Als je met je handen over elkaar blijft zitten, tja, dan gebeurt er niets. Je kunt op zijn minst moeite in eigen kring doen om een de situatie de goede kant op te duwen. Aan allerlei wereld- en landsproblemen kun je niets doen, maar in deze situaties zijn we direct betrokkenen als supporter, dus kun je er wel iets aan doen! b.v. alleen al in een bepaald taalgebruik; b.v. door goed in te zien dat, zoals jij emotioneel betrokken bent bij jouw club, de ander dat ook bij zijn/haar club is. De strijd wordt gestreden op het veld. ik gun Feijenoord het landskampioen en vele successen; as. zondag gun ik ze niets, dwz een nipte nederlaag tegen ons cluppie.eniesee12 schreef: ↑wo 17 apr 2024, 15:58Geloof je het zelf ?RobertvdW schreef: ↑wo 17 apr 2024, 15:40Even de andere kant van de medaille; zo’n negatieve (“mooie” schrijven sommigen) compilatie vind ik buitengewoon zwak. In mijn ruim 70-jarige NEC-fan-loopbaan heb ik gelukkig in het Goffertstadion en op Monnikenhuizen vele derby’s meegemaakt, waarbij supporters van beide clubs gewoon bij elkaar zaten. Ging meestal goed en wanneer er problemen waren, was er een goede sociale controle en werd het opgelost.
De uitspraken van Karel Aalbers leidden tot een negatieve verandering. Daar ga ik wat de achtergronden betreft even niet op in, maar er is nu, anno 2024 een andere situatie: Vitesse zit in buitengewoon grote problemen en zal volgens de nieuwe directie in ieder geval de komende twee jaar in de KKD-divisie vertoeven. Met onze club gaat het momenteel goed; we zijn nu en de komende twee jaren de nummer één van Gelderland en zullen de naam van Nijmegen en Gelderland hooghouden. Er komt dus even rust rondom Vitesse/NEC. Mooi om die tijd goed te gebruiken: NEC-supporters doen er goed aan om achter het Karel Aalbers-verhaal een zeer dikke punt te zetten. Dat is definitief voorbij en er is nu een geheel andere situatie. En ik vind dat de supportersgroepen van beide clubs de komende twee jaar moeten gebruiken om via allerlei uiteenlopende activiteiten de verhoudingen tussen beide clubs te normaliseren. Het moet weer gewoon worden dat je rustig als NEC-supporter in shirt, met das of pet in Arnhem kunt lopen en andersom; geen lege uitvakken meer. Organiseer voetbalwedstrijden tussen de supporters; bezoek scholen, regel op de media iets (podcasts, e.d.), enz., enz., enz.
Als volwassen mensen moeten we toch in staat zijn die, wat ik noem, normale situatie tussen supportersgroepen terug te krijgen.
En voorzover ik de achtergronden en de geschiedenis van Vitesse van de laatste 20 jaar ken, vind ik het uitstekend dat de club degradeert en ahw opnieuw begint. Ik hoop dat ze straks weer ere-divisieclub worden en we weer mooie derby's krijgen. Vitesse moet blijven!