NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

N.E.C. bestaat 110 jaar, discussieer hier over hoe het vroeger allemaal was en haal herinneringen op!
Plaats reactie
Capos
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:14
Contacteer:

NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door Capos »

Dag allen,

Hopelijk ben ik hier op de goede plek om hulp te vragen! Ik ben betrokken bij een onderzoek naar het KNVB-monument in Zeist, waar de namen op staan van omgekomen voetballers in de 2e Wereldoorlog. Die lijst is namelijk bij lange na niet compleet, waar allerlei redenen voor kunnen zijn. Zo staan er bijvoorbeeld ook geen omgekomen leden van NEC op het monument, terwijl er zeker 11 leden in WO2 zijn omgekomen: 9 tijdens Market Garden en 2 tijdens het bombardement van 22 februari 1944. Voor het onderzoek ben ik echter op zoek naar de namen van hen, want die zijn vooralsnog onvindbaar. Weet iemand meer over deze 11 namen of heeft men een idee waar nog meer te zoeken? Alvast veel dank!

flipsen
Berichten: 12682
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:34

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door flipsen »

Mooi initiatief …..
Risus abundat in ore stultorum

RobertvdW
Berichten: 1453
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 11:09
Contacteer:

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door RobertvdW »

Capos schreef:
vr 12 aug 2022, 16:19
Dag allen,

Hopelijk ben ik hier op de goede plek om hulp te vragen! Ik ben betrokken bij een onderzoek naar het KNVB-monument in Zeist, waar de namen op staan van omgekomen voetballers in de 2e Wereldoorlog. Die lijst is namelijk bij lange na niet compleet, waar allerlei redenen voor kunnen zijn. Zo staan er bijvoorbeeld ook geen omgekomen leden van NEC op het monument, terwijl er zeker 11 leden in WO2 zijn omgekomen: 9 tijdens Market Garden en 2 tijdens het bombardement van 22 februari 1944. Voor het onderzoek ben ik echter op zoek naar de namen van hen, want die zijn vooralsnog onvindbaar. Weet iemand meer over deze 11 namen of heeft men een idee waar nog meer te zoeken? Alvast veel dank!
Een van de twee omgekomen NEC-ets bij het bombardement van 22februari 1944 was Jaap Tuip. Jaap was op weg van zijn aan de Burgh vd Berghstraat naar zijn werk op de Nyma. Hij werd bij het station getroffen. Zijn vrouw Annie, die in verwachting was, bleef achter.
Zie ook:
Bart Janssen: “De pijn die blijft” (blz. 548) en
Jubileumboek NEC 75 jaar.

RobertvdW
Berichten: 1453
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 11:09
Contacteer:

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door RobertvdW »

RobertvdW schreef:
vr 12 aug 2022, 16:37
Capos schreef:
vr 12 aug 2022, 16:19
Dag allen,

Hopelijk ben ik hier op de goede plek om hulp te vragen! Ik ben betrokken bij een onderzoek naar het KNVB-monument in Zeist, waar de namen op staan van omgekomen voetballers in de 2e Wereldoorlog. Die lijst is namelijk bij lange na niet compleet, waar allerlei redenen voor kunnen zijn. Zo staan er bijvoorbeeld ook geen omgekomen leden van NEC op het monument, terwijl er zeker 11 leden in WO2 zijn omgekomen: 9 tijdens Market Garden en 2 tijdens het bombardement van 22 februari 1944. Voor het onderzoek ben ik echter op zoek naar de namen van hen, want die zijn vooralsnog onvindbaar. Weet iemand meer over deze 11 namen of heeft men een idee waar nog meer te zoeken? Alvast veel dank!
Een van de twee omgekomen NEC-ets bij het bombardement van 22februari 1944 was Jaap Tuip. Jaap was op weg van zijn huis aan de Burgh vd Berghstraat naar zijn werk op de Nyma. Hij werd bij het station getroffen. Zijn vrouw Annie, die in verwachting was, bleef achter.
Zie ook:
Bart Janssen: “De pijn die blijft” (blz. 548) en
Jubileumboek NEC 75 jaar.
De tweede NEC-er die bij het bombardement om het leven kwam was F.D.J. Somers.
Bij straatgevechten op 17 september 1944 kwamen de volgende NEC-leden om het leven: H. Baars, A. Hoogveld, P. Janssen, W.P. Jansen, Th. Kroft, M. Kempen, A., Laurensen, B. Hilbrink en G. Smit (NEC 75 jaar, blz. 62/63).
Terzijde: op die dag werd ik 1 jaar; ik kan me er uiteraard niets van herinneren. Mijn ouders vertelden me later, dat ze veel buiten waren, maar ook regelmatig in de kelder schuilden. We woonden op de Muntweg (tegenover Swift/ASW destijds) en Engelse troepen kwamen voorbij.

