Kas de Wit
Kas de Wit
Had volgens mij nog geen eigen topic. Iemand die dit verhaal kan plaatsen?
https://www.vi.nl/pro/het-duizenddingen ... n-brazilie
Re: Kas de Wit
Het duizenddingendoekje van NEC heeft een verleden in BraziliëTT schreef: ↑di 30 jul 2024, 13:33Had volgens mij nog geen eigen topic. Iemand die dit verhaal kan plaatsen?
Kas de Wit is deze zomer misschien wel de meest multifunctionele speler van NEC. En dat terwijl hij nog wacht op zijn officiële debuut. Tijdens een gesprek met de 21-jarige middenvelder blijkt dat hij vooral blij is om na een slepende blessure weer te voetballen en dat de pirouetjes op het veld niet uit de lucht komen vallen. De Wit vertelt over een bijzonder verleden in Brazilië.
Als hij na de oefenwedstrijd tegen Olympiakos Piraeus van het veld stapt en hoort dat hij een interview heeft, kijkt Kas de Wit toch even verbaasd op. Ja, VI wil graag even met hem spreken. De Wit, die vrijdag 21 jaar werd, is in de voorbereiding immers een opvallende naam bij NEC. Hij speelde nog geen minuut in een officiële wedstrijd voor de Nijmeegse hoofdmacht, maar mocht tot nu toe wel in alle oefenwedstrijden opdraven. Trainer Rogier Meijer gebruikt De Wit daarbij op verschillende posities. Op de voor hem bekende plek als aanvallende middenvelder, maar ook als linksback en tegen Olympiakos als spits.
Het maakt De Wit allemaal niet veel uit. Ja, hij is van origine een aanvallende middenvelder, maar als Meijer hem als keeper in wil zetten, is dat bij wijze van spreken ook goed. ‘Het hoort ook een beetje bij de voorbereiding, hè’, zegt De Wit nuchter. ‘Soms kom je mensen tekort. Ik probeer de posities gewoon in te vullen. Ik ben van nature middenvelder, daar speelde ik tegen Hertha BSC ook. Nu in de spits, daar kan ik ook wel uit de voeten. Het belangrijkste is dat ik speel. Maar ja, linksback spelen was wel even wennen. Dat was ook eenmalig, hoor.’
Ik ben nu vooral dankbaar dat ik weer kan voetballen en ik probeer alles eruit te halen.
KAS DE WIT
BLESSURE
Voor De Wit is het niet de eerste keer dat hij tijdens de voorbereiding meedraait met het eerste van NEC. De middenvelder, geboren in Nijmegen, werd op jonge leeftijd door NEC opgepikt bij Roda ’28 uit Winssen. De Wit doorliep de jeugdopleiding en tekende in 2021 zijn eerste profcontract. Sinds het seizoen 2022/23 zat hij enkele keren op de bank bij de ploeg van Meijer, maar tot een debuut kwam het dus nog niet. Afgelopen seizoen had hij vooral pech en miste hij de voorbereiding door een rugblessure. Tijdens een training kwam De Wit in botsing, waarna er vocht tussen zijn ruggenwervels kwam.
‘Het ging er heel lastig weer uit, waardoor ik een half jaar eruit heb gelegen’, vertelt De Wit, die in oktober kort zijn rentree maakte bij de Onder-21, maar vervolgens weer moest toekijken. In februari was hij terug en maakte hij het seizoen af bij de beloften van NEC. Meijer nam hem wel op in de wedstrijdselectie voor het seizoensslot tegen Almere City FC, maar deed verder geen beroep op De Wit. Dat hij nu tijdens de voorbereiding mag aansluiten bij het eerste stemt hem tevreden. ‘Ik ben nu vooral dankbaar dat ik weer kan voetballen en ik probeer alles eruit te halen. Hard werken, meer kan ik niet doen. Ik heb er weer plezier in, dat is nu het belangrijkste.’
De Wit maakte in de voorbereiding al veel minuten voor NEC. Hij maakte de negentig minuten vol tegen het Schouwse elftal, speelde een uur als vleugelverdediger tegen Standard en verving de geblesseerde Dirk Proper al vroeg in het duel met Hertha BSC in Oostenrijk. Toen viel ook spits Koki Ogawa uit. Rober González verving hem tegen Conference League-winnaar Olympiakos en in de tweede helft ging de Spanjaard naar de kant voor De Wit. ‘De trainer vertelt voor de wedstrijd wat hij van me verwacht en weet ook wel dat linksback spelen niet ideaal is voor mij, maar ik ben al blij dat ik op het veld sta en de club is ook positief over mij, dat is fijn om te zien.’
Als De Wit erover begint te vertellen, lijkt het alsof hij in een aflevering van het televisieprogramma ‘Ik Vertrek’ is beland
Tegen Olympiakos scoorde De Wit niet, maar liet hij bij vlagen wel leuke dingen zien. Zo kreeg hij complimenten van onder anderen Bram Nuytinck en Lasse Schöne toen hij een goede loopactie in huis had en gooide hij er een aantal keer een pirouette uit om de Griekse defensie op het verkeerde been te zetten. De technische hoogstandjes heeft hij niet van een vreemde. De Wit blijkt een bijzonder verleden te hebben in Brazilië, een voetballand bij uitstek.
IK VERTREK
Als hij erover begint te vertellen, lijkt het alsof hij in een aflevering van het televisieprogramma Ik Vertrek was beland. Zijn ouders vonden Brazilië al langer een ‘prachtig land’ en besloten uiteindelijk om alles in Nederland achter de laten en de Atlantische Oceaan over te steken. ‘Mensen denken vaak dat ze voor hun werk daarheen gingen, maar het leek ze gewoon mooi om daar te wonen. Ze hebben hun baan in Nederland opgezegd en zijn met ons naar Brazilië gegaan.’
In het Zuid-Amerikaanse land startten de ouders van De Wit een autoverhuurbedrijf om van te kunnen leven. De Wit zelf was destijds dertien jaar en zat al in de jeugdopleiding van NEC. Tijdens zijn periode in Brazilië gaf hij het voetbal niet op en sloot hij aan bij de gerenommeerde club Botafogo, waar in het verleden onder anderen Garrincha, Sócrates en Clarence Seedorf speelden. ‘Of ik nog iets heb opgestoken daar? Nou, Brazilië is het land van Joga Bonito, oftewel mooi voetbal. Dus ja, dat was daar belangrijk. Maar je moet ook gewoon plezier hebben in het voetbal, dat heb ik daar ook geleerd. Zonder plezier kom je nergens.’
Na vier jaar besloot de familie om toch terug te keren naar Nederland. De Wit sloot weer aan in de jeugdopleiding van NEC, maar heeft herinneringen voor het leven opgedaan. Zijn vakantiebestemming is nog regelmatig Brazilië. ‘Ik spreek ook Portugees, dus ik red me daar wel. Bij Olympiakos speelde ook een Braziliaan (Rodinei, red.) die ik toevallig ooit heb zien spelen in Brazilië. Het zou wel leuk zijn als NEC een keer een Portugees sprekende speler haalt, haha. Brazilië is een prachtig land. Ik heb altijd gekscherend gezegd dat ik er ooit wel weer zou willen voetballen.’
Tegenwoordig woont De Wit nog altijd bij zijn ouders in Nijmegen. ‘Het is geen Rio de Janeiro, maar Nijmegen is ook een topstad, hoor.’ Ondertussen weet De Wit wel dat voor hem de tijd ook dringt bij NEC. Hij is geen talentvolle tiener meer, maar een 21-jarige die stiekem nog hoopt op een kans in het eerste. Het contract van De Wit loopt nog maar een jaar door. ‘Ik wil nog steeds een vaste waarde worden bij NEC, daar probeer ik alles aan te doen. Ja, liever als aanvallende middenvelder dan als linksback, haha.’
Thanks!
Leuk interview, nooit geweten dat hij 4 jaar in Brazilië gewoond en gevoetbald had. Ben wel benieuwd of daarvan ook wat op het veld is te zien 

Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Leuk verhaal.
Nou maar eens gaan debuteren.
-
- Contacteer:
Was vroeger in de jeugdopleiding al een lust voor het oog. Zonder die rug blessure had hij vorig seizoen ook wel minuten gekregen denk ik. Hopelijk kan hij de ingezette lijn van de sterke voorbereiding doortrekken.
-
- Contacteer:
Ik zag de discussie over Dani de Wit en bedacht me ineens dat we Kas de Wit ook nog ergens in de selectie hebben.
In de voorbereiding volop minuten, maar zit alweer even niet meer op de bank.
Wederom geblesseerd of inmiddels (definitief?) afgevallen...iemand een idee?
-
- Contacteer:
Ja speelt nu 4e klasse bij blauw witRJ schreef: ↑vr 06 dec 2024, 13:29Ik zag de discussie over Dani de Wit en bedacht me ineens dat we Kas de Wit ook nog ergens in de selectie hebben.
- Gerard Lopez
- Contacteer:
En valt daar niet eens op heb ik gehoord. Vriend van me was bij een wedstrijd laatst en had niet eens door dat ie mee zou hebben gedaan.FC Hilversum schreef: ↑za 07 dec 2024, 01:44Ja speelt nu 4e klasse bij blauw witRJ schreef: ↑vr 06 dec 2024, 13:29Ik zag de discussie over Dani de Wit en bedacht me ineens dat we Kas de Wit ook nog ergens in de selectie hebben.
When Wilco talks, people listen!
- jackkreta
- Contacteer:
Op de officiële site staat hij nog wel bij de selectie maar hij speelt bij Blauw Wit? Hoe dan?Gerard Lopez schreef: ↑za 07 dec 2024, 04:31En valt daar niet eens op heb ik gehoord. Vriend van me was bij een wedstrijd laatst en had niet eens door dat ie mee zou hebben gedaan.FC Hilversum schreef: ↑za 07 dec 2024, 01:44Ja speelt nu 4e klasse bij blauw witRJ schreef: ↑vr 06 dec 2024, 13:29Ik zag de discussie over Dani de Wit en bedacht me ineens dat we Kas de Wit ook nog ergens in de selectie hebben.
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.
- Bottendaal
- Contacteer:
Is dit weer een van de slechte grappen van Gerard?jackkreta schreef: ↑za 07 dec 2024, 08:07Op de officiële site staat hij nog wel bij de selectie maar hij speelt bij Blauw Wit? Hoe dan?Gerard Lopez schreef: ↑za 07 dec 2024, 04:31En valt daar niet eens op heb ik gehoord. Vriend van me was bij een wedstrijd laatst en had niet eens door dat ie mee zou hebben gedaan.FC Hilversum schreef: ↑za 07 dec 2024, 01:44Ja speelt nu 4e klasse bij blauw witRJ schreef: ↑vr 06 dec 2024, 13:29Ik zag de discussie over Dani de Wit en bedacht me ineens dat we Kas de Wit ook nog ergens in de selectie hebben.
Nou, in eerste instantie van Hilversum.Bottendaal schreef: ↑za 07 dec 2024, 09:31Is dit weer een van de slechte grappen van Gerard?jackkreta schreef: ↑za 07 dec 2024, 08:07Op de officiële site staat hij nog wel bij de selectie maar hij speelt bij Blauw Wit? Hoe dan?Gerard Lopez schreef: ↑za 07 dec 2024, 04:31En valt daar niet eens op heb ik gehoord. Vriend van me was bij een wedstrijd laatst en had niet eens door dat ie mee zou hebben gedaan.FC Hilversum schreef: ↑za 07 dec 2024, 01:44Ja speelt nu 4e klasse bij blauw witRJ schreef: ↑vr 06 dec 2024, 13:29Ik zag de discussie over Dani de Wit en bedacht me ineens dat we Kas de Wit ook nog ergens in de selectie hebben.
Naar Top Oss...
https://toposs.nl/top-oss-contracteert-kas-de-wit/
Bijzonder dat ze de samenwerking met NEC benoemen in z’n aankondiging en op de foto ook een afbeelding van Oss en NEC als partnerclubs op de achtergrond tonen.
Maar succes Kas!
Bijzonder dat ze de samenwerking met NEC benoemen in z’n aankondiging en op de foto ook een afbeelding van Oss en NEC als partnerclubs op de achtergrond tonen.
De Wit was toch gewoon transfervrij?Kas is de volgende die doorstroomt uit de gezamenlijke academie met N.E.C. Hij heeft al vaker met ons meegetraind en speelde ook mee in een oefenwedstrijd
Maar succes Kas!
klopt, en eigenlijk had hij daar vorig seizoen al geen gemoeten.Panucci schreef: ↑vr 20 jun 2025, 13:39https://toposs.nl/top-oss-contracteert-kas-de-wit/
De Wit was toch gewoon transfervrij?Kas is de volgende die doorstroomt uit de gezamenlijke academie met N.E.C. Hij heeft al vaker met ons meegetraind en speelde ook mee in een oefenwedstrijd
Maar succes Kas!
Maar heel mooi voor hem en 2 jaar is ook echt een serieuze kans.