Oud NEC-ers

N.E.C. bestaat 110 jaar, discussieer hier over hoe het vroeger allemaal was en haal herinneringen op!
Gebruikersavatar
jackkreta
Berichten: 16435
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 00:30
Locatie: Ierapetra-Kreta
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door jackkreta »

ALIREZA JAHANBAKHSH VORIGE WEEK OP DREEF TIJDENS HET BEKERDUEL FEYENOORD - PEC ZWOLLE. KAY IN 'T VEEN / PRO SHOTS
Alireza Jahanbakhsh, voormalig eredivisietopscorer, presteerde bij Feyenoord lang ondermaats. Het rolmodel in Iran worstelt met de verwachtingen. Maar na een roerig WK lijkt hij, juist op tijd voor de Klassieker van zondag, 'het jongetje in zichzelf' te hebben gevonden.
BART VLIETSTRA
Feyenoord-speler Alireza Jahanbakhsh (29) voelt zo veel druk op zijn schouders dat hij er af en toe stapelgek van wordt. Zijn familie, ploeggenoten, trainer, zaakwaarnemer, vrienden, club, fans, landgenoten; hij wil niemand teleurstellen, schetsen goede vrienden van de Iraanse voetballer. 'Maar vooral zichzelf niet, hij is een trotse jongen, een rolmodel in Iran,' vertelt Amir Hashemi.

Pas de voorbije weken voldoet de buitenspeler aan de verwachtingen, daarvoor lukte hem dat slechts bij vlagen, terwijl Jahanbakhsh anderhalf jaar geleden door Feyenoord als een gerenommeerde topspeler werd gepresenteerd.

Analisten beten zich stuk op het 'mysterie Jahanbakhsh'. Dat komt vooral door het seizoen 2016-2017 toen de technisch begaafde en schotvaardige rechtsbuiten in dienst van AZ 21 doelpunten en 12 assists liet aantekenen. Daarmee belandde hij in een kort, welluidend rijtje. Luis Suarez en Memphis Depay zijn de enige andere buitenspelers die, over een heel seizoen gemeten, topscorer van de eredivisie werden.

De wereld lag daarna aan zijn voeten. AZ verkocht hem voor het recordbedrag van 25 miljoen euro aan de Engelse Premier League-club Brighton & Hove Albion. Maar de manager die hem haalde werd ontslagen en diens opvolger moest niets van buitenspelers hebben. Jahanbakhsh bleef vechten voor zijn kans tot Feyenoord hem overnam voor zo'n anderhalf miljoen euro.

Het klonk als een topdeal, ook gezien zijn leeftijd, maar Jahanbakhsh worstelt als een tiener met zichzelf. 'O man, het is bijna zielig hoe hij erbij loopt, zo zonder zelfvertrouwen,' zei ESPN-analist Kenneth Perez kort na de start van dit seizoen over Jahanbakhsh. Hij adviseerde hem naar het geïnteresseerde FC Utrecht over te stappen. Collega-analist Marciano Vink ging nog verder: 'waarom zou Utrecht dit willen?'

'We hebben een lang gesprek gehad over de druk die hij voelt,' vertelt goede vriend Amir Hashemi die tevens zijn zaken behartigt, en die zelf vijftien interlands voor Iran speelde. 'Dat luchtte hem op. Hij moest teruggaan naar het jongetje in zichzelf. Onbevangen gaan voetballen, acties maken zonder vrees. Schieten als dat kan. Risico's nemen. Zonder al te veel na te denken over de consequenties als het mislukt.'

Deze winter meldde onder meer Panathinaikos zich voor hem en was er ook interesse uit Duitsland en Amerika, maar Jahanbakhsh wilde per se bij Feyenoord blijven. Hashemi: 'Die interesse gaf hem zelfvertrouwen. Hij wil slagen, dat heeft hij bij alle clubs gehad. Alireza is een gever, hij wil niet teleurstellen. Niemand. Nooit.'
Gesprek
Als Jahanbakhsh terug is in zijn ouderlijk huis in Jirandeh wordt er doorlopend aangebeld door mensen die met hem willen praten. Telkens doet de voetballer open en gaat het gesprek aan, ook al bevindt het appartement van zijn ouders zich op de vierde etage en moet hij steeds vier trappen af.

Jahanbakhsh herpakte zich gedurende de winterstop. In oefenwedstrijden was hij weer ouderwets dominant aanwezig, ook in de kleedkamer. Coach Slot gaf hem er een compliment voor. Hij scoorde tegen FC Utrecht als invaller en was daarna als basisspeler tegen PEC Zwolle en FC Groningen op dreef.

Misschien is dat geen toeval. Ook bij NEC en AZ, zijn vorige clubs in Nederland, kwam Jahanbakhsh pas na anderhalf jaar los, zegt een andere vriend die hij dagelijks spreekt, Benjamin Mahian. 'Hij heeft steeds tijd nodig. Tijd die je bij Feyenoord niet krijgt.'

Hashemi: 'Nederland is kritisch, zelfs als Oranje met 3-0 wint is niemand blij. Feyenoord is totaal anders dan AZ. Totaal! Niet alleen het publiek, de hele wereld eromheen.'

Telkens is er het vergelijk met het droomseizoen 2016-2017. Het vreet Jahanbakhsh in zekere zin een beetje op. Mahian: 'We praten niet meer over voetbal, maar over andere dingen. Ik denk dat het helpt. En zijn familie is over uit Iran, daar voelt hij zich prettig bij.'

Het is al maanden onrustig in Iran met protesten voor meer vrijheid die door het regime worden beantwoord met martelingen, gevangenisstraffen en ophangingen. Wie zich alleen al uitspreekt hangt vervolging boven het hoofd. Jahanbakhsh geeft geen lange interviews meer.
Trots
'Het is haast niet te doen om een dag te beginnen terwijl je eerst het nieuws tot je neemt,' vertelt Hashemi. 'Ieder mens zou knielen en niet meer opstaan, het is ondraaglijk. Wij Iraniërs zijn heel trots en emotioneel, we staan allemaal als een berg achter ons volk. Als een berg! Alireza wil troost en afleiding bieden voor zijn mensen. Dat eist hij van zichzelf.'

Jahanbakhsh speelde voor Iran op het WK. De nationale ploeg zong het volkslied voor de eerste wedstrijd niet mee, maar voor de twee pouleduels daarna wel. Naar verluidt na dreigementen van overheidsfunctionarissen in het spelershotel. De schrik zit er goed in nadat oud-voetballer Amir Nasr-Azadani werd veroordeeld tot 26 jaar gevangenisstraf nadat hij meedeed aan protesten. Ooggetuigen zagen spelers in het spelershotel 'huilen zonder tranen'.

Hashemi: 'Het WK is het grootste podium, daar moet je van genieten. Maar wat ze ook deden: het was niet goed.'
Concurrentie
In zekere zin was het prettig voor Jahanbakhsh om daarna weer terug te keren in Rotterdam. Al is de concurrentie er fors met jongere spelers als Dilrosun en Wålemark, beiden voor meerdere miljoenen gehaald.

Hashemi en Hamian geloven dat hun vriend weer topscorer kan worden, en kampioen met Feyenoord. Waarom niet? Je moet ergens in geloven, vinden ze. Daarvan is hun volk het beste voorbeeld.

Het is Jahanbakhsh' droom om na zijn carrière van nog meer betekenis te zijn voor Iran. Hashemi: 'Hij wil Iran zo graag laten lachen en genieten. Dat is hem alles waard.'

Een goede rol zondag tegen Ajax is voor Jahanbakhsh om meerdere redenen van het grootste belang. Hashemi: 'Ajax is de club waar ik altijd dacht dat Alireza zou terechtkomen. In 2017 was het bijna zover, maar AZ wilde spelers niet aan concurrenten verkopen en Brighton bood ook meer geld. Nu zal hij daar nooit meer kunnen spelen. Onmogelijk. Alireza houdt oprecht van Feyenoord. Hij wil de supporters iets geven, de club, zijn ploeggenoten, trainer Slot die dagelijks vraagt hoe het met hem gaat, zijn volk. Maar dat kan alleen door de vrijheid in zichzelf terug te vinden.'

Uit de Volkskrant:
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

Alireza ja, die liep inderdaad altijd al met veel te veel geestelijke bagage rond.
Alsof hij vanalles en allerlei problemen ook in zijn omgeving en in zijn land in zijn hoofd projecteerde als noodzaak om op het veld te presteren. Dan heb je ook geen rust en geen knop die je op het veld kan omzetten.

Misschien tijd om alle clubs te verplichten ook een psycholoog aan de medische staf toe te voegen.
Voor de geestelijke gezondheid van voetballers is dat blijkbaar nodig en via de vvcs bijvoorbeeld ook voor oud spelers die moeite hebben na het stoppen.

Gebruikersavatar
bertje
Berichten: 32438
Lid geworden op: do 17 jan 2008, 12:27
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door bertje »

burp schreef:
do 19 jan 2023, 13:47
Alireza ja, die liep inderdaad altijd al met veel te veel geestelijke bagage rond.
Alsof hij vanalles en allerlei problemen ook in zijn omgeving en in zijn land in zijn hoofd projecteerde als noodzaak om op het veld te presteren. Dan heb je ook geen rust en geen knop die je op het veld kan omzetten.

Misschien tijd om alle clubs te verplichten ook een psycholoog aan de medische staf toe te voegen.
Voor de geestelijke gezondheid van voetballers is dat blijkbaar nodig en via de vvcs bijvoorbeeld ook voor oud spelers die moeite hebben na het stoppen.
Een psycholoog heeft alleen zin als de persoon er zelf ook voor open staat, anders is het weggegooide tijd en energie. Dan kan je beter als club faciliteren/promoten om naar een psycholoog te gaan.
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

bertje schreef:
do 19 jan 2023, 14:08
burp schreef:
do 19 jan 2023, 13:47
Alireza ja, die liep inderdaad altijd al met veel te veel geestelijke bagage rond.
Alsof hij vanalles en allerlei problemen ook in zijn omgeving en in zijn land in zijn hoofd projecteerde als noodzaak om op het veld te presteren. Dan heb je ook geen rust en geen knop die je op het veld kan omzetten.

Misschien tijd om alle clubs te verplichten ook een psycholoog aan de medische staf toe te voegen.
Voor de geestelijke gezondheid van voetballers is dat blijkbaar nodig en via de vvcs bijvoorbeeld ook voor oud spelers die moeite hebben na het stoppen.
Een psycholoog heeft alleen zin als de persoon er zelf ook voor open staat, anders is het weggegooide tijd en energie. Dan kan je beter als club faciliteren/promoten om naar een psycholoog te gaan.
dat kan ook in een sigalerende rol, iemand die dingen kan herkennen bij spelers.
Ze hoeven niet allemaal naar de clubpsycholoog, doorverwijzen kan juist een belangrijke rol zijn.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

Maar even wat updates van de laatste (wat langere) periode

Jay-Roy Grot van Viborg naar Kashiwa Reysol
Danjuma op huurbasis van Villareal naar Tottenham
Joey Sleegers naar ADO
Michael den Heijer van Auckland United naar Auckland City (en kan dus naar het wk voor clubs)
Todd Kane door Coventry City verhuurd aan Charlton Athletic
Ayman Sellouf gaat in Canada bij Pacific FC spelen
Oliver Zelenika heeft z'n contract bij NK Varaždin verlengd tot medio 2025
Paolo Sabak van Lokeren-Temse naar KFC Diest
Steeven Langil heeft een nieuwe club in Thailand; Uthai Thani FC op het tweede niveau
Saidi Ntibazonkiza blijft clubhoppen in Tanzania; nadat hij van de zomer Young Africans verruilde voor Geita Gold SC gaat hij nu spelen voor Simba SC.

En van het trainersfront:
Jeffry Leiwakabessy na seizoen weg bij OSC
Jeffry Kooistra na seizoen weg bij Germania
Pothuizen blijft bij Astrantia en Achilles '29
Gerrit-Jan Barten vertrekt bij SV Angeren
Robert Molenaar ontslagen bij NAC en opgevolgd door Hyballa
Jan Pruijn blijft nog een seizoen bij Volharding en stopt dan helemaal
Remco ten Hoopen van de zomer van EGS'20 naar SV Melderslo

Gebruikersavatar
E.B
Berichten: 9479
Lid geworden op: za 20 aug 2022, 17:37
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door E.B »


Poort5
Berichten: 2529
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 21:19
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Poort5 »

E.B schreef:
vr 27 jan 2023, 15:46
https://www.instagram.com/reel/Cn7AGHRJ ... JmNzVkMjY=

Gentenaar Geweldenaar.
Geweldig!

Gebruikersavatar
E.B
Berichten: 9479
Lid geworden op: za 20 aug 2022, 17:37
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door E.B »

Labylle gescoord vanavond :tu:

Gebruikersavatar
DJTEEF!
Berichten: 11644
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door DJTEEF! »

E.B schreef:
vr 27 jan 2023, 20:56
Labylle gescoord vanavond :tu:
Knappe kopbal uit een moeilijke hoek. Niemand verwachtte dat hij erin zou gaan!

Gebruikersavatar
TT
Berichten: 10412
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:21
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door TT »

Foor naar Cambuur

Johnny
Berichten: 1955
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 20:49
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Johnny »

TT schreef:
za 28 jan 2023, 21:05
Foor naar Cambuur
11 feb NEC-Cambuur

Gebruikersavatar
mschr
Berichten: 38246
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 17:14
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door mschr »

TT schreef:
za 28 jan 2023, 21:05
Foor naar Cambuur
Leuk.

Gebruikersavatar
Keizerstad1994
Berichten: 7235
Lid geworden op: wo 06 jul 2011, 21:08
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Keizerstad1994 »

TT schreef:
za 28 jan 2023, 21:05
Foor naar Cambuur
Even met Feyenoord bellen of we die mooie veiligheidsnetten kunnen lenen voor over twee weken.
'Justice knows every mans number'

Gebruikersavatar
E.B
Berichten: 9479
Lid geworden op: za 20 aug 2022, 17:37
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door E.B »

Keizerstad1994 schreef:
zo 29 jan 2023, 00:30
TT schreef:
za 28 jan 2023, 21:05
Foor naar Cambuur
Even met Feyenoord bellen of we die mooie veiligheidsnetten kunnen lenen voor over twee weken.
Fluit hem even uit en verder moeten we hem niet belangrijker maken. Zijn carrière gaat als een nachtkaars uit :bye:

Gebruikersavatar
jetipo
Berichten: 6999
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 19:22
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door jetipo »

Fooral Foorkomen dat Foor scoort.
Denkend aan Holland, zie ik rood, zwart en groen.

Nedzo
Berichten: 93
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 14:32
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Nedzo »

Ik had hem anders graag hier gezien als backup van Tanane. Is en blijft een jonge van de club. Als je niet snapt dat hij de keuze heeft gemaakt om op een hoger niveau te spelen en meer te verdienen dan zou ik jullie graag willen horen als je werkgever je vraagt salaris in te leveren :sjaal:

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16413
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Legendario »

Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 13:41
Ik had hem anders graag hier gezien als backup van Tanane. Is en blijft een jonge van de club. Als je niet snapt dat hij de keuze heeft gemaakt om op een hoger niveau te spelen en meer te verdienen dan zou ik jullie graag willen horen als je werkgever je vraagt salaris in te leveren :sjaal:
Ik was ook weggegaan maar niet naar vitesse. Jongen van de club vind ik echt te veel eer.
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
karlo
Berichten: 7155
Lid geworden op: di 05 jun 2007, 21:06
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door karlo »

Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 13:41
Ik had hem anders graag hier gezien als backup van Tanane. Is en blijft een jonge van de club. Als je niet snapt dat hij de keuze heeft gemaakt om op een hoger niveau te spelen en meer te verdienen dan zou ik jullie graag willen horen als je werkgever je vraagt salaris in te leveren :sjaal:
Jongen van de club :crazy2:
Het blijft toch je club.

Nedzo
Berichten: 93
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 14:32
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Nedzo »

Legendario schreef:
zo 29 jan 2023, 13:59
Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 13:41
Ik had hem anders graag hier gezien als backup van Tanane. Is en blijft een jonge van de club. Als je niet snapt dat hij de keuze heeft gemaakt om op een hoger niveau te spelen en meer te verdienen dan zou ik jullie graag willen horen als je werkgever je vraagt salaris in te leveren :sjaal:
Ik was ook weggegaan maar niet naar vitesse. Jongen van de club vind ik echt te veel eer.
Maar Patrick Pothuizen wordt wel op handen gedragen door velen in Nijmegen :crazy2:

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16413
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Legendario »

Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 15:11
Legendario schreef:
zo 29 jan 2023, 13:59
Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 13:41
Ik had hem anders graag hier gezien als backup van Tanane. Is en blijft een jonge van de club. Als je niet snapt dat hij de keuze heeft gemaakt om op een hoger niveau te spelen en meer te verdienen dan zou ik jullie graag willen horen als je werkgever je vraagt salaris in te leveren :sjaal:
Ik was ook weggegaan maar niet naar vitesse. Jongen van de club vind ik echt te veel eer.
Maar Patrick Pothuizen wordt wel op handen gedragen door velen in Nijmegen :crazy2:
Tsja. Wat de mening van velen over Pothuizen met mijn mening over Foor van doen heeft?
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

Foor heeft toch al jaren niet meer op niveau gespeeld?
Die mag echt blij zijn dat hij nog in de eredivisie terecht kan.

zoete aardbei
Berichten: 7631
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 10:35
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door zoete aardbei »

transfer deadline op espn met Joey vd B, Oversier.

Gebruikersavatar
Polleke
Berichten: 9217
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 03:11
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Polleke »

Legendario schreef:
zo 29 jan 2023, 15:27
Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 15:11
Legendario schreef:
zo 29 jan 2023, 13:59
Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 13:41
Ik had hem anders graag hier gezien als backup van Tanane. Is en blijft een jonge van de club. Als je niet snapt dat hij de keuze heeft gemaakt om op een hoger niveau te spelen en meer te verdienen dan zou ik jullie graag willen horen als je werkgever je vraagt salaris in te leveren :sjaal:
Ik was ook weggegaan maar niet naar vitesse. Jongen van de club vind ik echt te veel eer.
Maar Patrick Pothuizen wordt wel op handen gedragen door velen in Nijmegen :crazy2:
Tsja. Wat de mening van velen over Pothuizen met mijn mening over Foor van doen heeft?
Beide speelde ooit voor Vitesse

Gebruikersavatar
De Kletskop
Berichten: 26828
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 22:46
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door De Kletskop »

Polleke schreef:
di 31 jan 2023, 20:17
Legendario schreef:
zo 29 jan 2023, 15:27
Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 15:11
Legendario schreef:
zo 29 jan 2023, 13:59
Nedzo schreef:
zo 29 jan 2023, 13:41
Ik had hem anders graag hier gezien als backup van Tanane. Is en blijft een jonge van de club. Als je niet snapt dat hij de keuze heeft gemaakt om op een hoger niveau te spelen en meer te verdienen dan zou ik jullie graag willen horen als je werkgever je vraagt salaris in te leveren :sjaal:
Ik was ook weggegaan maar niet naar vitesse. Jongen van de club vind ik echt te veel eer.
Maar Patrick Pothuizen wordt wel op handen gedragen door velen in Nijmegen :crazy2:
Tsja. Wat de mening van velen over Pothuizen met mijn mening over Foor van doen heeft?
Beide speelde ooit voor Vitesse
Ik vind Wisgerhof wel een goede peer.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

Danzell Gravenberch van De Graafschap naar Karmiotissa Pano Polemidion op Cyprus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten