Natuurlijk weet ik dat er heel wat leraren zijn die geen VMBO les willen geven. Helaas zit er bij mij op de lerarenopleiding nu ook eentje. Dat soort types worden trouwens meestal ook slecht gepruimd door andere docenten, merk ik. Maar los daarvan en om terug te keren naar de kern van de discussie, het is niet de motivatie om niet samen te gaan met het Kandinsky.Tiel schreef: ↑ma 22 nov 2021, 17:59Er zijn veel te veel leraren die daar zo over denken. Maar jij weet dat dat dus niet zo is.Gijscoman schreef: ↑ma 22 nov 2021, 17:23Van welke figuren? Mijn punt is dat een afkeer van het VMBO er niet is en daarom ook helemaal geen rol speelt in het verzet tegen een fusie.Tiel schreef: ↑ma 22 nov 2021, 17:00NIet onzinnig maar schandalig. Van zulke figuren moet je afscheid nemen.Gijscoman schreef: ↑ma 22 nov 2021, 16:431995-2007. En daarna ontstond het idee van bovenaf om de verschillende VMBO-scholen en -afdelingen te fuseren tot het Mondial College. Maar dat was geen keuze vanuit het Dominicus.zoete aardbei schreef: ↑ma 22 nov 2021, 16:32En hoelang is het VMBO op het Dominicus geweest,zeer kort.jetipo schreef: ↑ma 22 nov 2021, 16:07
Je reinste onzin. Rapport van de MR heeft uitgewezen dat het besluit tot sluiting te voorbarig is. Overigens heeft de MR van het Kandinsky fusie afgewezen. En het Dominicus heeft in het verleden ook vmbo (mavo) gehad. Daarnaast blijkt het Dominicus open te staan voor een samenwerking met het citadel, deze school heeft ook een vmbo.
Misschien jezelf eerst goed informeren voordat je dergelijke uitspraken doet. Alles is te vinden via de Gelderlander of de websites van beide scholen. Is mij ook gelukt.
Maar goed, het idee dat docenten tegen een fusie zijn, omdat ze geen VMBO zouden willen lesgeven is onzinnig.
Allereerst ken ik nog een aanzienlijk deel van de docenten op het huidige Dominicus en weet ik dat tenminste een aanzienlijk deel nooit zo erin zou staan.
Ten tweede is een aanzienlijk deel van het VMBO van het Kandinsky opgegaan in een andere nieuwe school, waardoor het Kandinsky sowieso weinig VMBO zou hebben.
Ten derde komt een aanzienlijk deel van het verzet niet van docenten, maar van ouders en leerlingen. Hun belang is niet een of andere op niets gebaseerde afkeer van het VMBO, maar praktische bezwaren en de angst de vertrouwde omgeving met vertrouwde docenten te verliezen zonder dat daar noodzaak toe is. Docenten kunnen veel minder in het verzet betekenen, want zij bevinden zich in een afhankelijkheidsrelatie t.o.v. het bestuur. Bij het kleinste beetje openlijke kritiek worden ze bij het bestuur geroepen, waarbij de impliciete dreiging is dat zij er bij een fusie als eerste uitgegooid worden. Bij de sluiting die nu dreigt zouden ze bovendien allemaal hun baan verliezen.
Tot slot is de samenwerking met andere scholen in de directere omgeving waar eveneens een (groter) VMBO is nu voorgesteld door de mensen die tegen fusie/sluiting zijn. Mocht men daadwerkelijk een afkeer van het VMBO hebben, dan zou juist het Kandinsky een veel grotere kans bieden om niks met het VMBO te maken te hebben dan een samenwerking met het Citadel of Mondial college.