Oud NEC-ers

N.E.C. bestaat 110 jaar, discussieer hier over hoe het vroeger allemaal was en haal herinneringen op!
Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

Het laatste wat we van Michael den Heijer vernomen hadden was dat hij bij 1. FC Kleve speelde en daarnaast in de bediening werkte in een restaurant in Nijmegen. Maar Covid heeft het allemaal in de war geschopt; de horeca moest dicht en hij had geen echte baan meer. Daarom is hij eerder dit jaar teruggekeerd naar Nieuw-Zeeland waar hij uitkomt voor Auckland United FC en nu uitgeroepen is tot speler van het jaar.

Omid Popalzay is na z'n vertrek uit Polen afgelopen zomer ook weer onder de pannen. De Afghaanse international gaat in Bangladesh spelen voor Abahani Limited uit Chittagong. Niet de eerste oud-NEC'er voor de club; in 2016 was wereldreiziger Joël Tshibamba daar al een blauwe maandag.

Gebruikersavatar
Mark Ariaans
Beheerder
Berichten: 20477
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 21:52
Locatie: Sheffield
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Mark Ariaans »

We kunnen beter een lijst bijhouden van waar Tshibamba niet gespeeld heeft, stuk korter.

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16413
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Legendario »

burp schreef:
do 25 nov 2021, 11:45
Het laatste wat we van Michael den Heijer vernomen hadden was dat hij bij 1. FC Kleve speelde en daarnaast in de bediening werkte in een restaurant in Nijmegen. Maar Covid heeft het allemaal in de war geschopt; de horeca moest dicht en hij had geen echte baan meer. Daarom is hij eerder dit jaar teruggekeerd naar Nieuw-Zeeland waar hij uitkomt voor Auckland United FC en nu uitgeroepen is tot speler van het jaar.

Omid Popalzay is na z'n vertrek uit Polen afgelopen zomer ook weer onder de pannen. De Afghaanse international gaat in Bangladesh spelen voor Abahani Limited uit Chittagong. Niet de eerste oud-NEC'er voor de club; in 2016 was wereldreiziger Joël Tshibamba daar al een blauwe maandag.
Bij Tshibamba weet je dat zo'n blauwe maandag waarschijnlijk ook echt maar één maandag was.
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
Gerard Lopez
Berichten: 9676
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 23:45
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Gerard Lopez »

Tshibamba zit dit seizoen bij Achilles......ik weet niet hoe hij het doet maar als hij daar nog speelt (ik wou zeggen onder contract staat maar daar heb je natuurlijk geen contracten) dan houdt ie het al langer vol dan bij z'n laatste 5 clubs.
When Wilco talks, people listen!

Brabander
Berichten: 1576
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 18:04
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Brabander »

Omid Popalzai? Nooit van gehoord!
Ik vraag me meer af hoe het eigenlijk met Manuel Sanchez-Torres gaat?
En waar hangt Mich D'Avray tegenwoordig uit, heeft hij een donkere kroeg ergens geopend? En komt Bjorn Vlemmincx daar regelmatig een pintje pakken?

DR
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 06:29
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door DR »

https://perthglory.com.au/news/glory-le ... project-25

Hier een recent interview met Mich 'd Avray. Hij wordt de meest succesvolle coach uit de historie van Perth Glory genoemd. Die heeft na zijn voetbalperiode diverse trainers en technische directeur functies gehad in Zuid Afrika en Australie en volgens mij best redelijk geboert.

Gebruikersavatar
Ron Delgado
Berichten: 4436
Lid geworden op: di 05 jun 2007, 09:33
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Ron Delgado »

Marcel Ritzmaier scoorde vandaag voor Sandhausen, terwijl Chris Hemlein een assist gaf voor sv Meppen, dat nu tweede staat in de Dritte Liga.
Get up! Stay on the scene.

Brabander
Berichten: 1576
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 18:04
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Brabander »

Bedankt voor het stukje over Mich D' Avray!!!!
Mooi om hem weer eens te zien!

