gerelateerd aan de tweede wereldoorlog) waar sommige gemeenten zelf weinig organiseren. Vanuit het oud verzet, oud millitairen en oud dwangarbeiders (inclusief nabestaanden) is er nogsteeds een grote behoefte aan het feit dat men erbij stil blijft staan. Regelt de overheid het niet, dan doen de stichtingen, verenigingen en mensen het zelf wel. Dat heeft niets met brood en spelen te maken. Brood en spelen zou juist eerder van toepassing zijn op koninginnedag dan op de dodenherdenking + bevrijdingsdag.
Ik vind dat je elke dag moet stilstaan wat voor leed er op de wereld is, los van de tweede wereld oorlog. Wat er toen is gebeurd heeft ons nederlanders direct geraakt, wat er bijvoorbeeld in de jaren 90 in Joegoslavie is gebeurd vind ik persoonlijk op dit moment een belangrijker punt, er schijnt namelijk tussen de jaren 45 en 95 niks geleerd te zijn.
Mja. Dat is het "fijne" aan zo'n dodenherdenking. Iedereen mag zijn eigen interpretatie erop loslaten. Tuurlijk wordt het gedomineerd door organisaties rondom de tweede wereldoorlog, maar er zijn ook genoeg mensen die een krans of een bloem leggen voor iets anders (stichting Islam en dialoog gisteren bijvoorbeeld) of stilstaan bij Joegoslavië, of iets anders.
Ook gisteren in de volkskrant las ik een opiniestuk van iemand die het verschrikkelijk vond dat de dodenherdenking gekaapt werd door allemaal instanties, de dodenherdenking was immers volgens hem alleen maar om stil te staan bij de slachtoffers op Nederlands grondgebied (dus ook Nederlands-Indië). Ik vond dat ronduit schofterig. Ten eerste zouden Nederlanders die buiten Nederland gesneuveld zijn dan niet herdacht worden volgens hem, ook waren er geen vernietigingskampen op Nederlands grondgebied, etc. Ik kon me daar absoluut niet in vinden. Laat iedereen herdenken wat ze zelf willen.
Verder vind ik de interesse van de nederlandse jeugd v.w.b. 1940 1945 matig tot slecht.
Volgens onderzoek valt dat dus wel mee. De interesse is er genoeg, maar betrouwbare informatie ontbreekt soms. Hoe kun je als kind nou goed historisch besef krijgen als je docent denkt dat Hitler zelf Joods was, en niet weet tussen welke jaren Nederland bezet was?
Koninginnendag vind ik in Nederland juist een heel belangrijk feest, in onze multiculturele samenleving is er een dag dat we gezamelijk allemaal een doel hebben, koninginnedag vieren.
Mja, ik vind koninginnedag dus brood en spelen, en dodenherdenking + bevrijdingsdag veel belangrijker. Iedereen zijn ding natuurlijk. Maar als de autochtone Nederlander al geen gezamelijk doel heeft (verdeeld over de monarchie) hoe kun je dan verwachten dat allochtone/inwoners van andere culturen koninginnedag als gezamelijk doel hebben.
Als er één feest niet multicultureel is dan is het koninginnedag wel. Veel chauvinistischer bestaat het niet. En van een gezamelijk multicultureel doel is al helemaal geen sprake.

Waar elke cultuur juist weer wel een eigen referentie aan vrijheid en leed heeft. Ik vind persoonlijk dat er een veel groter gezamelijk multicultureel doel zit aan 4 + 5 mei. Het gezamelijk doel van leed herdenken en vrijheid eren.

Gebruikersavatar
Harold Bastiaans
Berichten: 7280
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 22:48
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Harold Bastiaans »

@ JD, ik heb weinig behoefte deze materie te bediscussiëren, ik ben het geloof ik wel met je eens op alle punten, overigens ( en dat zijn wel feiten) dat ene puntje wat je aanscherpt met betrekking tot overheden en het volk wat is bepaalt, dat is zekers discutabel, was het niet de overheid die 5 mei nog maar eens in de 5 jaar als feestdag aanmerkt?
Mja, ik vind koninginnedag dus brood en spelen, en dodenherdenking + bevrijdingsdag veel belangrijker. Iedereen zijn ding natuurlijk. Maar als de autochtone Nederlander al geen gezamelijk doel heeft (verdeeld over de monarchie) hoe kun je dan verwachten dat allochtone/inwoners van andere culturen koninginnedag als gezamelijk doel hebben.
Als er één feest niet multicultureel is dan is het koninginnedag wel. Veel chauvinistischer bestaat het niet. En van een gezamelijk multicultureel doel is al helemaal geen sprake.

Waar elke cultuur juist weer wel een eigen referentie aan vrijheid en leed heeft. Ik vind persoonlijk dat er een veel groter gezamelijk multicultureel doel zit aan 4 + 5 mei. Het gezamelijk doel van leed herdenken en vrijheid eren.
En met deze quote denk ik dat je plank wel misslaat. Juist met koninginnendag zie je een verbroedering tussen verschillende culturen, ieder op eigen wijze zijn of haar koninginnen feest. Voor mij is dan duidelijk dat nederland weldegelijk een multiculturelen samenleving is en waar diverse mensen trots zijn op de plek waar ze wonen.
Geen onderschrift is ook een onderschrift!

Bleum
Berichten: 10948
Lid geworden op: za 02 jun 2007, 18:50
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Bleum »

De populariteit heeft te maken met de invulling van de dag, niet met de achterliggende gedachte. Als 5 mei de dag was geweest van de vrijmarkten en oranje kleren aan, dan was 5 mei de belangrijkste feestdag geweest. In de jaren 50 was bevrijdingsdag veel populairder dan koninginnedag, dat was niet eens een vrije dag. Bij beide dagen was het toen folklore en oud hollandse spelen trouwens en zingen en lampionnenoptochten. Pas later kwamen de vrijmarkten en juist die zorgen voor het massale karakter. En de monarchie vieren kan best multicultureel. Sterker nog, ik denk dat je allochtonen meer plezier bezorgd met een vrijmarkt, dan ze opzadelen met de bevrijding van ons land die zelfs hun eigen voorouders niet mee hebben gemaakt.
AGAINST MODERN FOOTBALL (fanculture)!!!

Gebruikersavatar
Tiel
Berichten: 30694
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 07:03
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Tiel »

De overheid heeft toch 5 mei afgeschaft, hoe kun je nu iets doen als het geen vrije dag is. Eens per 5 jaar is ook een fabeltje, wettelijk is er helemaal niets meer. Sommige cao's zeggen eens per 5 jaar, wettelijk is er helemaal geen regeling meer. Dus geen cao is nooit vrij op 5 mei.
Nuilen: Je kunt het leren, waar je mee omgaat raak je mee besmet.

jd
Berichten: 5168
Lid geworden op: wo 08 okt 2008, 17:56
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door jd »

@Harold & Bleum, zit zeker wat in jullie punten. Moet ik wel aan toevoegen dat voor mij het belang van de dagen niet direct in de "leukheidsfactor" of de multiculturele factor ligt. Het maakt mij niet uit of een vrijmarkt geprefereerd of gewaardeerd wordt boven het programma van bijvoorbeeld bevrijdingsdag. De invulling van een dag bepaalt voor mij niet het belang van een dag.

Want ondanks dat bevrijdingsdag een stuk soberder gevierd wordt dan koninginnedag, is voor mij persoonlijk het belang toch veel groter. Om te vieren dat wij niet bezet zijn, niet onder fascistisch bewind staan, vrijheid hebben om ons eigen leven in te vullen e.d. weegt voor mij vele malen zwaarder dan een viering van een koningshuis waar ik persoonlijk niets mee heb. Ookal vind ik koninginnedag een stuk leuker en gezelliger, belangrijk vind ik het niet. Maar dat is een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maarja, ookal is het best interessant, we wijken af.

Vraag me nog wel af waarom NEC en andere verenigingen niet vertegenwoordigd zijn bij de kranslegging :wink:

Kanchelskis
Berichten: 12356
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:36

Re: Nijmegen

Bericht door Kanchelskis »

jd schreef:@Harold & Bleum, zit zeker wat in jullie punten. Moet ik wel aan toevoegen dat voor mij het belang van de dagen niet direct in de "leukheidsfactor" of de multiculturele factor ligt. Het maakt mij niet uit of een vrijmarkt geprefereerd of gewaardeerd wordt boven het programma van bijvoorbeeld bevrijdingsdag. De invulling van een dag bepaalt voor mij niet het belang van een dag.
:withstupid:

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22773
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door burp »

koninginnedag een multicultureel feest?
Die zie ik eigenlijk niet. :crazy:

Maar goed ik heb dan ook zeer weinig met koninginnedag, nooit gehad ook, en vind het net als de kermis en carnaval iets waar ik graag met een grote boog omheen loop. Alleen maar donken mafkezen en bij 1 verkeerde beweging heb je ruzie.

Bevrijdingsdag vind ik, samen met 4 mei, een stuk belangrijker en inderdaad dat er net een week tussen koninginnedag en 5mei zit is eigenlijk wel vervelend. 5 mei heeft wel een meer serieuzere lading en koninginnedag is meer een soort mid-lentefeest/ begin van de zomerviering waarbij iedereen blij is weer naar buiten het zonnetje in te kunnen.

zepher hatert
Berichten: 667
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door zepher hatert »

voor de mensen die vrij zijn of na het werk een feestje willen bouwen ....bevrijdingsfestival nijmegen ..van 14.30 tot 00.00 ..met lady aida .dj pure. zomoelijk. boef en de logeerde aap.boemklatsh.baskerfille ... :party: :party: :party: hunnerpark.........groetuh zeph :crazy: :crazy2: nec

Bleum
Berichten: 10948
Lid geworden op: za 02 jun 2007, 18:50
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door Bleum »

jd schreef:@Harold & Bleum, zit zeker wat in jullie punten. Moet ik wel aan toevoegen dat voor mij het belang van de dagen niet direct in de "leukheidsfactor" of de multiculturele factor ligt. Het maakt mij niet uit of een vrijmarkt geprefereerd of gewaardeerd wordt boven het programma van bijvoorbeeld bevrijdingsdag. De invulling van een dag bepaalt voor mij niet het belang van een dag.

Want ondanks dat bevrijdingsdag een stuk soberder gevierd wordt dan koninginnedag, is voor mij persoonlijk het belang toch veel groter. Om te vieren dat wij niet bezet zijn, niet onder fascistisch bewind staan, vrijheid hebben om ons eigen leven in te vullen e.d. weegt voor mij vele malen zwaarder dan een viering van een koningshuis waar ik persoonlijk niets mee heb. Ookal vind ik koninginnedag een stuk leuker en gezelliger, belangrijk vind ik het niet. Maar dat is een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maarja, ookal is het best interessant, we wijken af.

Vraag me nog wel af waarom NEC en andere verenigingen niet vertegenwoordigd zijn bij de kranslegging :wink:
Voor de duidelijkheid: Ik heb gesproken in algemene termen over de invulling van die dag. Ik had het zelf ook beter gevonden als 5 mei meer gevierd werd dan koninginnedag, want kernwaarden als vrijheid, democratie en naastenliefde wegen voor mij zwaarder dan vieren van de monarchie. Maar het vieren zelf wordt bepaald door dat wat gebruikelijk en traditioneel is op die dag. Als 5 mei soberder gevierd wordt dan is de logische conclusie dat koninginnedag met de vrijmarkten en feesten uitbundiger gevierd wordt. Dat wil niet zeggen dat we in Nederland niks om democratie en vrijheid geven en dat we de monarchie allemaal belangrijk vinden. Daarom vind ik de redenering: uitbundiger vieren, dus vinden we dat belangrijker een redenering die onjuist is. De festiviteiten bepalen hoe zo'n dag beleefd wordt, niet dat we daarmee ook de achterliggende reden zwaarder vinden wegen.
AGAINST MODERN FOOTBALL (fanculture)!!!

zepher hatert
Berichten: 667
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Nijmegen

Bericht door zepher hatert »

sorry tot 2300 uur :redface:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten