Lasse Schöne

Discussies over spelers, trainers, tactiek etc.
Tyson
Contacteer:

Re: Lasse Schöne

Bericht door Tyson »

Polleke schreef:
za 18 jan 2025, 22:17
Nijmegen0413 schreef:
za 18 jan 2025, 11:53
Panucci schreef:
za 18 jan 2025, 11:11
Super-Simr schreef:
za 18 jan 2025, 10:54
Vandaag een leuk interview in De Gelderlander:
Lasse Schöne wacht op en buiten het veld een bijzonder jaar

Lasse Schöne is begonnen aan zijn laatste half jaar als profvoetballer. De middenvelder baalt van zijn gebrek aan speeltijd bij NEC en kijkt reikhalzend uit naar de bijzondere dingen die er na zijn carrière staan te gebeuren. ,,Ik laat me niet meer zo snel gek maken."

JEROEN BIJMA
Jeroen Bijma
Nijmegen

Lasse Schöne proostte tijdens oud en nieuw met zijn dierbaren op 'alle mooie dingen' in 2025. De 38-jarige Deen wordt voor de derde keer vader, brengt zijn eigen kledingcollectie uit en gaat een wereldreis maken. Maar het is ook het jaar dat hij afscheid neemt als profvoetballer. Na een carrière van precies twintig jaar zit het er na dit seizoen op voor Schöne.

,,Het is mooi geweest", zegt Schöne. ,,Ik heb nog steeds plezier in het voetbal, maar zie er niet tegenop dat ik straks ga stoppen. Ik hoop dat ik het komende half jaar wat meer speeltijd krijg en het zou geweldig zijn als we opnieuw de play-offs bereiken en dit keer wel Europees voetbal behalen. Mocht dat niet lukken, zou dat vervelend zijn, maar die teleurstelling zal snel verdwijnen, omdat mij een mooie toekomst te wachten staat."

Schöne had meer verwacht van zijn laatste seizoen als profvoetballer. De routinier verpietert op de bank. Hij begon pas twee keer in de basis en mag af en toe invallen. Het meest pijnlijke was dat Schöne voor de winterstop zes wedstrijden op rij geen minuut speelde. Zelfs toen NEC in een sportieve crisis bivakkeerde, dacht trainer Rogier Meijer niet aan zijn aanvoerder.

,,Het valt dit seizoen wat tegen", vertelt Schöne. ,,Ik ben niet nog een jaar doorgegaan om er een beetje bij te hangen. Zo voelde dat in die reeks wedstrijden waarin ik niet mocht invallen. Dat was balen. Temeer omdat het niet goed ging met het team en ik ervan overtuigd was en ben dat ik met mijn kwaliteiten nog van grote waarde kan zijn."

,,Ik zat me te verbijten op de bank en was thuis wat humeurig, maar ik ben niet iemand die boos het kantoor van de trainer binnenloopt of met deuren ga smijten. Dat heeft totaal geen zin, daarvoor heb ik iets te lang meegelopen. Ik laat me niet meer zo snel gek maken. In mijn jonge jaren kon ik dit slechter een plekje geven. Op die leeftijd moet je jezelf nog bewijzen. Ik hoef nu mensen niet meer te overtuigen van wat ik kan. Ik ben een liefhebber die zoveel mogelijk wil genieten op het veld. De trainer weet wat hij aan me heeft en gelukkig kom ik de laatste weken al wat meer in actie."

Genieten doet Schöne in elk geval buiten het veld. Hij is al volop bezig met hoe hij zijn leven gaat inrichten na zijn loopbaan. Hij volgt bij psycholoog Paul van Zwam een cursus leiderschap en ontwerpt kleding voor het merk Labfresh, dat gehuisvest is in Amsterdam. In mei is de zomercollectie waar hij aan mee heeft geholpen te koop in de winkel.

,,De eigenaar van dat merk is een Deen en hij had gehoord dat ik altijd al interesse heb gehad om iets te doen in de modewereld. Ik ga mijn naam niet zomaar ergens aan koppelen, ik wilde ook echt mijn bijdrage leveren. We hebben samen onder meer T-shirts, broeken en jassen ontworpen. Nee, ik heb niet zelf achter de naaimachine hoeven zitten. Dat moeten ze me ook niet vragen. Ik ben niet zenuwachtig of de kleding straks goed wordt verkocht. Als het aanslaat, is dat fantastisch. Zo niet, is dat jammer. Als je iets doet waar je een goed gevoel bij hebt en je je best voor doet, kan je nooit teleurgesteld raken."

,,Ik krijg veel energie van zulke dingen, net als bij die cursus leiderschap. We zijn nu aanbeland bij het hoofdstuk communicatie. Misschien dat ik daar gebruik van kan maken na mijn carrière. Zeg nooit nooit, maar de kans is klein dat ik bij een voetbalclub ga werken. Zeker niet in het komende jaar. Het is gezond om even afstand te nemen en alles rustig te laten bezinken. Wie weet ga ik het ooit missen en keer ik terug."

Nadat Schöne is gestopt, neemt hij tijd voor zichzelf en zijn familie. En gaat hij dingen doen waar hij tijdens zijn lange carrière, die in 2005 begon bij sc Heerenveen, zelden of nooit aan toe is gekomen. Van het toejuichen van zijn zoon bij diens voetbalwedstrijden van Koninklijke HFC tot het drinken van een biertje met vrienden op vrijdagavond in de kroeg.

,,Je wordt als voetballer enorm geleefd en ik vind het fijn om straks mijn eigen agenda te bepalen. Het allermooiste wat dit jaar gaat gebeuren, is dat ik weer vader word. Daar kan ik me volledig op storten. Mijn eerste twee kinderen zijn al een stuk ouder en die heb ik vaak moeten missen, doordat ik zoveel van huis was. Bij de derde kan ik er elke dag bij zijn. Dat ben ik niet gewend, maar daar heb ik wel enorm veel zin in."

,,Het eerste wat ik ga doen, is wat langer dan twee weken op vakantie. Ik heb de hele wereld al gezien, maar dan vooral stadions, hotels en vliegvelden. Het lijkt me gaaf om verre landen te ontdekken. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat ik veel te zwaar word, zoals sommige oud-voetballers. Ik ben daar te ijdel voor. Ik ga geen iron man of marathon lopen, maar wil wel fit blijven. Lekker fitnessen, hardlopen en wat meer padellen. En in een vriendenteam voetballen. Niet te veel trainen, in het weekend een balletje trappen en vervolgens de derde helft vieren."
Ik hoop dat wij, de supporters, dit laatste jaar 'alsnog' onvergetelijk voor Lasse maken. Deze man is toch 1 van de grootste helden uit onze geschiedenis en verdient een groots afscheidstournee. :sjaal:
Helemaal mee eens. Legend!
:withstupid:

Lasse is een levende legende. Hopelijk bedenkt men bij NEC iets om Lasse verbonden te houden aan onze mooie club. Wellicht volgend jaar het 3e shirt laten ontwerpen? :wink:
Dat wilt hij niet... hij spreekt zelden over zijn liefde voor NEC. Wel vaak over zijn liefde voor Ajax. Ik zeg niet dat hij niks met NEC heeft, maar bij Ajax ligt zijn hart.

Bottendaal
Contacteer:

Bericht door Bottendaal »

Johnny schreef:
za 18 jan 2025, 23:07
Polleke schreef:
Nijmegen0413 schreef:
Panucci schreef:
Super-Simr schreef:
Lasse
.,,
vieren."
Ik hoop dat wij, de supporters, dit laatste jaar 'alsnog' onvergetelijk voor Lasse maken. Deze man is toch 1 van de grootste helden uit onze geschiedenis en verdient een groots afscheidstournee. :sjaal:

Lasse is een levende legende. Hopelijk bedenkt men bij NEC iets om Lasse verbonden te houden aan onze mooie club. Wellicht volgend jaar het 3e shirt laten ontwerpen? :wink:
Dat wilt hij niet... hij spreekt zelden over zijn liefde voor NEC. Wel vaak over zijn liefde voor Ajax. Ik zeg niet dat hij niks met NEC heeft, maar bij Ajax ligt zijn hart.
Ken je Schöne persoonlijk, spreek je hem vaak? Zo niet, stop dan met dit soort onzin.

Nijmegen0413
Contacteer:

Bericht door Nijmegen0413 »

Bottendaal schreef:
zo 19 jan 2025, 05:57
Johnny schreef:
za 18 jan 2025, 23:07
Polleke schreef:
Nijmegen0413 schreef:
Panucci schreef:
Super-Simr schreef:

Ken je Schöne persoonlijk, spreek je hem vaak? Zo niet, stop dan met dit soort onzin.

rubinho
Contacteer:

Bericht door rubinho »

Zou Lasse niet de redding kunnen brengen?

Boer Janssen
Contacteer:

Bericht door Boer Janssen »

rubinho schreef:
zo 16 feb 2025, 15:14
Ik zou als voorlopige maatregel overwegen om de komende wedstrijden Lasse in de basis te zetten. Kan hij telkens een helft lang het team goed neerzetten en vertrouwen geven. Kan hij in de rust gewisseld worden indien nodig, als het kan nog wat langer laten slaan. Hij heeft het inzicht en nog steeds de balvaardigheid. Hij heeft a) de senioriteit en b) de winnaarsmentaliteit die bij onze huidige aanvoerder heel erg ontbreken. Bij Dirk zal dan een mentale last van de schouders vallen waardoor hij mogelijk ook weer beter in zijn gewone doen komt.

karlo
Contacteer:

Bericht door karlo »

rubinho schreef:
Die hoort zeker te spelen
Als Sandler nu weer geblesseerd is
Zou ik schone voor de verdediging zetten als 5e verdediger
Dan 3 middenvelders
En 2 aanvallers
Het blijft toch je club.

DJTEEF!
Contacteer:

Bericht door DJTEEF! »

Onbegrijpelijk dat Meijer Schone niet eerder bracht.

E.B
Contacteer:

Bericht door E.B »

karlo schreef:
zo 16 feb 2025, 16:28
rubinho schreef:
Dan 3 middenvelders
En 2 aanvallers
Schöne is hier steevast verguisd. Kan het niet meer belopen, had niet verlengd moeten worden etc. Als Schöne speelde waren de reacties niet mals. En dan nu in de basis zetten. Jaja..

karlo
Contacteer:

Bericht door karlo »

E.B schreef:
zo 16 feb 2025, 16:53
karlo schreef:
zo 16 feb 2025, 16:28
rubinho schreef:
Dan 3 middenvelders
En 2 aanvallers
Schöne is hier steevast verguisd. Kan het niet meer belopen, had niet verlengd moeten worden etc. Als Schöne speelde waren de reacties niet mals. En dan nu in de basis zetten. Jaja..
Ja de rest is zo hemeltergend zwak , dat je iets zult moeten
Het blijft toch je club.

Jomano
Contacteer:

Bericht door Jomano »

Als ik Lasse was dan leverde ik mijn contract in!
Wekelijks je concurrenten zo zien prutsen en dan nog nauwelijks speelminuten krijgen. Dat moet echt motiverend werken.
In bezit van TC3 en VT2. :biggrin:

Plaats reactie