Oud NEC-ers

N.E.C. bestaat 110 jaar, discussieer hier over hoe het vroeger allemaal was en haal herinneringen op!
burp
Contacteer:

Re: Oud NEC-ers

Bericht door burp »

François Gesthuizen gaat komend seizoen SC Millingen trainen.
Sherwin Grot is terug bij DUNO

Johnny
Contacteer:

Bericht door Johnny »

Vondt het altijd een leuke voetballer maar profvoetbal vraagt meer dan inzicht en techniek.

burp
Contacteer:

Bericht door burp »

Hij zit geloof ik in een project van de knvb voor voorlichting aan jonge spelers.
Is dan het voorbeeld hoe het ook kan lopen.

Daarom wordt dit verhaal om de zoveel tijd weer gerecycled.

TT
Contacteer:

Bericht door TT »

Musaba maakte gisteren de winnende voor Sheffield Wednesday, dat de punten goed kan gebruiken:
Doelpunt vanaf 1.47 min.

mschr
Contacteer:

Bericht door mschr »

TT schreef:
zo 10 dec 2023, 09:36
Musaba maakte gisteren de winnende voor Sheffield Wednesday, dat de punten goed kan gebruiken:
Doelpunt vanaf 1.47 min.
Wat een nare gozer…

TT
Contacteer:

Bericht door TT »

mschr schreef:
zo 10 dec 2023, 12:56
TT schreef:
zo 10 dec 2023, 09:36
Doelpunt vanaf 1.47 min.
Wat een nare gozer…
Hoezo naar?

burp
Contacteer:

Bericht door burp »

NEC-voetballer Leo Hermsen zou de nieuwe Neeskens worden, maar hij werd van zijn brommer gereden

Na het gretige debuut van Nijmegenaar Leo Hermsen in het eerste van NEC wist trainer Wiel Coerver het meteen. ,,Dit wordt de nieuwe Johan Neeskens”, zei hij in De Gelderlander van de dag erop, maandag 18 december 1972.

Piet Venhuizen 11-12-23, 21:00
0 REACTIES
Koen Hermsen (31), zoon van Leo, kan de vergeelde krant er nog zo bij pakken. Het exemplaar ligt op een stapel met plakboeken, stencils en andere paperassen die allemaal de korte voetbalcarrière van zijn vader als onderwerp hebben.

,,Kijk, hier heb je de krant waarin Wiel Coerver zegt dat hij mijn vader bij zijn overstap naar Feyenoord mee had willen nemen. Dan was hij erbij geweest toen de club in 1974 de UEFA-cup won."

Leo Hermsen (1954) was een jongen uit een groot katholiek gezin in het Nijmeegse Waterkwartier. Voetballen was alles voor hem. Vanaf 1962 speelde hij negen jaar bij zijn eigen club SCH, daarna een jaar bij Blauw Wit.

Wil je elke week Het beste van de Gelderlander (Premium) nieuwsbrief ontvangen via e-mail?
De Gelderlander bestaat 175 jaar in 2023. Veel lezers bewaren speciale kranten, bleek uit een oproep van onze redactie. Vandaag Koen Hermsen met de plakboeken over de voetbalcarrière van zijn vader Leo Hermsen.

Omdat hij opviel als talent, mocht hij meetrainen bij NEC. Op een avond stond manager Janssen van de Nijmeegse club plots bij hem thuis op de stoep: hij kwam hem een profcontract aanbieden. Leo zei ja en de wereld leek aan zijn voeten te liggen. Dat hij er zijn baan als zetter bij De Gelderlander voor op moest geven, vond hij geen probleem.

Tegenspoed maakte een einde aan Leo's profcarrière
De profcarrière van Leo Hermsen had groots kunnen worden, maar ze is door tegenspoed beperkt gebleven tot die ene invalbeurt bij de wedstrijd van NEC tegen PSV op 17 december 1972 (1-1). ,,Dat heeft mijn vader altijd pijnlijk gevonden, al heeft hij er zijn leven niet door laten verpesten”, vertelt Koen.

Nog voor het einde van de winterstop raakte Leo Hermsen bij een training geblesseerd. Hij was daar in april 1973 amper van hersteld toen het noodlot toesloeg.

,,Na terugkeer van een training werd hij op de Groenestraat op zijn brommer aangereden door een automobilist die hem niet had gezien”, vertelt Koen. De enkel van de piepjonge voetballer (18) werd verbrijzeld. De breuk werd in het ziekenhuis gezet, maar niet erg goed.

Mijn vader was een rustige, aardige man en ik mis hem nog altijd

Zo kwam een einde aan de Nijmeegse belofte die een jaar later triomferend in de Kuip had kunnen staan en nu een bekende naam had kunnen zijn in de vaderlandse voetbalcanon.

Leo werd de beste voetballer die NEC nooit had gehad
Met hulp van assistent-trainer Leen Looijen deed Leo nog manmoedige pogingen om te revalideren, maar hij bleef hinder ondervinden van zijn enkel. Hij kon niet meer terugkeren op het hoogste niveau, kwam in het C-elftal en later, zoals vroeger, bij zijn oude clubje SCH. Hij werd de beste voetballer die NEC nooit had gehad.

Zo kon het gebeuren dat Leo Hermsen niet leefde van een profsalaris, maar van zijn inkomen als medewerker van het Nijmeegse houtbedrijf Jongeneel. In plaats van sprintjes op het veld te trekken, reed hij over het bedrijfsterrein in zijn vorkheftruck.

Hij was nog lang niet toe aan zijn pensioen, toen hij in 2009 ziek werd en het jaar erop aan kanker overleed. ,,Hij was een rustige, aardige man en ik mis hem nog altijd", zegt zijn zoon. De kranten en knipselmappen over het voetballeven van zijn vader bewaart hij als goud.[
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ne ... ~a81fdb1c/

mschr
Contacteer:

Bericht door mschr »

burp schreef:
ma 11 dec 2023, 21:59
NEC-voetballer Leo Hermsen zou de nieuwe Neeskens worden, maar hij werd van zijn brommer gereden

Na het gretige debuut van Nijmegenaar Leo Hermsen in het eerste van NEC wist trainer Wiel Coerver het meteen. ,,Dit wordt de nieuwe Johan Neeskens”, zei hij in De Gelderlander van de dag erop, maandag 18 december 1972.

Piet Venhuizen 11-12-23, 21:00
0 REACTIES
Koen Hermsen (31), zoon van Leo, kan de vergeelde krant er nog zo bij pakken. Het exemplaar ligt op een stapel met plakboeken, stencils en andere paperassen die allemaal de korte voetbalcarrière van zijn vader als onderwerp hebben.

,,Kijk, hier heb je de krant waarin Wiel Coerver zegt dat hij mijn vader bij zijn overstap naar Feyenoord mee had willen nemen. Dan was hij erbij geweest toen de club in 1974 de UEFA-cup won."

Leo Hermsen (1954) was een jongen uit een groot katholiek gezin in het Nijmeegse Waterkwartier. Voetballen was alles voor hem. Vanaf 1962 speelde hij negen jaar bij zijn eigen club SCH, daarna een jaar bij Blauw Wit.

Wil je elke week Het beste van de Gelderlander (Premium) nieuwsbrief ontvangen via e-mail?
De Gelderlander bestaat 175 jaar in 2023. Veel lezers bewaren speciale kranten, bleek uit een oproep van onze redactie. Vandaag Koen Hermsen met de plakboeken over de voetbalcarrière van zijn vader Leo Hermsen.

Omdat hij opviel als talent, mocht hij meetrainen bij NEC. Op een avond stond manager Janssen van de Nijmeegse club plots bij hem thuis op de stoep: hij kwam hem een profcontract aanbieden. Leo zei ja en de wereld leek aan zijn voeten te liggen. Dat hij er zijn baan als zetter bij De Gelderlander voor op moest geven, vond hij geen probleem.

Tegenspoed maakte een einde aan Leo's profcarrière
De profcarrière van Leo Hermsen had groots kunnen worden, maar ze is door tegenspoed beperkt gebleven tot die ene invalbeurt bij de wedstrijd van NEC tegen PSV op 17 december 1972 (1-1). ,,Dat heeft mijn vader altijd pijnlijk gevonden, al heeft hij er zijn leven niet door laten verpesten”, vertelt Koen.

Nog voor het einde van de winterstop raakte Leo Hermsen bij een training geblesseerd. Hij was daar in april 1973 amper van hersteld toen het noodlot toesloeg.

,,Na terugkeer van een training werd hij op de Groenestraat op zijn brommer aangereden door een automobilist die hem niet had gezien”, vertelt Koen. De enkel van de piepjonge voetballer (18) werd verbrijzeld. De breuk werd in het ziekenhuis gezet, maar niet erg goed.

Mijn vader was een rustige, aardige man en ik mis hem nog altijd

Zo kwam een einde aan de Nijmeegse belofte die een jaar later triomferend in de Kuip had kunnen staan en nu een bekende naam had kunnen zijn in de vaderlandse voetbalcanon.

Leo werd de beste voetballer die NEC nooit had gehad
Met hulp van assistent-trainer Leen Looijen deed Leo nog manmoedige pogingen om te revalideren, maar hij bleef hinder ondervinden van zijn enkel. Hij kon niet meer terugkeren op het hoogste niveau, kwam in het C-elftal en later, zoals vroeger, bij zijn oude clubje SCH. Hij werd de beste voetballer die NEC nooit had gehad.

Zo kon het gebeuren dat Leo Hermsen niet leefde van een profsalaris, maar van zijn inkomen als medewerker van het Nijmeegse houtbedrijf Jongeneel. In plaats van sprintjes op het veld te trekken, reed hij over het bedrijfsterrein in zijn vorkheftruck.

Hij was nog lang niet toe aan zijn pensioen, toen hij in 2009 ziek werd en het jaar erop aan kanker overleed. ,,Hij was een rustige, aardige man en ik mis hem nog altijd", zegt zijn zoon. De kranten en knipselmappen over het voetballeven van zijn vader bewaart hij als goud.[
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ne ... ~a81fdb1c/
Prachtig verhaal.

burp
Contacteer:

Bericht door burp »

Michael den Heijer stond met Auckland City voor de tweede keer dit kalenderjaar op het WK voor clubs.
En voor de tweede keer was de voorrondewedstrijd ook direct het eindstation.

Volgens mij zijn er geen oud NEC spelers die twee keer gespeeld hebben op het wk voor clubs.
Die kan in de kennerskwis. :biggrin:

TT
Contacteer:

Bericht door TT »

Musaba maakte vandaag in minuut 94 opnieuw de winnende voor Sheffield Wednesday

Gerard Lopez
Contacteer:

Bericht door Gerard Lopez »

burp schreef:
vr 15 dec 2023, 15:07
Michael den Heijer stond met Auckland City voor de tweede keer dit kalenderjaar op het WK voor clubs.
En voor de tweede keer was de voorrondewedstrijd ook direct het eindstation.

Volgens mij zijn er geen oud NEC spelers die twee keer gespeeld hebben op het wk voor clubs.
Die kan in de kennerskwis. :biggrin:
Wat een kanjer zeg. Heeft Oversier nog bonussen afgedwongen voor toekomstige deelnames aan WK Clubteams? Zou erg mooi zijn voor onze clubkas.
When Wilco talks, people listen!

jackkreta
Contacteer:

Bericht door jackkreta »

KOOPS
Leroy George verwierf al een heldenstatus bij NEC en hoopt die ook te krijgen bij GVVV. De 36-jarige aanvaller aast met de Veenendaalse amateurclub op een stunt tegen zijn oude club in de KNVB-beker.
JEROEN BIJMA
Jeroen Bijma

Nijmegen

Hij dagdroomt voorzichtig over het winnende doelpunt tegen NEC. ,,Naar binnen komen en de bal met links in de kruising schieten", zegt Leroy George met een grote glimlach. ,,Of een vrije trap binnen schieten. Een van die twee manieren zou geweldig zijn."

George maakte in het verleden met zijn dribbels en fijnbesnaarde linkerbeen naam in de eredivisie. Tussen 2010 en 2013 speelde de aanvaller bij NEC. Inmiddels trekt hij al jarenlang rond in het amateurvoetbal en stuit hij vanavond met tweededivisionist GVVV op de Nijmeegse club in de tweede ronde van de KNVB-beker.

,,Ik heb een geweldige tijd beleefd bij NEC", vertelt George. ,,Ik heb er denk ik toch wel alles uitgehaald. Ik heb het beste moment uit mijn carrière bij NEC meegemaakt. In GelreDome, hè. Wat kan je jezelf nog meer wensen? Ik kan daardoor niet meer stuk bij de NEC-fans."

George ontpopte zich op 22 januari 2012 tot held bij NEC. Hij maakte destijds de winnende 0-1 in de Gelderse derby tegen Vitesse. Dat is nog altijd de laatste zege van NEC in GelreDome. Supporters brachten vorig jaar, tien jaar na dato, een t-shirt op de markt, waarop die bewuste treffer van George is afgebeeld.

,,Ik heb ook een exemplaar gekregen en dat heeft bij mij thuis een mooi plekje gekregen tussen de bekers en vaantjes die ik heb gewonnen. Het is bijzonder dat elk jaar mijn naam valt als het gaat over de Gelderse derby, maar laat NEC maar snel weer een keer in Arnhem winnen."

George nam in 2021 - na avonturen in Azerbeidzjan, Turkije, Australië en de Verenigde Arabische Emiraten - afscheid van het profvoetbal en beproefde zijn geluk bij de amateurs. Na een kort dienstverband bij De Treffers en VVSB, is hij bezig aan zijn eerste seizoen bij GVVV.

,,Ik kan er nog geen punt achter zetten'', zegt George. ,,Ik voel me nog erg goed en vind het spelletje nog te leuk. Mijn sprintsnelheid is wel van 50 kilometer per uur naar... Laten we zeggen wat langzamer geworden. Maar dat harde schot zit nog steeds in mijn linkerbeen. Ik ben niet meer de Leroy van tien jaar geleden, maar nog wel bruikbaar.''

,,Ik probeer bij GVVV de ervaring die ik heb opgedaan over te brengen op de jonge gasten. Vroeger was ik vooral met mezelf bezig en wilde ik alleen maar acties maken, nu ben ik meer een teamspeler en heb ik een voorbeeldfunctie. Onze trainer Gery Vink houdt me ook scherp. Hij zit op mijn huid. Als ik een verkeerde pass geef, kan hij daar pissig om worden. Zelfs op mijn leeftijd ben je nog niet uitgeleerd."

George weet ook wat het is om te stunten in de KNVB-beker. Dat lukte GVVV eind oktober al in de eerste ronde tegen Telstar, een laagvlieger in de Keuken Kampioen Divisie. Met NEC, waar verschillende basisspelers ontbreken, komt nu een middenmoter in de eredivisie op bezoek.

,,We voelen ons zeker niet kansloos tegen NEC. Anders kunnen we de wedstrijd vanavond net zo goed schriftelijk afdoen en alvast op vakantie gaan. Ik weet uit ervaring dat dit geen leuke wedstrijden zijn voor een profclub. Spelen op kunstgrasveld, met andere verlichting, en een paar duizend man die dicht op het veld staan en ons hartstochtelijk aanmoedigen. Het wordt geen makkie voor NEC. En ze kunnen hier een aardig feestje vieren, dus dat belooft wat. Wij hebben er enorm veel zin in en verkopen onze huid zo duur mogelijk. In een bekerwedstrijd is alles mogelijk."

Wijzigingen in opstelling van NEC

NEC treedt waarschijnlijk met een aantal wijzigingen in de opstelling aan tegen GVVV in de tweede ronde van de KNVB-beker. Lasse Schöne, Bram Nuytinck, Philippe Sandler en Youri Baas waren gisteren om verschillende redenen afwezig op de afsluitende training en lijken vanavond niet te spelen.

Sandler viel tegen Fortuna Sittard (4-1 zege) uit met een enkelblessure. Er werd gevreesd voor een serieuze kwetsuur, maar de verwachting is dat hij meteen na de winterstop weer inzetbaar is.

Duidelijk is al wel dat Robin Roefs als bekerkeeper onder de lat staat tegen GVVV en Mees Hoedemakers is geschorst naar aanleiding van zijn rode kaart tegen Fortuna Sittard. Naast Roefs stevenen ook Mathias Ross, Sai van Wermeskerken, Rober Gonzalez en Kodai Sano af op een basisplaats.
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Gerard Lopez
Contacteer:

Pfff waarom dat nou weer Rogier? Oke, Sandler snap ik, maar waarom Nuytinck, Schone en Baas rust geven?

zoete aardbei
Contacteer:

Bericht door zoete aardbei »

Gerard Lopez schreef:
wo 20 dec 2023, 12:15
Pfff waarom dat nou weer Rogier? Oke, Sandler snap ik, maar waarom Nuytinck, Schone en Baas rust geven?
Je krijgt dan weer Verdonk als CV en dat is hij niet.
Op een of andere vreemde manier heb ik er geen lekker gevoel bij vanavond.
We hebben weer gezien dat subtop-top 2e divisie clubs gewoon niet minder zijn dan eerste divisie clubs.
Dan zou ik niet met zo´n centrum gaan spelen met Ross en Verdonk.
Dat werkt niet.

Jeffry74
Contacteer:

Bericht door Jeffry74 »

Gerard Lopez schreef:
Schöne speelt niet graag op kunstgras.
Heeft na de wedstrijd uit bij Heracles aangegeven dat hij na een wedstrijd op kunstgras 3 dagen nodig heeft om te herstellen van pijn aan de poten en
vervloekt die ondergrond.
Speelt dus alleen nog op kunstgras indien het echt noodzakelijk is.
Vanavond is het voor Lasse dus te hopen dat het niet nodig is....

Nuytinck speelt ook liever niet op kunstgras.
Mede door zijn getob met zijn knie vorig seizoen en eerder dit seizoen, toen hij ook een paar wedstrijden moest missen.

Baas. Geen idee.
Seizoen 2007-2008: Een 'bijna doodervaring' met een hemels einde.

Jeffry74
Contacteer:

Bericht door Jeffry74 »

zoete aardbei schreef:
wo 20 dec 2023, 12:59
Gerard Lopez schreef:
Je krijgt dan weer Verdonk als CV en dat is hij niet.
Op een of andere vreemde manier heb ik er geen lekker gevoel bij vanavond.
We hebben weer gezien dat subtop-top 2e divisie clubs gewoon niet minder zijn dan eerste divisie clubs.
Dan zou ik niet met zo´n centrum gaan spelen met Ross en Verdonk.
Dat werkt niet.
Ook een slecht gevoel bij deze pot vanavond.
Komt door Meijer, die in mijn ogen te veel basisspelers rust gunt.

Speel eerst met je sterkste elftal en pleur de reserves er in als je 0-2, 0-3 voor staat.
Misschien is dat al na 30 minuten.....
Als het langer duurt om op voorsprong te komen dan is de tegenstand ook te goed voor onze reserves.
Seizoen 2007-2008: Een 'bijna doodervaring' met een hemels einde.

karlo
Contacteer:

Bericht door karlo »

Jeffry74 schreef:
wo 20 dec 2023, 13:48
Gerard Lopez schreef:
Heeft na de wedstrijd uit bij Heracles aangegeven dat hij na een wedstrijd op kunstgras 3 dagen nodig heeft om te herstellen van pijn aan de poten en

Mede door zijn getob met zijn knie vorig seizoen en eerder dit seizoen, toen hij ook een paar wedstrijden moest missen.

Baas. Geen idee.
Ziek
Het blijft toch je club.

Gerard Lopez
Contacteer:

Jeffry74 schreef:
wo 20 dec 2023, 13:48
Gerard Lopez schreef:

Baas. Geen idee.
Laat Lasse nou net 4 weken hebben om te herstellen. Of wil ie geen pijn aan de poten hebben op kerstavond? Kom op zeg, het is een prof.

Bernd
Contacteer:

Bericht door Bernd »

Gerard Lopez schreef:
Ze waren niet op de training. Zal Meijer gezegd hebben “Ik wil jullie rust geven maar durf dat niet te zeggen dus kom ook maar niet op de training” of zullen ze misschien ook echt niet kunnen trainen en dus ook niet spelen? Ik gok het tweede.

Gerard Lopez
Contacteer:

Achahbar naar Westlandia op z'n 29e....zelfde niveau als Orion en Juliana.

jackkreta
Contacteer:

Bericht door jackkreta »

Gerard Lopez schreef:
vr 29 dec 2023, 09:00
https://www.vi.nl/nieuws/achahbar-29-du ... e-amateurs
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

burp
Contacteer:

Bericht door burp »

jackkreta schreef:
vr 29 dec 2023, 10:20
Gerard Lopez schreef:
Bizar.
Die liep bij ons ongeveer 1 op 2 qua doelpunten

Zat op het tweede niveau in Griekenland na z'n periode in Roemenië.

bertje
Contacteer:

Bericht door bertje »

burp schreef:
vr 29 dec 2023, 18:13
jackkreta schreef:
vr 29 dec 2023, 10:20
Gerard Lopez schreef:
Bizar.
Die liep bij ons ongeveer 1 op 2 qua doelpunten

Zat op het tweede niveau in Griekenland na z'n periode in Roemenië.
Qua talent een ontzettend goede voetballer, maar fysiek (en mentaal) er eigenlijk niet voor gemaakt. Zoals hij een keer PSV in de Kuip over de knie legde als jeugdige speler, dat was wel bijzonder knap.
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Plaats reactie