RobertvdW
Berichten: 1453
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 11:09
Contacteer:

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door RobertvdW »

RobertvdW schreef:
vr 12 aug 2022, 16:52
RobertvdW schreef:
vr 12 aug 2022, 16:37
Capos schreef:
vr 12 aug 2022, 16:19
Dag allen,

Hopelijk ben ik hier op de goede plek om hulp te vragen! Ik ben betrokken bij een onderzoek naar het KNVB-monument in Zeist, waar de namen op staan van omgekomen voetballers in de 2e Wereldoorlog. Die lijst is namelijk bij lange na niet compleet, waar allerlei redenen voor kunnen zijn. Zo staan er bijvoorbeeld ook geen omgekomen leden van NEC op het monument, terwijl er zeker 11 leden in WO2 zijn omgekomen: 9 tijdens Market Garden en 2 tijdens het bombardement van 22 februari 1944. Voor het onderzoek ben ik echter op zoek naar de namen van hen, want die zijn vooralsnog onvindbaar. Weet iemand meer over deze 11 namen of heeft men een idee waar nog meer te zoeken? Alvast veel dank!
Een van de twee omgekomen NEC-ets bij het bombardement van 22februari 1944 was Jaap Tuip. Jaap was op weg van zijn huis aan de Burgh vd Berghstraat naar zijn werk op de Nyma. Hij werd bij het station getroffen. Zijn vrouw Annie, die in verwachting was, bleef achter.
Zie ook:
Bart Janssen: “De pijn die blijft” (blz. 548) en
Jubileumboek NEC 75 jaar.
De tweede NEC-er die bij het bombardement om het leven kwam was F.D.J. Somers.
Bij straatgevechten op 17 september 1944 kwamen de volgende NEC-leden om het leven: H. Baars, A. Hoogveld, P. Janssen, W.P. Jansen, Th. Kroft, M. Kempen, A., Laurensen, B. Hilbrink en G. Smit (NEC 75 jaar, blz. 62/63).
Terzijde: op die dag werd ik 1 jaar; ik kan me er uiteraard niets van herinneren. Mijn ouders vertelden me later, dat ze veel buiten waren, maar ook regelmatig in de kelder schuilden. We woonden op de Muntweg (tegenover Swift/ASW destijds) en Engelse troepen kwamen voorbij.
Bart Janssen heeft een tweede boek geschreven. Ben de titel even kwijt; daarin zijn de andere oorlogsslachtoffers beschreven aan de hand van informatie van familie/ vrienden. Daarin zullen de namen van de andere omgekomen NEC-ers te vinden zijn.

RobertvdW
Berichten: 1453
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 11:09
Contacteer:

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door RobertvdW »

Het tweede boek van Bart Janssen heet: “Het verdriet van Nijmegen”, 40-44.

Capos
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:14
Contacteer:

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door Capos »

Dag allen,

Ik had al de hoop dat eea te vinden was in de NEC-boeken. Bedankt voor de namen, want over hen zijn in div. archieven zeker weten meer te vinden. Ook de genoemde boeken zal ik gaan doorspitten. Enorm bedankt!

Capos
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:14
Contacteer:

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door Capos »

Van 7 van de 11 namen heb ik inmiddels meer info, maar van onderstaande NEC-leden zoek ik nog meer info. Voornamen, geb.data, etc.. Weet iemand meer over onderstaande leden? Zo vermoed ik namelijk dat B. Hilbrink een fout is, en dit M.H. Wilbrink hoort te zijn.

B. Hilbrink
H. Baars
P. Janssen
W.P. Jansen

Weet iemand of deze namen kloppen (exacte spelling)?

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door burp »

Je kan dit misschien beter op https://www.noviomagus.nl/ vragen.

Capos
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 aug 2022, 14:14
Contacteer:

Re: NEC-leden omgekomen in Tweede Wereldoorlog

Bericht door Capos »

Ik zal dat ook zeker overwegen, maar aangezien ik hier al de nodige info heb verkregen, is dat hier misschien ook mogelijk:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten