Ferdi Kadioglu
Re: Ferdi Kadioglu
In de basis
Kom op Ferdi, drijf die transfersom nog een paar miljoen op!
Semi assist 

Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.
- Tim Janssen
- Contacteer:
Vanwaar een Argentijnse scheids?
Dat langeafstandsschot was dwaas.
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/12 ... atsen.html Nog een gegadigde..
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.
OK.Bottendaal schreef: ↑di 18 jun 2024, 09:13Ten eerste reageer je op mij, als je op iemand anders wil reageren, pak dan dat bericht.Polleke schreef: ↑di 18 jun 2024, 00:18Ik reageer op anderen hier. "Zou NEC zo stom zijn geweest dat niet dicht te timmeren in het contract?". "Of ze verhuren hem voor een veel te hoog bedrag tot het einde van zijn contract." "Er zijn echt genoeg trucs om zo'n optie te neutraliseren." "En er zijn net zoveel manieren om het dicht te timmeren. We kunnen verzanden in dit soort nutteloze bangmakerij, wat vast staat is dat het Nederlandse voetbal, zelfs met onze algemeen directeur dicht op het vuur, dit al eens eerder heeft meegemaakt: https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/wa ... ~a7acb4cc/."Bottendaal schreef: ↑ma 17 jun 2024, 18:34Waar heb je het nou weer allemaal over, of we het verwacht hadden is toch totaal niet relevant?Polleke schreef: ↑ma 17 jun 2024, 03:42We gaan echt uit van het meest negatieve scenario hier he. Toen we hem verkochten had geen mens hier kunnen bedenken dat er ooit aanbiedingen in de regio van 30 miljoen voor hem zouden komen. Er zal een standaard verkooppercentage in het contract zitten.Bottendaal schreef: ↑zo 16 jun 2024, 14:00Hoe is dat destijds ook alweer afgelopen?illestyl schreef: ↑zo 16 jun 2024, 13:07
En er zijn net zoveel manieren om het dicht te timmeren. We kunnen verzanden in dit soort nutteloze bangmakerij, wat vast staat is dat het Nederlandse voetbal, zelfs met onze algemeen directeur dicht op het vuur, dit al eens eerder heeft meegemaakt: https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/wa ... ~a7acb4cc/.
Allemaal leuk en aardig verder, maar het is niet meer dan onzinnig geneuzel.
Elke cent die je hieruit haalt is onverwacht en een pure bonus. Het zal deels de keuze van Ferdi zelf zijn: spelen in deze competitie, maar wel onder een van de grootste trainers ooit, of gaan naar een competitie waar je echt wat neer kan zetten.
Ik snap de paniek, die sommige hier hebben, niet. Toen we hem verkochten heeft geen mens hier gedacht dat dit de situatie zou worden. Is er btw uberhaupt wel eens een ex-NEC speler geweest waarbij je in deze bedragen kan denken.
Daarvan zeg ik simpel: Als dit gaat gebeuren is het een pure bonus. Geen mens had dit verwacht toen we hem lieten gaan.
Ten tweede wat heeft het ermee te maken of het bonus is of niet, doet totaal niet terzake.
Had ik al lang gemeldbertje schreef: ↑di 18 jun 2024, 19:54https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/12 ... atsen.html Nog een gegadigde..

Maatsen lijkt naar Aston Villa te gaan, kans dat Dortmund komt wordt groter.
Jasper van Barca naar Valencia ging was ook een ruil was toen ook zuur voor N.E.C volgens mijBottendaal schreef: ↑zo 16 jun 2024, 11:22Is dat zo? Hoeft er dan niets uitgekeerd te worden? Zou NEC zo stom zijn geweest dat niet dicht te timmeren in het contract?burp schreef: ↑zo 16 jun 2024, 11:20Ik moet het allemaal nog maar zien.Polleke schreef: ↑wo 12 jun 2024, 23:47Klopt...Nummer 9 schreef: ↑wo 12 jun 2024, 21:54Nee, een optie is zolang een speler bij de club speelt. Het is een overeenkomst tussen clubs en die staat los van de overeenkomst tussen de speler en de nieuwe club.Me..Goal schreef: ↑wo 12 jun 2024, 18:36Ik ken de inhoud van het overeenkomst niet hoor, maar zou het niet kunnen dat het doorverkooppercentage alleen geldt voor de looptijd van het eerste contract, en dat als dat contract tussentijds verlengd wordt wèl de einddatum van het eerste contract aangehouden wordt voor het percentage?Polleke schreef: ↑wo 12 jun 2024, 17:18
We hebben een doorverkooppercentage afgesproken. Volgens mijn beperkte kennis vervalt die alleen als Ferdi ergens transfervrij wegloopt. Hij kan 100 keer verlengen.... en dat maakt niks uit. Dit is een afspraak tussen clubs. Als hij verlengt moet de vlag uitgaan, want dan blijven die rechten bestaan. Als hij gaat idem: want dan gan we cashen. Als hij interlands speelt wordt hij meer waard.
Soms moet je ook de lange adem accepteren. Al verkopen ze hem voor het dikke bedrag over twee jaar. Ik denk btw niet dat ze bij NEC zich ooit hadden gerealisseerd dat het ooit om dit soort bedragen zou gaan. Dus feitelijk is elk bedrag een plus, misschien wel een mega-plus.
Straks krijg je een spelersruil en krijg je niks.
- Legendario
- Contacteer:
Ging toen om de opleidingsvergoeding volgens mij. Maar die krijg je geloof ik sowieso alleen bij internationale transfers.nijmeguhh schreef: ↑wo 19 jun 2024, 20:34Jasper van Barca naar Valencia ging was ook een ruil was toen ook zuur voor N.E.C volgens mijBottendaal schreef: ↑zo 16 jun 2024, 11:22Is dat zo? Hoeft er dan niets uitgekeerd te worden? Zou NEC zo stom zijn geweest dat niet dicht te timmeren in het contract?burp schreef: ↑zo 16 jun 2024, 11:20Ik moet het allemaal nog maar zien.Polleke schreef: ↑wo 12 jun 2024, 23:47Klopt...Nummer 9 schreef: ↑wo 12 jun 2024, 21:54Nee, een optie is zolang een speler bij de club speelt. Het is een overeenkomst tussen clubs en die staat los van de overeenkomst tussen de speler en de nieuwe club.Me..Goal schreef: ↑wo 12 jun 2024, 18:36
Ik ken de inhoud van het overeenkomst niet hoor, maar zou het niet kunnen dat het doorverkooppercentage alleen geldt voor de looptijd van het eerste contract, en dat als dat contract tussentijds verlengd wordt wèl de einddatum van het eerste contract aangehouden wordt voor het percentage?
Straks krijg je een spelersruil en krijg je niks.
Maar dat mag je hier niet zeggen.
Is dat zo?Legendario schreef: ↑wo 19 jun 2024, 20:47Ging toen om de opleidingsvergoeding volgens mij. Maar die krijg je geloof ik sowieso alleen bij internationale transfers.nijmeguhh schreef: ↑wo 19 jun 2024, 20:34Jasper van Barca naar Valencia ging was ook een ruil was toen ook zuur voor N.E.C volgens mijBottendaal schreef: ↑zo 16 jun 2024, 11:22Is dat zo? Hoeft er dan niets uitgekeerd te worden? Zou NEC zo stom zijn geweest dat niet dicht te timmeren in het contract?
Ja.Polleke schreef: ↑do 20 jun 2024, 01:42Is dat zo?Legendario schreef: ↑wo 19 jun 2024, 20:47Ging toen om de opleidingsvergoeding volgens mij. Maar die krijg je geloof ik sowieso alleen bij internationale transfers.nijmeguhh schreef: ↑wo 19 jun 2024, 20:34Jasper van Barca naar Valencia ging was ook een ruil was toen ook zuur voor N.E.C volgens mijBottendaal schreef: ↑zo 16 jun 2024, 11:22Is dat zo? Hoeft er dan niets uitgekeerd te worden? Zou NEC zo stom zijn geweest dat niet dicht te timmeren in het contract?
Van NEC-talent tot vedette in Turkije: 'Hoe Kadioglu nu speelt, is niet normaal'
https://nos.nl/artikel/2525653-van-nec- ... et-normaal
Mooi verhaal
https://nos.nl/artikel/2525653-van-nec- ... et-normaal
Mooi verhaal

Was wel echt sterk gisteren
Als hij na dit toernooi nog geen transfer voor elkaar weet te krijgen kan je het wel shaken. De meeste kansen gecreëerd in de poulefase en speelt verder ook gewoon ontzettend goed. Je zag toen hij op z'n 16e debuteerde natuurlijk wel dat hij ontzettend veel talent had, maar dit overstijgt wel alle verwachtingen hoor. Geweldig om naar te kijken! 

....en NEC lekker cashen!bertje schreef: ↑wo 03 jul 2024, 09:43Als hij na dit toernooi nog geen transfer voor elkaar weet te krijgen kan je het wel shaken. De meeste kansen gecreëerd in de poulefase en speelt verder ook gewoon ontzettend goed. Je zag toen hij op z'n 16e debuteerde natuurlijk wel dat hij ontzettend veel talent had, maar dit overstijgt wel alle verwachtingen hoor. Geweldig om naar te kijken!![]()

- jackkreta
- Contacteer:
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.
Hoho, ff flink ophypen die jongen. 50 miljoen?! We hadden een percentage van 10-15 toch?En Kadioglu stelde niet teleur. Analytici en oud-profs speculeren na zijn puike optreden tegen Oostenrijk over zijn transfersom. Er worden bedragen tot 50 miljoen genoemd.

- jackkreta
- Contacteer:
Volkskrant:
Ze kunnen zaterdag zomaar beslissend zijn. Denzel Dumfries en Ferdi Kadioglu zijn moderne verdedigers.
BART VLIETSTRA
Alvast om naar uit te kijken tijdens Turkije - Nederland: het gevecht op de rechterflank van Oranje tussen Denzel Dumfries uit het Zuid-Hollandse Barendrecht en Ferdi Kadioglu uit het Gelderse Lent. Kadioglu heeft een Turkse vader en een Canadees-Nederlandse moeder en speelt bij Turkije op de linkerflank.
Ze zijn allebei (vleugel-)backs, maar wel met verschillende wapens. De overeenkomsten schuilen in hun enorme drang naar voren, ontplooiingsdrang, wilskracht en winnaarshart. Dumfries (28) was na een rommelige start dinsdag ouderwets op dreef tegen Roemenië, met loopacties tot aan de achterlijn en bruut gebeuk in de man-tegen-manduels.
Kadioglu (24) ging later op de avond al even fanatiek tekeer tegen Oostenrijk, liep in totaal 12,2 kilometer, maar viel ook op door zijn excellente balgevoel. Hij is een van de beste Turkse spelers dit toernooi.
Hun route naar de top kan bijna niet meer verschillen. Dumfries speelde lang bij de amateurs als centrumverdediger. Kadioglu debuteerde al op zijn 16de als aanvaller bij NEC, onder Peter Hyballa. De Duitse trainer herinnert zich nog een wedstrijd tegen FC Utrecht kort na dat debuut. 'Ik zette hem in de rust op nummer 10 en zei: jij mag geen bal afgeven, jij moet passeren, panna's maken, steekpasses geven, schieten. Nou hij was geweldig, schoot van ver in de kruising. Hij was met afstand het grootste aanvallende talent van NEC, alleen nog wel tenger.'
Op zijn 18de maakte Kadioglu een reuzenstap van de eerste divisie naar de topclub Fenerbahçe. In zijn eerste seizoen in Turkije speelde hij in totaal twaalf minuten in een bekerduel, hij dacht al aan een vertrek. Net als Dumfries investeerde hij enorm in zijn fysiek. Een trainer probeerde hem begin 2022 als linksback en ineens was Kadioglu basisspeler.
Drie jaar geleden speelde hij nog met Jong Oranje op het EK, waardoor hij aardig wat Oranje-spelers kent. Uiteindelijk koos hij voor de Turkse nationale ploeg.
Rick van Drongelen, speler van de Turkse club Samsunspor, speelde met Dumfries bij Sparta en met Kadioglu bij Oranje onder 19 en Jong Oranje.
'Het zijn twee spelers die ik als mijn betere vrienden in het voetbal beschouw, heel sociale jongens met een voorbeeldige instelling. Denzel is wat drukker dan Ferdi.'
Dumfries werd aanvoerder bij PSV en afgelopen seizoen kampioen met Internazionale. Kadioglu staat na sterke seizoenen bij Fenerbahçe op de radar van Borussia Dortmund en een aantal Engelse clubs.
Van Drongelen: 'Dat ze zover zouden komen, hadden niet veel mensen verwacht, maar zijzelf wel. Ze hebben het talent om echt iets met hun talent te doen. Het zijn teamspelers, maar enorm bepalend voor hun ploegen.'
Backs zijn steeds belangrijker geworden. Soms wordt zelfs een elftal zo ingericht dat de back kan excelleren. De bondscoaches van beide landen laten het gebied voor Dumfries en Kadioglu vaak vrij, zodat zij daarin kunnen sprinten.
Dumfries versus Kadioglu wordt volgens Hyballa heel interessant. 'Het zijn andere types, Dumfries heeft power, kopkracht. Daar moet Kadioglu slim mee omgaan. Ferdi is een Pattex-dribbelaar, de bal zit met lijm aan zijn voeten, hij kan Denzel technisch uitspelen.'
Het verbaast Hyballa niet dat Kadioglu vleugelback is geworden. 'Je ziet vaak dat grote talenten in de jeugd als centrale middenvelder spelen, maar bij het eerste aan de zijkant belanden. Duits international Benjamin Henrichs, die ik in de jeugd van Leverkusen trainde, heeft eenzelfde transitie ondergaan. Je moet er anders verdedigen dan in de as. Dat is makkelijker aan te leren.' Van Drongelen: 'Dat Ferdi aanvaller was, komt hem nu als back goed van pas. Hij vindt creatieve oplossingen naar voren, is goed in de kleine ruimte.'
Kadioglu is een publiekslieveling onder Turken weet Van Drongelen die de Turkse kranten goed volgt en die veel Turkse vrienden heeft. 'Hij is heel sympathiek. Turken zijn vaak wat emotioneler, soms gaan ze tot het randje. Ferdi blijft altijd rustig, bemoeit zich nooit met een opstootje, maar speelt wel met hart en ziel. In Turkije is het nu al een gekkenhuis. Iedereen wil van me weten wat ik denk dat het wordt, zaterdag in Berlijn.'
Het zal sowieso voelen als een uitwedstrijd voor Nederland, denken Van Drongelen, die bij Union Berlin speelde, en Hyballa, die in Berlijn zijn coachopleiding volgde.
Hyballa: 'Ze noemen Berlijn ook wel de tweede grootste stad van Turkije. Ik ben er graag onder de Turken, want ik houd van döner. Het gaat altijd over voetbal. Het wordt een hete avond voor Nederland.'
Ze kunnen zaterdag zomaar beslissend zijn. Denzel Dumfries en Ferdi Kadioglu zijn moderne verdedigers.
BART VLIETSTRA
Alvast om naar uit te kijken tijdens Turkije - Nederland: het gevecht op de rechterflank van Oranje tussen Denzel Dumfries uit het Zuid-Hollandse Barendrecht en Ferdi Kadioglu uit het Gelderse Lent. Kadioglu heeft een Turkse vader en een Canadees-Nederlandse moeder en speelt bij Turkije op de linkerflank.
Ze zijn allebei (vleugel-)backs, maar wel met verschillende wapens. De overeenkomsten schuilen in hun enorme drang naar voren, ontplooiingsdrang, wilskracht en winnaarshart. Dumfries (28) was na een rommelige start dinsdag ouderwets op dreef tegen Roemenië, met loopacties tot aan de achterlijn en bruut gebeuk in de man-tegen-manduels.
Kadioglu (24) ging later op de avond al even fanatiek tekeer tegen Oostenrijk, liep in totaal 12,2 kilometer, maar viel ook op door zijn excellente balgevoel. Hij is een van de beste Turkse spelers dit toernooi.
Hun route naar de top kan bijna niet meer verschillen. Dumfries speelde lang bij de amateurs als centrumverdediger. Kadioglu debuteerde al op zijn 16de als aanvaller bij NEC, onder Peter Hyballa. De Duitse trainer herinnert zich nog een wedstrijd tegen FC Utrecht kort na dat debuut. 'Ik zette hem in de rust op nummer 10 en zei: jij mag geen bal afgeven, jij moet passeren, panna's maken, steekpasses geven, schieten. Nou hij was geweldig, schoot van ver in de kruising. Hij was met afstand het grootste aanvallende talent van NEC, alleen nog wel tenger.'
Op zijn 18de maakte Kadioglu een reuzenstap van de eerste divisie naar de topclub Fenerbahçe. In zijn eerste seizoen in Turkije speelde hij in totaal twaalf minuten in een bekerduel, hij dacht al aan een vertrek. Net als Dumfries investeerde hij enorm in zijn fysiek. Een trainer probeerde hem begin 2022 als linksback en ineens was Kadioglu basisspeler.
Drie jaar geleden speelde hij nog met Jong Oranje op het EK, waardoor hij aardig wat Oranje-spelers kent. Uiteindelijk koos hij voor de Turkse nationale ploeg.
Rick van Drongelen, speler van de Turkse club Samsunspor, speelde met Dumfries bij Sparta en met Kadioglu bij Oranje onder 19 en Jong Oranje.
'Het zijn twee spelers die ik als mijn betere vrienden in het voetbal beschouw, heel sociale jongens met een voorbeeldige instelling. Denzel is wat drukker dan Ferdi.'
Dumfries werd aanvoerder bij PSV en afgelopen seizoen kampioen met Internazionale. Kadioglu staat na sterke seizoenen bij Fenerbahçe op de radar van Borussia Dortmund en een aantal Engelse clubs.
Van Drongelen: 'Dat ze zover zouden komen, hadden niet veel mensen verwacht, maar zijzelf wel. Ze hebben het talent om echt iets met hun talent te doen. Het zijn teamspelers, maar enorm bepalend voor hun ploegen.'
Backs zijn steeds belangrijker geworden. Soms wordt zelfs een elftal zo ingericht dat de back kan excelleren. De bondscoaches van beide landen laten het gebied voor Dumfries en Kadioglu vaak vrij, zodat zij daarin kunnen sprinten.
Dumfries versus Kadioglu wordt volgens Hyballa heel interessant. 'Het zijn andere types, Dumfries heeft power, kopkracht. Daar moet Kadioglu slim mee omgaan. Ferdi is een Pattex-dribbelaar, de bal zit met lijm aan zijn voeten, hij kan Denzel technisch uitspelen.'
Het verbaast Hyballa niet dat Kadioglu vleugelback is geworden. 'Je ziet vaak dat grote talenten in de jeugd als centrale middenvelder spelen, maar bij het eerste aan de zijkant belanden. Duits international Benjamin Henrichs, die ik in de jeugd van Leverkusen trainde, heeft eenzelfde transitie ondergaan. Je moet er anders verdedigen dan in de as. Dat is makkelijker aan te leren.' Van Drongelen: 'Dat Ferdi aanvaller was, komt hem nu als back goed van pas. Hij vindt creatieve oplossingen naar voren, is goed in de kleine ruimte.'
Kadioglu is een publiekslieveling onder Turken weet Van Drongelen die de Turkse kranten goed volgt en die veel Turkse vrienden heeft. 'Hij is heel sympathiek. Turken zijn vaak wat emotioneler, soms gaan ze tot het randje. Ferdi blijft altijd rustig, bemoeit zich nooit met een opstootje, maar speelt wel met hart en ziel. In Turkije is het nu al een gekkenhuis. Iedereen wil van me weten wat ik denk dat het wordt, zaterdag in Berlijn.'
Het zal sowieso voelen als een uitwedstrijd voor Nederland, denken Van Drongelen, die bij Union Berlin speelde, en Hyballa, die in Berlijn zijn coachopleiding volgde.
Hyballa: 'Ze noemen Berlijn ook wel de tweede grootste stad van Turkije. Ik ben er graag onder de Turken, want ik houd van döner. Het gaat altijd over voetbal. Het wordt een hete avond voor Nederland.'
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.
Vandaag in de Gelderlander:
Ouders Ferdi Kadioglu genieten van Turks succes op EK: ‘Maar dat mensen zeggen dat hij een landverrader is, doet ons pijn’
Ferdi Kadioglu maakt zijn familie fier. Het talent uit Lent floreert als dé linksback van Turkije. Zo kijken zijn ouders uit naar de kwartfinale tegen Oranje.
Dominique Pichel
Achter hen hangen oranje vlaggetjes aan de bar, voor hen ligt het rode thuisshirt én witte uittenue met de naam van hun zoon. Diane Kadioglu beseft net als haar man Feyzullah dat deze middag in grand café Moeke, op een steenworp afstand van hun huis aan de Lentse Plas, alles samenkomt. En ook dat dit pas het begin is. Zaterdagavond is de climax als hun Ferdi met Turkije tegen het Nederlands elftal speelt op het EK.
,,Ik vind het nu al heel spannend”, erkent moeder Diane. ,,Ik ben eigenlijk voor allebei, maar ik ga nu echt voor de winst van Turkije.” Ze zijn net terug uit Leipzig, waar Turkije dinsdag Oostenrijk uitschakelde, en reizen zaterdag weer door naar Berlijn voor het duel met Oranje. ,,We zijn aan het kijken of we met de trein, de auto of het vliegtuig gaan. Het is een rollercoaster”, zegt Feyzullah met een glimlach. ,,Ik heb de telefoon maar op stil gezet. Iedereen vraagt om kaartjes.”
Hij straalt van geluk. Wat wil je ook? Wie tien jaar geleden had gezegd dat Ferdi Kadioglu (spreek uit als: Kade-ole) nu op het EK zou staan, was voor gek verklaard. De geboren Arnhemmer speelde bij NEC, maar werd niet gezien als het talent van de Nijmeegse opleiding. ,,Ik weet nog dat ze bij de club zeiden dat hij het fysiek nooit zou redden. Ferdi was 2 centimeter groter dan Messi. In de A1 hè. Dat heb ik ze ook maar gezegd.”
Ferdi was vier toen hij ging voetballen, bij AZ 2000. ,,De bal was groter dan hij. Zijn broek hing onder zijn knieën”, zegt zijn moeder lachend. Vader: ,,We krijgen nog altijd de vraag waarom hij niet bij DVOL in Lent heeft gespeeld, maar daar mocht hij pas beginnen op zijn zesde. Hij was al gescout door NEC. Daar is hij na ESA ook heen gegaan. En ja, ook Vitesse was geïnteresseerd. Maar NEC haalde hem op met een busje en dat was nodig omdat we beiden werkten.”
Het was niet alleen voetbal wat de klok sloeg bij de Kadioglu’s. Zijn moeder was onder haar meisjesnaam Matla bekend in de balletwereld, bij Introdans Arnhem. Zij trad op van Amerika tot Indonesië. ,,De discipline heeft Ferdi van mij. Ik heb jarenlang alles voor de sport gelaten. Zijn vader heeft hem de techniek aangeleerd”, zegt Diane. En Ferdi had ook talent voor tennissen. ,,We hebben er zelfs aan gedacht om ons huis te verkopen voor zijn tenniscarrière”, zegt Feyzullah.
,,Bij NEC voetbalde hij overdag en in de avond tenniste hij. Totdat de bond eiste dat Ferdi vijf dagen zou gaan trainen. Toen koos hij voor het voetballen, maar het voetenwerk dat hij bij tennis heeft opgedaan, zie ik nu terug.”
Kadioglu danste als tiener over de flanken in De Goffert. Het was trainer Peter Hyballa die de jonge Ferdi beelden liet kijken van Mario Götze, die toen nog op dezelfde positie speelde: de plek achter de spits. Dik zes seizoenen later is Kadioglu vleugelverdediger bij topclub Fenerbahce. ,,Ferdi kan hier in Nederland nog rustig over straat. Maar in Turkije niet. Daar moet hij naar speciale restaurants, waar obers na het eten op de foto met hem willen. Bijzonder om mee te maken”, grijnst pa.
Meer dan 2 miljoen volgers heeft zijn zoon op Instagram. Bijna 150 duels speelde Ferdi ook al in de Süper Lig. En op het EK al vier keer 90 minuten: tegen Georgië (3-1), Portugal (0-3), Tsjechië (1-2) en Oostenrijk (1-2). ,,Ajax, Feyenoord en PSV hebben liggen slapen. Voor 1,4 miljoen euro kon hij al bij NEC worden opgepikt”, zegt Feyzullah. Zijn zoon is nu tien keer zoveel waard.
Pa: ,,Hij moest wel een jaar wachten op zijn kans bij Fenerbahce. Ik weet nog dat hij uit tegen Galatasaray in de kleedkamer moest blijven. Dat Ferdi op het laatste moment te horen kreeg dat hij toch niet bij de wedstrijdselectie zat. En vanwege de rivaliteit mocht hij niet op de tribune zitten. Ik ben nog altijd blij dat ik met hem mee ben gegaan naar Istanbul. Hij had in zijn eerste jaar daar kunnen verzuipen.”
Zijn vrouw bleef met hun dochter in Lent achter. ,,We kregen van het ene op het andere moment een latrelatie”, zegt Diane, al 26 jaar gelukkig getrouwd. Feyzullah: ,,We konden hem niet loslaten in zo’n wereldstad. Ik kom uit Trabzon, ken de cultuur en spreek de taal. Ferdi niet. Inmiddels wel, maar interviews doet hij in het Engels met een tolk. Hij vindt het moeilijk zich uit te drukken in het Turks.”
Diane zucht. ,,Sommige mensen zeggen dat hij een landverrader is. Dat doet ons pijn”, zegt ze. ,,Maar al die mensen kennen de ins en outs niet”, voegt haar echtgenoot toe. ,,De voetbalbond van Turkije liet in alles merken dat ze in hem geloofden.” Hoewel hun zoon 54-voudig (!) jeugdinternational is en bij Oranje speelde met Matthijs de Ligt, Donyell Malen en Cody Gapko kregen ze dat gevoel niet van de KNVB.
,,Toen Ferdi bij Jong Oranje zat, had ik het Wilhelmus op het toilet hangen zodat ik de tekst kon oefenen”, zegt Diane. ,,Maar ik vind het ook fantastisch als het hele stadion het Turkse volkslied zingt. Als zaterdag de volksliederen klinken dan doet me dat beide wat.” Feyzullah knikt: ,,Ik had kippenvel toen het hele stadion van Fenerbahce onlangs zijn naam scandeerde. Zijn doelpunt in de oefenwedstrijd tegen Duitsland maakte me helemaal supertrots.”
,,Wat ik mooi vind, is dat hij altijd gedragen wordt door de supporters”, zegt Diane. ,,Dat was bij NEC zo en nu ook bij Fenerbahce. Dat komt door zijn techniek.” Feyzalluh: ,,En omdat hij geen blabla heeft.” Diane knikt instemmend. ,,Turkije heeft hem omarmd. En wij hebben altijd in hem geloofd. Ferdi is mentaal supersterk. Ik laat hem op wedstrijddagen ook met rust. Ik stuur altijd één berichtje: toi toi toi met een hartje.”
-
- Contacteer:
Tja,pa Kadioglu was de grote motivator achter zijn keuze voor Turkije. Ferdi sprak bij zijn vertrek hier letterlijk nul woorden Turks.
Dat hij in bijna alle vertegenwoordigende jong elftallen heeft gespeeld maakt de keuze voor mij nog altijd apart.
Maar goed ,laten we hopen dat bij een verkoop ooit het doorverkoop percentage ontvangen,dat zal al lastig genoeg worden.
Dat hij in bijna alle vertegenwoordigende jong elftallen heeft gespeeld maakt de keuze voor mij nog altijd apart.
Maar goed ,laten we hopen dat bij een verkoop ooit het doorverkoop percentage ontvangen,dat zal al lastig genoeg worden.