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

Melvin Platje weg bij Bali United
Lars Rebergen blijft bij DOVO
Mark Otten gaat de UEFA Pro opleiding doen
Dennis Gentenaar is vertrokken als keeperstrainer bij Maccabi Tel Aviv
Kees van Wonderen vertrekt aan het einde van seizoen als trainer van GAE

En nog een rondje trainers in het amateurvoetbal, veelal per komend seizoen;
Frans Koenen weg bij Venray
Hanky Leatemia verlengt contract met Spero
Thijs Hendriks vertrekt bij Brakkenstein
Luuk Maes van BVC '12 naar Woezik
Gerrit-Jan Barten blijft bij Angeren
Jeffrey Kooistra blijft trainer van Germania
Charles Kazlauskas weg bij Eendracht'30
Patrick Pothuizen heeft verlengd bij Achilles '29

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16413
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Legendario »

Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
Sandertjuh85
Berichten: 7016
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 10:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Sandertjuh85 »

Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Gae doet het nou prima maar hij zou wel weten dat ze daar geen cent hebben en dat ze blij mogen zijn als ze er de komende 2 jaar in blijven. Daarbij heeft hij het zo goed gedaan dat een club als groningen wel bij hem aan klopt inderdaad.

Gebruikersavatar
Gerard Lopez
Berichten: 9676
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 23:45
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Gerard Lopez »

Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Ja, tuurlijk. Die gaat gewoon naar Groningen maar vindt het netter overkomen als hij eerst zegt z'n contract niet te verlengen en zodra Go Ahead mathematisch veilig is maakt hij pas bekend dat het Groningen wordt.
De nettere versie van Faber zeg maar.
When Wilco talks, people listen!

Gebruikersavatar
mschr
Berichten: 38244
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 17:14
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door mschr »

Gerard Lopez schreef:
vr 24 dec 2021, 19:37
Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Ja, tuurlijk. Die gaat gewoon naar Groningen maar vindt het netter overkomen als hij eerst zegt z'n contract niet te verlengen en zodra Go Ahead mathematisch veilig is maakt hij pas bekend dat het Groningen wordt.
De nettere versie van Faber zeg maar.
Ik zeg maar 1 ding. Of beter gezegd Bart van Ingen zei iets wat elke trainer had weggejaagd. https://twitter.com/necnijmegen/status ... 84192?s=21

Gebruikersavatar
Gerard Lopez
Berichten: 9676
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 23:45
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Gerard Lopez »

mschr schreef:
za 25 dec 2021, 00:21
Gerard Lopez schreef:
vr 24 dec 2021, 19:37
Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Ja, tuurlijk. Die gaat gewoon naar Groningen maar vindt het netter overkomen als hij eerst zegt z'n contract niet te verlengen en zodra Go Ahead mathematisch veilig is maakt hij pas bekend dat het Groningen wordt.
De nettere versie van Faber zeg maar.
Ik zeg maar 1 ding. Of beter gezegd Bart van Ingen zei iets wat elke trainer had weggejaagd. https://twitter.com/necnijmegen/status ... 84192?s=21
Dat kan idd niet. Echter vergeet je te zeggen dat Faber al met Groningen praatte ver voordat NEC dit tweette. Dus dat Faber wegging had hier niks mee te maken.
When Wilco talks, people listen!

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16413
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Legendario »

Gerard Lopez schreef:
vr 24 dec 2021, 19:37
Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Ja, tuurlijk. Die gaat gewoon naar Groningen maar vindt het netter overkomen als hij eerst zegt z'n contract niet te verlengen en zodra Go Ahead mathematisch veilig is maakt hij pas bekend dat het Groningen wordt.
De nettere versie van Faber zeg maar.
In denk dat wij ook veilig waren toen Faber zijn vertrek bekendmaakte. We stonden toen linkerrijtje volgens mij.
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
Gerard Lopez
Berichten: 9676
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 23:45
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door Gerard Lopez »

Legendario schreef:
za 25 dec 2021, 07:47
Gerard Lopez schreef:
vr 24 dec 2021, 19:37
Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Ja, tuurlijk. Die gaat gewoon naar Groningen maar vindt het netter overkomen als hij eerst zegt z'n contract niet te verlengen en zodra Go Ahead mathematisch veilig is maakt hij pas bekend dat het Groningen wordt.
De nettere versie van Faber zeg maar.
In denk dat wij ook veilig waren toen Faber zijn vertrek bekendmaakte. We stonden toen linkerrijtje volgens mij.
Niet mathematisch.
When Wilco talks, people listen!

Gebruikersavatar
mschr
Berichten: 38244
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 17:14
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door mschr »

Gerard Lopez schreef:
za 25 dec 2021, 03:27
mschr schreef:
za 25 dec 2021, 00:21
Gerard Lopez schreef:
vr 24 dec 2021, 19:37
Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Ja, tuurlijk. Die gaat gewoon naar Groningen maar vindt het netter overkomen als hij eerst zegt z'n contract niet te verlengen en zodra Go Ahead mathematisch veilig is maakt hij pas bekend dat het Groningen wordt.
De nettere versie van Faber zeg maar.
Ik zeg maar 1 ding. Of beter gezegd Bart van Ingen zei iets wat elke trainer had weggejaagd. https://twitter.com/necnijmegen/status ... 84192?s=21
Dat kan idd niet. Echter vergeet je te zeggen dat Faber al met Groningen praatte ver voordat NEC dit tweette. Dus dat Faber wegging had hier niks mee te maken.
Geen enkele trainer hield het uit bij NEC. Dankzij Futuralis. Brood gaf na een historisch succesvol seizoen de voorkeur aan het tweede elftal van PSV. Dat zegt genoeg.

zoete aardbei
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 10:35
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door zoete aardbei »

mschr schreef:
za 25 dec 2021, 13:22
Gerard Lopez schreef:
za 25 dec 2021, 03:27
mschr schreef:
za 25 dec 2021, 00:21
Gerard Lopez schreef:
vr 24 dec 2021, 19:37
Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Ja, tuurlijk. Die gaat gewoon naar Groningen maar vindt het netter overkomen als hij eerst zegt z'n contract niet te verlengen en zodra Go Ahead mathematisch veilig is maakt hij pas bekend dat het Groningen wordt.
De nettere versie van Faber zeg maar.
Ik zeg maar 1 ding. Of beter gezegd Bart van Ingen zei iets wat elke trainer had weggejaagd. https://twitter.com/necnijmegen/status ... 84192?s=21
Dat kan idd niet. Echter vergeet je te zeggen dat Faber al met Groningen praatte ver voordat NEC dit tweette. Dus dat Faber wegging had hier niks mee te maken.
Geen enkele trainer hield het uit bij NEC. Dankzij Futuralis. Brood gaf na een historisch succesvol seizoen de voorkeur aan het tweede elftal van PSV. Dat zegt genoeg.
Assistent van Cocu.

Gebruikersavatar
mschr
Berichten: 38244
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 17:14
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door mschr »

Gerard Lopez schreef:
za 25 dec 2021, 11:55
Legendario schreef:
za 25 dec 2021, 07:47
Gerard Lopez schreef:
vr 24 dec 2021, 19:37
Legendario schreef:
vr 24 dec 2021, 13:06
Dat van van Wonderen vind ik een beetje apart. Is toe aan iets nieuws na nog geen anderhalf jaar, waarin hij promoveerde in het eerste jaar. Zal hij al rond zijn met Groningen?
Ja, tuurlijk. Die gaat gewoon naar Groningen maar vindt het netter overkomen als hij eerst zegt z'n contract niet te verlengen en zodra Go Ahead mathematisch veilig is maakt hij pas bekend dat het Groningen wordt.
De nettere versie van Faber zeg maar.
In denk dat wij ook veilig waren toen Faber zijn vertrek bekendmaakte. We stonden toen linkerrijtje volgens mij.
Niet mathematisch.
27 januari hadden we al 34 punten. Waarna een kansloze thuisnederlaag tegen AZ volgde, die met de wave werd ontvangen door de aanhang in De Goffert. Zo euforisch was de stemming. Meneer Bart dacht vervolgens wat iedereen dacht:” NEC is veilig.” Maar hij dacht nog meer wat niemand van de aanhang dacht: “wat kan ons de competitie of de strijd om Europees voetbal nog schelen? Die Roman moet spelen.” Waarna hij op de ochtend van de volgende wedstrijd, uit tegen De Graafschap, zijn beruchte tweet de wereld in stuurde en daarmee bewees dat NEC en topsport niet samengaan. Dat leidde het vertrek van Faber in.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

Kevin Jansen van PAEEK op Cyprus naar FC Honka in Finland.
Youri Loen is juist klaar in Finland, FC Haka gaat niet met hem door.
Lowie van Zundert van Spakenburg naar Kozakken Boys
Contact Mikael Dyrestam bij Sarpsborg is afgelopen.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

John Goossens z'n contract bij ADO is per direct ontbonden.

Gebruikersavatar
jackkreta
Berichten: 16435
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 00:30
Locatie: Ierapetra-Kreta
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door jackkreta »

Uit de VI:
René van Rijswijk is anno 2022 nog altijd een naam die veel belletjes doet rinkelen. Niet per se vanwege een soepele beweging buitenom, een spectaculair doelpunt of een stevige tackle. De reden dat de bescheiden aanvaller een stuk langer in de herinnering zal blijven voortleven dan andere bescheiden aanvallers, was zijn hele image. Alsof de gitarist van Soundgarden in zijn vrije tijd achter een bal aan holde.
In een tijd dat Louis van Gaal zijn Godenzonen er het liefst als koorknaapjes bij liet lopen en zich zelfs bemoeide met de lengte van het voetbalbroekje zodat de benen er beter in uit kwamen, had de laatbloeier van RKC haar tot bijna op zijn kont. Schoor hij zich liever niet, slofte hij rond op kistjes en had hij een houding dat het hem allemaal gestolen kon worden. En dat hele beeld werd nog eens versterkt door het eerste interview dat Van Rijswijk had met Voetbal International.
'Wat ik doe als ze er toch op aandringen om naar de kapper gaan? Dan ga ik recht voor ze staan, fluit een deuntje en loop weg'
Zo zou hij vele jaren later zelf beamen in de voormalige VI-rubriek Hoe Gaat Het Met: ‘In het begin van mijn carrière vond ik het ook wel leuk anders te zijn, maar dat is daarna een beetje aangedikt. In mijn eerste interview in VI kwam ik nogal bijdehand over, doordat te veel de nadruk werd gelegd op randzaken, terwijl ik voetbal gewoon heel leuk vond en erg fanatiek was. Maar dat imago is altijd aan me blijven plakken. Dat vind ik niet erg, ik ben dik tevreden over mijn carrière.’
Misschien profiteerde hij er ook wel van, niemand die René van Rijswijk niet kende. De rechtsbuiten die gemiddeld één keer scoorde per tien wedstrijden – als een spits ook nu nog enige tijd droog staat valt steevast zijn naam – hield het tot zijn 35ste vol in het profvoetbal. Speciaal voor zijn 51ste verjaardag bieden we in onze PRO-rubiek Historische Interviews dat eerste, veelbesproken vraaggesprek met VI nog eens aan. ‘Wat is dat, profvoetballer? Moet ik daar status aan ontlenen soms?’
Hij maakte zijn eerste doelpunt in het betaalde voetbal tegen Ajax, schrijft Leon van Eijndhoven namens VI, op vrijdag de dertiende. Een voorteken? Misschien wel. Want René van Rijswijk, aanvaller van RKC, mag dan van het voetbalspel houden, het profmilieu met zijn enge gedragsregels kan hem gestolen worden. Zijn toekomst ligt achter de horizon: hij wil reizen en dromen.
René van Rijswijk mag binnen de voetbalwereld als een opvallende verschijning worden aangemerkt. Zijn haar, dat hij sinds zijn achttiende heeft laten groeien, valt in lange golven over zijn schouders. De kledingmode heeft geen vat op hem gekregen. Van Rijswijk draagt een donkere slobbertrui met mouwen die tot over zijn handen vallen, een spijkerbroek en hoge kistjes. Hier staat geen profvoetballer en dat beseft hij zelf maar al te goed. ‘Ik zal mezelf ook niet snel als profvoetballer zien. Wat is dat, een profvoetballer? Moet ik daar status aan ontlenen soms?’
'Profvoetballers lopen elkaar blindelings achterna. Ze rijden allemaal in dezelfde patserige auto's en wat me ook is opgevallen, is dat ze allemaal hetzelfde type vrouw of vriendin hebben'
‘Ik vind dat je je waarde niet moet aflezen aan een maatschappelijke positie, maar aan je relaties met mensen, je gevoelens en ideeën. Ik leef niet om geld te verdienen, succes te hebben of beroemd te worden. Wat dat betreft blijf ik me verbazen over voetballers. Kijk maar eens naar die rubriek Persoonlijk in jullie blad. Oppervlakkigheid troef. Bijna allemaal houden ze van dezelfde muziek. René Froger, André Hazes en die Marco Borsato. Niet dat ik iets tegen die muziek heb, maar het gaat om de vanzelfsprekendheid waarmee het goed moet worden gevonden. Kom bij mij niet aan door te zeggen dat muziek van Marco Borsato kwaliteit is, want dat is het niet.’
‘The Smashing Pumpkins, Soundgarden, Beek, G. Love & Special Sauce, Magnapop, dat is goede hedendaagse muziek. Maar ik heb niet de illusie dat veel voetballers daar ooit van gehoord hebben. Ze verdiepen zich niet snel ergens in. De meesten lezen zelden een boek en ze zijn bijna allemaal voor de doodstraf, behalve toen daar ineens een discussie over op gang kwam. Toen hadden ze ineens hun twijfels. Je merkt gewoon dat er in dit wereldje gedragscodes zijn waaraan iedereen zich angstvallig houdt. Er zijn maar weinig voetballers die echte persoonlijkheden zijn.’
‘Ze lopen elkaar blindelings achterna. Ze rijden allemaal in dezelfde patserige auto’s en wat me ook is opgevallen, is dat ze allemaal hetzelfde type vrouw of vriendin hebben. Vind ik wel grappig. Ik besef ook wel dat het makkelijk is om zomaar kritiek te spuien, maar aan de andere kant: een béétje diepgang mag je toch wel van mensen verwachten?’
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Gebruikersavatar
jackkreta
Berichten: 16435
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 00:30
Locatie: Ierapetra-Kreta
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door jackkreta »

Hij heeft als kind nooit een voetballer als idool gehad. ‘Of het moet René Notten zijn geweest, maar dan alleen omdat die ook René heette, hoe absurd die verklaring ook mag klinken.’
Op sportgebied was er maar één die in zijn ogen echt oké was, iemand die zich net als hij afzette tegen de buitenwereld. Een enfant terrible dat zich niet conformeerde aan de (toen nog) enge gedragscodes binnen zijn sport: Jimmy Connors. In de Amerikaanse tennisser herkende hij de eenling die lak had aan een bekrompen omgeving. Voor Jimmy The Belville Kid Connors bad hij dat diens tegenstanders maar veel fouten mochten maken. Liefst gelijk al bij de eerste service.
Meer voorbeelden had hij niet in zijn leven, totdat hij de Muziek ontdekte. Er was tot dat moment maar weinig waarvoor hij zich echt interesseerde. Op het atheneum deed hij het eerste jaar nog braaf zijn huiswerk, later zette hij zich af tegen docenten en leerstof. ‘Ik had wiskunde A in mijn pakket. Dat was niks voor mij, al die formules. Ik heb vrij snel de neiging om te zeggen dat die toch niet kloppen.’
'Honderdduizenden mensen bij elkaar op Woodstock en wat is er voorgevallen? Bijna niets. Zet hier bij RKC een paar duizend mensen bij elkaar in het stadion en het is knokken'
Het strakke keurslijf van de wiskundige formules maakte plaats voor de oneindige gitaarklanken van Jimi Hendrix. Hey Joe. Where’re you gonna run to now? I’m goin’ way down south. Way down, where I can be free. There ain’t NO ONE gonna find me! Dat sprak Van Rijswijk aan. Hij was vijftien en luisterde naar de platen van zijn drie jaar oudere broer Roel en een wereld ging voor hem open. Hij kocht Live at Winterland van Hendrix en platen van The Doom, Velvet Underground en andere muzikale grootheden uit het verleden. Zeurde vanaf zijn vijftiende bij zijn ouders om een gitaar, die hij op zijn achttiende kreeg.
‘Ik zat in die tijd echt enorm in de jaren zestig te wroeten. Ik heb iets met die tijd. Het is niet zo dat ik het in deze tijd niet naar mijn zin heb, maar de jaren zestig sluiten meer aan bij mijn interesses en denkbeelden. Nee, het is geen nostalgische hang naar het hippietijdperk, ik ben ervan overtuigd dat er toen goede ideeën zijn ontstaan en er minder oppervlakkigheid heerste. Kijk naar Woodstock. Man, dat was echt uniek. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik naar de beelden van dat festival kijk. Honderdduizenden mensen bij elkaar en wat is er voorgevallen? Bijna niets. Zet hier bij RKC een paar duizend mensen bij elkaar in het stadion en het is knokken.’
Hij heeft de urenlange film van het legendarische popfestival honderden keren gezien. Kon er geen genoeg van krijgen. ‘Er is enkele jaren geleden een zomer geweest dat ik niets anders deed dan de hele tijd naar Woodstock kijken. Dag in dag uit speelde ik die videoband af, wekenlang heb ik zitten kijken. Ik kan die beelden bijna dromen, ik kan er geen genoeg van krijgen.’
Soms moet het bestaan als voetbalprof een kwelling voor hem zijn. Dat hij door zijn lange haardos bijnamen heeft als Kluk-Kluk, de indiaan uit de serie Pipo de Clown, en Conan (de barbaar), daar kan hij mee leven. Dat vindt hij ook wel grappig. Erger zijn de lange busreizen naar verre uitwedstrijden, als de dictatuur van de democratische meerderheid heeft besloten dat er Borsato wordt gedraaid en er een vechtfilm wordt afgespeeld.
'Ik weiger schoppen uit te gaan delen en met mijn ellebogen te werken, omdat dat zogenaamd bij het voetbal zou horen. Er wordt veel te weinig gekeken naar de schoonheid van het spel'
‘Laatst hadden we op de heenweg een film met Chuck Norris. Prachtig vonden ze dat, de ene na de andere dode. Op de terugweg stond Rush op en dat vond ik wel een goede film. ‘Nou, d’r is al een half uur niks gebeurd’, hoorde ik toen, terwijl er toch muziek van Eric Clapton en een pare gave dialogen in zaten.’
Van Rijswijk is het type dat iedereen tegen zich in het harnas weet te jagen, alleen omdat hij consequent blijft vasthouden aan zijn gedachtengoed. Ook in het voetbal leidt dat soms tot wrijvingen. Sommigen storen zich mateloos aan de nonchalance waarmee hij de sport bedrijft. Hij mist het fanatisme dat doorgaans voor regelmatige prestatiecurves zorgt, hij is meer een grillige aanvaller die de schoonheid van het voetbalspel koestert.
Van Rijswijk: ‘Op de training schreeuwen ze soms dat ik wat meer van me af moet bijten. Dan wordt er ook geklaagd dat ik zo weinig van ze aanneem, maar van de meesten hóéf ik niks aan te nemen. Die horen zichzelf te graag praten en geven aanwijzingen waar ik toch niks aan heb. Ik weiger schoppen uit te gaan delen en met mijn ellebogen te werken, omdat dat zogenaamd bij het voetbal zou horen. Er wordt veel te weinig gekeken naar de schoonheid van het spel. Als ik de bal krijg, moet er een actie komen. Of een mooie pass, waaruit inzicht blijkt. Als ik soms even gas terugneem om zoiets te kunnen doen, wordt me al gauw nonchalance verweten. Maar ik vind het niks om doelloos achter een mannetje aan te rennen. Dat kan toch niet echt leuk zijn?’
Zijn nonchalance ten spijt (‘Zo oog ik nou eenmaal’) vindt hij het wel degelijk ‘hartstikke leuk’ om bij RKC in de basis te staan. Hij zou het ook ‘stug’ vinden als-ie ineens geen deel meer zou uitmaken van de Waalwijkse hoofdmacht. Voelt-ie ook niks voor. Daarvoor heeft-ie te lang op de bank gezeten achter het inmiddels vertrokken spitsenkoppel Harry Decheiver en Marco Boogers. Hij vindt dat hij de laatste maanden tegen NAC, PSV, Feyenoord, Ajax, Roda JC en Dordrecht’90 al het een en ander heeft laten zien, ondanks de soms irritante tegenwerking van verdedigers.
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Gebruikersavatar
jackkreta
Berichten: 16435
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 00:30
Locatie: Ierapetra-Kreta
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door jackkreta »

Frank Rijkaard was onlangs de eerste die na het opstootje met Edgar Davids aan zijn staart trok. Van Rijswijk maakte onmiddellijk duidelijk daar niet van gediend te zijn. ‘Ze mogen aan mijn shirt trekken, maar van mijn haren blijven ze af.’
Zijn coupe is heilig, want die is symbolisch voor zijn vrijheidsdrang. Voor niets of niemand laat hij er de schaar in zetten. ‘Als mensen zich eraan storen, moeten ze dat maar doen. Maar dat doen ze maar tijdelijk, want het vreemde is dat niemand zich stoort aan je uiterlijk als je succes hebt. Dan ben je ineens een held die alles mag. Wat ik doe als ze er toch op aandringen om naar de kapper gaan? Dan ga ik recht voor ze staan, fluit een deuntje en loop weg. Voor geen enkel contract ben ik om te kopen. Ik offer mijn persoonlijkheid niet op voor maatschappelijk succes.’
Er bestaat natuurlijk altijd de kans dat Van Rijswijk het niet redt in de Eredivisie. Maar dan hangt hij in no-time zijn rugzak om, zoals zijn grote literaire voorbeeld Jack Kerouac, de wijde wereld in te trekken. Hij heeft bijna alle boeken van de Amerikaanse schrijver, die in de jaren vijftig met het tot klassieker uitgegroeide boek On The Road het rusteloze gevoel van de beat generation omschreef. Misschien ligt in Amerika dan ook wel zijn toekomst. Een rugzak om en weg, reizen. ‘In Los Angeles wonen wat vrienden die ik enkele jaren geleden in Italië heb ontmoet. Die leven het leven zoals zij dat graag willen. Ze trekken rond, maken muziek en zijn zichzelf.’
'Ik leef niet om geld te verdienen, succes te hebben of beroemd te worden. Wat dat betreft blijf ik me verbazen over voetballers'
Van Rijswijk moet nog altijd grinniken als hij denkt aan hun bezoek dat ze vorig jaar brachten aan Waalwijk. De outcasts (‘Lang haar, tatoeages, je kent dat wel’) verwonderden zich over de vreemde voetbalwereld en andersom stond zo’n beetje heel RKC op zijn kop. ‘Ze wisten hier niet hoe ze moesten kijken.’
Die verwondering bewijst volgens hem nog maar eens de bekrompenheid van zijn tijdelijke bestaan als voetballer, waar hij eigenlijk te veel een dromer voor is. Hij verhaalt dan over zijn lagere-schooltijd, de periode waarin de persoonlijkheidsontwikkeling nog niet verder is dan Gullit of Van Basten willen zijn tijdens een wedstrijdje op een speelweide, waar de meeste jongensdromen nog bedrog blijken te zijn. In die tijd van bruisende levenslust waren er al momenten dat René van Rijswijk zich afsloot van een wereld die toen al niet helemaal de zijne was.
Als hij ‘s ochtends vroeg vanuit zijn woonplaats Puttershoek met zijn broer naar basisschool De Schelp was gefietst en hij moest wachten tot de deuren opengingen, nestelde hij zich onder de beschermende overkapping van de grote klimschelp op de speelplaats. En dan droomde hij weg, zich niet bewust van het waarom van dat vreemde gedrag. Nu, als hij de waanzin van de dag om zich heen ziet, beseft hij pas de legitimiteit van die vroege vlucht.
LOOPBAAN IN CIJFERS

SEIZOEN CLUB COMPETITIEDUELS GOALS
1993/94 RKC 11 0
1994/95 RKC 20 4
1995/96 RKC 11 2
SC Cambuur* 19 4
1996/97 SC Cambuur* 17 3
1997/98 SC Cambuur* 31 5
1998/99 SC Cambuur 31 7
1999/2000 NEC 31 0
2000/01 NEC 34 1
2001/02 NEC 30 0
2002/03 NEC 15 0
2003/04 NEC 13 2
2004/05 SC Cambuur* 29 2
2005/06 SC Cambuur* 22 1
TOTAAL 314 31
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Gebruikersavatar
jackkreta
Berichten: 16435
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 00:30
Locatie: Ierapetra-Kreta
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door jackkreta »

NASCHRIFT

René van Rijswijk heeft zijn vrije geest, in tegenstelling tot zijn lange haar, immer behouden. Maar met een rugzak weken, maanden, jaren de wereld over, dat is er niet van gekomen. Het voetbal is altijd blijven trekken. Naast zijn studie psychologie aan de Open Universiteit is hij jeugdtrainer geweest bij SC Cambuur, heel kort bondscoach van de Falkland-eilanden, organiseert hij samen met voetbalvriend Jan Bruin op Ameland nog altijd voetbalkampen voor de jeugd en zette hij zich op allerlei manieren in voor minderbedeelden. Zo begeleidde hij het Nederlands daklozenteam, waar VI-redacteur Geert-Jan Jakobs dit verhaal optekende:
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten