Je eerste jaren bij het voetbal

N.E.C. bestaat 110 jaar, discussieer hier over hoe het vroeger allemaal was en haal herinneringen op!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JBNMGN
Berichten: 8975
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 10:25
Contacteer:

Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door JBNMGN »

Wie herinnerd zich nog zijn/haar eerste stapjes richting een voetbalstadion?

Ik weet dat ik met mijn vader naar QUICK1888 ging op de Hazenkampseweg. Tegenover het "stadion" woonde mijn oma en als ik het niet leuk meer vond liep ik naar de overkant en kreeg dan lekkere koekjes en thee.
Bij "top-wedstrijden" stonden er platte karren rondom het veld als een soort 2e ring :biggrin:
Bij de thuiswedstrijden van NEC mocht ik ook mee naar dat enorme grote stadion. Daar zat je tussen supporters van de tegenpartij, iets wat nu niet meer zou kunnen zonder moord en doodslag.
Mijn Pa regelde de bussen voor de uitwedstrijden van QUICK en ik kan mij nog herinneren dat ik mee mocht naar de kampioenswedstrijd (weet niet meer tegen wie) en dat we met de bussen over de Waalbrug Nijmegen binnen reden en door de binnenstad een "ere ronde" maakten, en ik mocht op het dak zitten met de benen door het luik waar iemand mij vast hield.
De thuiswedstrijden van NEC waren naar mijn beleving altijd erg druk bezocht en ik keek steeds weer met bewondering naar het stadion en zijn voor mij mooie vorm met die sintelbaan en wielerbaan.
Mij Pa was bij wielerwedstrijden baancommissaris en ook toen mocht ik wel eens mee, en jaren later heb ik in de Goffert mogen rijden tijdens de speedway en de crazy races van de NACO.
Maar goed, terug komend op het voetbal, mijn liefde voor NEC is in mijn jonge jaren ontstaan mede dus door mijn Pa. Toen bestond er nog geen seizoenskaart dus het waren altijd de lossen kaarten die we kochten.
Daarna heb ik het voetbal een aantal jaren op een zijspoor gezet mede door mijn werk. Maar de liefde voor NEC is altijd blijven bestaan en heb ik ook overgedragen op mijn kinderen.
Die gingen werkelijk koste wat kost ALLE wedstrijden, zowel thuis als uit. En mede door hun enthousiasme ben ik midden negentiger jaren weer naar NEC gegaan, eerst alleen thuiswedstrijden met losse kaartverkoop (een seizoenskaart had geen zin voor mij omdat ik in een ploegendienst zat en vrij vaak niet kon gaan. Maar bij de opening van het huidige stadion heb ik besloten omdat ik toch uit de ploegendienst was, om een seizoenskaart aan te schaffen, en sinds die tijd ben ik er vrijwel elke wedstrijd bij.

Ik ben dan ook wat dat betreft mij Pa nog steeds dankbaar dat hij mij ooit heeft mee genomen naar beide "grote" voetbalclubs en dat daardoor mijn liefde voor NEC is ontstaan.
2023-2024 wordt het seizoen van het linker rijtje.

Brabander
Berichten: 1603
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 18:04
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Brabander »

Ik was, denk ik, ongeveer 15 jaar. De eerste wedstrijd van NEC ging ik kijken met mijn oudere broer. NEC- FC Den Haag.
Wij zaten op de hoofdtribune en zagen overal gekke Hagenezen rondrennen en voor zover ik het nog weet een heel spannende wedstrijd.

Later ben ik met een vriend nog naar wedstrijden van VVV geweest maar dat maakte op mij echt minder indruk.
Daarna ben ik NEC gaan volgen en regelmatig naar uit en thuiswedstrijden geweest.
In mijn studententijd kregen we een OV-kaart waardoor we ook veel uitwedstrijden konden gaan bezoeken. Gewoon met de trein en dan kwamen we ergens bij het station de rest van de NEC-supporters wel tegen en dronken een paar pilsjes. Superleuke herinneringen aan!!

DR
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 06:29
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door DR »

Poe, toen ik een jaar of 7 was. Met mijn vader en oom mee zoals zo velen. In de oude Goffert en de eerste wedstrijd was tegen Sparta. Maar ik was meer op de wielerbaan aan het spelen met mijn neefje dan dat ik het voetbal volgde toe. Ging toen ook nog regelmatig naar uitwedstrijden in een auto met de familie, toen kon dat nog zonder problemen. Destijds met name naar Wageningen, Vitesse en de Graafschap uit. In hun oude stadions.

Gebruikersavatar
Nummer 11
Berichten: 4400
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 08:10
Locatie: Nijmegen-Noord
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Nummer 11 »

Voor mijn, ik geloof 14e verjaardag, een seizoenkaart gekregen, op de oude Hazenkamp tribune. Ik herinner me van de eerste wedstrijd alleen nog dat Luuk Maes een penalty scoorde, dat ik vond dat ze mega goed konden voetballen, dat ik de teksten die gezongen werden niet kon verstaan en dat het er rook naar sigaren.

Kanchelskis
Berichten: 12356
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:36

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Kanchelskis »

Eerste wedstrijd, 1996 NEC - Ajax, 2-0 :tu:

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16449
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Legendario »

5 oktober 1985: NEC-PSV 2-5.

Ik mocht met m´n vader mee op de eretribune en kreeg een elftalposter van NEC die nog jááááren boven mijn bed gehangen heeft.
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
Tiel
Berichten: 30694
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 07:03
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Tiel »

10 jaar
1984 Feyenoord-Ajax 4-1
1-0 Gullit
2-0 Cruijff
2-1 Molby
3-1 Hoekstra
4-1 Duut

Iedere vader maakt fouten zullen we maar zeggen :biggrin: .
Achteraf wel veel bijzondere spelers gezien in mijn eerste wedstrijd in een stadion.
Nuilen: Je kunt het leren, waar je mee omgaat raak je mee besmet.

DR
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 06:29
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door DR »

Brabander schreef:
do 03 jan 2019, 11:10
Ik was, denk ik, ongeveer 15 jaar. De eerste wedstrijd van NEC ging ik kijken met mijn oudere broer. NEC- FC Den Haag.
Wij zaten op de hoofdtribune en zagen overal gekke Hagenezen rondrennen en voor zover ik het nog weet een heel spannende wedstrijd.

Later ben ik met een vriend nog naar wedstrijden van VVV geweest maar dat maakte op mij echt minder indruk.
Daarna ben ik NEC gaan volgen en regelmatig naar uit en thuiswedstrijden geweest.
In mijn studententijd kregen we een OV-kaart waardoor we ook veel uitwedstrijden konden gaan bezoeken. Gewoon met de trein en dan kwamen we ergens bij het station de rest van de NEC-supporters wel tegen en dronken een paar pilsjes. Superleuke herinneringen aan!!
1997?

Gebruikersavatar
DJTEEF!
Berichten: 11768
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door DJTEEF! »

Mijn eerste wedstrijd was NEC-Ajax op 25 augustus 1995; ik was toen 11. Het werd 0-6, er waren hevige rellen en ik kwam stiekem een beetje voor Ajax, maar ik was gelijk verkocht.

Gebruikersavatar
vak Oost
Berichten: 31825
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:21
Locatie: Novio Magus
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door vak Oost »

Ergens in de jaren '70 toen NEC nog een subtopper was.
Alles komt goed !!

Gebruikersavatar
jackkreta
Berichten: 16587
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 00:30
Locatie: Ierapetra-Kreta
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door jackkreta »

Zal zo’n beetje 1965 geweest zijn, weet het niet precies, is al (te) lang geleden. :wink:
Jongensrang voor 1 gulden, eerste divisievoetbal en promotie in 1967 voor het eerst naar de Eredivisie. Mee uit naar toen nog RBC en Ajax, 9-1. Toe opa, vertel nog eens....
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Juul
Berichten: 4661
Lid geworden op: di 05 jun 2007, 14:00

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Juul »

Seizoen 1974/75. NEC - SC Amersfoort: 0-1
Maar goed, SC Amersfoort mag je verliezen.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22813
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door burp »

Toen verdedigers nog een soort Vikingen waren met lang haar en een baard ...
Het motto van de rechtsback was: of de man of de bal, maar nooit allebei ...
De doelman op vrijdagmiddag werd ingeschoten op de middelbare school
De creatieve middenvelder om half 3 's-nachts door supporters knalbezopen naar huis gestuurd moest worden om 's-middags weer te spelen ...
De vleugelspeler een fantastische exotische naam had maar alleen maar hard kon lopen
Het shirt nog balken had en het logo strepen
Over het hek klimmen, niet keihard omlaag donderen en vervolgens met eigen supporters op de vuist gaan een hoogtepunt was ..


Ja vroeger was alles beter. Of zoiets.

DR
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 06:29
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door DR »

Juul schreef:
do 03 jan 2019, 19:05
Seizoen 1974/75. NEC - SC Amersfoort: 0-1
Maar goed, SC Amersfoort mag je verliezen.
D'r zullen niet veel NEC supporters zijn die SC Amersfoort hebben zien spelen. Ik zelf onder andere niet, ondanks dat ik al decennia in de Goffert kom.

Gebruikersavatar
De Kletskop
Berichten: 26941
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 22:46
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door De Kletskop »

Mijn god, dat jullie je eerste wedstrijd nog weten. Denk dat de wilde nachtjes in de loop der jaren iets te erg ingehakt is bij me.
Ergens in de jaren 80 bij pa aan de hand tegen de topclubs voornamelijk, was idolaat van Frans Paymans, Frans Janssen en Arno Arts. Met Henk Grim wilde ik tijdens de opendag niet op de foto herinner ik me, die vond ik te slecht :biggrin:

later ook meer wedstrijden vanaf mijn 14e ofzo, en rond de pubertijd ook nog wel eens en uitwedstrijd.

Gebruikersavatar
Curva
Berichten: 12648
Lid geworden op: vr 12 okt 2007, 11:47
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Curva »

de allereerste wedstrijden dat ik met m'n pa meeging bestonden uit op en neer rennen op de sintelbaan vanaf staanplaatsen west.
De eerste echte wedstrijd die ik me goed kan herinneren was NEC-Haarlem, de return van de halve finale beker tegen Haarlem in 1983 die in strafschoppen eindigde met uiteindelijke winst door held Harry Schellekens. Daarna uiteraard de 2 (verloren) finales tegen ajax met in die selectie Cruijf, van Basten, Rijkaard, Vanenburg, Lerby, Kieft, van t Schip etc. met als gevolg de europacupwedstrijden tegen Barcelona het jaar erna.

Gebruikersavatar
Mark Ariaans
Beheerder
Berichten: 20569
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 21:52
Locatie: Sheffield
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Mark Ariaans »

De Kletskop schreef:
vr 04 jan 2019, 08:34
Mijn god, dat jullie je eerste wedstrijd nog weten. Denk dat de wilde nachtjes in de loop der jaren iets te erg ingehakt is bij me.
Ergens in de jaren 80 bij pa aan de hand tegen de topclubs voornamelijk, was idolaat van Frans Paymans, Frans Janssen en Arno Arts. Met Henk Grim wilde ik tijdens de opendag niet op de foto herinner ik me, die vond ik te slecht :biggrin:
:withstupid: Echt geen flauw idee meer wat de eerste wedstrijd was. Ergens rond mijn 9e-10e, gok ik, samen met mijn pa, medio jaren '80. Onoverdekt staan rechts naast de hoofdtribune. Koukleumen op een kaal stuk beton met hekken en in de verte de sintelbaan, met nog verder weg het veld. Mooiste vond ik altijd de wandeling door het park naar het stadion en dan van alle kanten mensen zien toestromen.

Gebruikersavatar
Pol
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo 05 sep 2007, 18:02
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Pol »

Curva schreef:
vr 04 jan 2019, 08:54
de allereerste wedstrijden dat ik met m'n pa meeging bestonden uit op en neer rennen op de sintelbaan vanaf staanplaatsen west.
De eerste echte wedstrijd die ik me goed kan herinneren was NEC-Haarlem, de return van de halve finale beker tegen Haarlem in 1983 die in strafschoppen eindigde met uiteindelijke winst door held Harry Schellekens. Daarna uiteraard de 2 (verloren) finales tegen ajax met in die selectie Cruijf, van Basten, Rijkaard, Vanenburg, Lerby, Kieft, van t Schip etc. met als gevolg de europacupwedstrijden tegen Barcelona het jaar erna.
Dat is ook de periode dat ik voor het eerst ging en vreemd genoeg is Haarlem ook mijn eerste herinnering (niet mijn eerste wedstrijd). Mooie tijd, met finales en Europacup. Ik was verkocht. Wist ik veel.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 10607
Lid geworden op: za 19 jul 2014, 21:21
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Gijscoman »

Eerste wedstrijd was volgens mij een benefietwedstrijd tegen Borussia Mönchengladbach in verband met de grote tsunami. Ik herinner me enkel dat Oliver Neuville bij Mönchengladbach speelde en de hele tijd buitenspel stond. En dat er opeens een Duitse auto in de fik stond. Wat de score was weet ik niet eens meer en over de wedstrijd kan ik ook eigenlijk niks vinden online. Enkel dat het op 16 januari 2005 was. Toen was ik bijna 10 en mijn broertje net 9.

Later dat jaar ben ik nog naar de wedstrijd NEC-RBC geweest. Op 16 oktober. 3-1 winst. De rode kaart voor een RBC speler leverde vooral plezier op voor mijn broertje en mij. Tsja...

Daarna weer een lange tijd niet. Wel volgde ik het via Langs de Lijn, de samenvattingen en teletekst. Het seizoen 2013-2014 was volgens mij het eerste jaar dat ik met regelmaat naar NEC-wedstrijden ging. Zeker richting het einde van het seizoen, toen het almaar slechter ging en ik, voor het eerst wonende buiten Nijmegen, merkte dat het me allemaal meer deed dan ik voorheen dacht.

Gebruikersavatar
JBNMGN
Berichten: 8975
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 10:25
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door JBNMGN »

Gijscoman schreef:
vr 04 jan 2019, 21:58
Eerste wedstrijd was volgens mij een benefietwedstrijd tegen Borussia Mönchengladbach in verband met de grote tsunami. Ik herinner me enkel dat Oliver Neuville bij Mönchengladbach speelde en de hele tijd buitenspel stond. En dat er opeens een Duitse auto in de fik stond. Wat de score was weet ik niet eens meer en over de wedstrijd kan ik ook eigenlijk niks vinden online. Enkel dat het op 16 januari 2005 was. Toen was ik bijna 10 en mijn broertje net 9.

https://www.vi.nl/nieuws/uitslagen-oefe ... 16-januari

Later dat jaar ben ik nog naar de wedstrijd NEC-RBC geweest. Op 16 oktober. 3-1 winst. De rode kaart voor een RBC speler leverde vooral plezier op voor mijn broertje en mij. Tsja...

Daarna weer een lange tijd niet. Wel volgde ik het via Langs de Lijn, de samenvattingen en teletekst. Het seizoen 2013-2014 was volgens mij het eerste jaar dat ik met regelmaat naar NEC-wedstrijden ging. Zeker richting het einde van het seizoen, toen het almaar slechter ging en ik, voor het eerst wonende buiten Nijmegen, merkte dat het me allemaal meer deed dan ik voorheen dacht.
2023-2024 wordt het seizoen van het linker rijtje.

Gebruikersavatar
Jomano
Berichten: 6052
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 22:21
Contacteer:

Re: Je eerste jaren bij het voetbal

Bericht door Jomano »

JBNMGN schreef:
za 05 jan 2019, 12:18
Gijscoman schreef:
vr 04 jan 2019, 21:58
Eerste wedstrijd was volgens mij een benefietwedstrijd tegen Borussia Mönchengladbach in verband met de grote tsunami. Ik herinner me enkel dat Oliver Neuville bij Mönchengladbach speelde en de hele tijd buitenspel stond.
https://www.vi.nl/nieuws/uitslagen-oefe ... 16-januari
Neuville stond blijkbaar 2x geen buitenspel.... :biggrin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten