Tjaronn Chery

Discussies over spelers, trainers, tactiek etc.
Keizerstad1994
Contacteer:

Re: Tjaronn Chery

Bericht door Keizerstad1994 »

Demtsjenko schreef:
za 10 feb 2024, 10:44
Iedereen kon zien dat het middenveld minder dynamisch zou worden met Chery in plaats van Mattsson… logisch, want Mattsson legt gewoon veel meer meters af…
Staat tegenover dat het positiespel met een Chery in goede doen nog vloeiender kan zijn ivm Mattsson omdat Chery nog creatiever is waarbij Mattsson idd dynamischer is, met daarbij aangetekend dat Chery absoluut z’n meters maakt, daar valt hij m.i. niet op af te rekenen.

Verder vind ik bovenstaande discussie wel een beetje het voorbeeld van het typische geouwehoer dat na een nederlaag/mindere wedstrijd naar boven komt. Heb het iig niet gehoord na de wedstrijd tegen Heracles. En vergeet niet dat we met Mattsson op het middenveld ook hele slechte wedstrijden hebben gespeeld waarin er voetballend weinig van klopte.
'Justice knows every mans number'

mschr
Contacteer:

Bericht door mschr »

Keizerstad1994 schreef:
zo 11 feb 2024, 16:42
Demtsjenko schreef:
Iedereen kon zien dat het middenveld minder dynamisch zou worden met Chery in plaats van Mattsson… logisch, want Mattsson legt gewoon veel meer meters af…
Staat tegenover dat het positiespel met een Chery in goede doen nog vloeiender kan zijn ivm Mattsson omdat Chery nog creatiever is waarbij Mattsson idd dynamischer is, met daarbij aangetekend dat Chery absoluut z’n meters maakt, daar valt hij m.i. niet op af te rekenen.

Verder vind ik bovenstaande discussie wel een beetje het voorbeeld van het typische geouwehoer dat na een nederlaag/mindere wedstrijd naar boven komt. Heb het iig niet gehoord na de wedstrijd tegen Heracles. En vergeet niet dat we met Mattsson op het middenveld ook hele slechte wedstrijden hebben gespeeld waarin er voetballend weinig van klopte.
Maar toen speelde Sandler niet. De andere sterkhouder van NEC.

Bottendaal
Contacteer:

Bericht door Bottendaal »

Keizerstad1994 schreef:
Demtsjenko schreef:

Precies!

bertje
Contacteer:

Bericht door bertje »

Bottendaal schreef:
zo 11 feb 2024, 17:08
Keizerstad1994 schreef:
Demtsjenko schreef:

Precies!
:withstupid: Ik dacht even dat alleen die VakZ gozert in paniek was. Manmanman, we hebben een keer een wedstrijd na een behoorlijk intensieve reeks dat de sterkhouders een keer niet thuis geven. Dan kan je blijkbaar dus ook van RKC verliezen (ook al was de 0-1 geen vrije trap en had de penalty blijkbaar niet overgenomen moeten worden).
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Demtsjenko
Contacteer:

Bericht door Demtsjenko »

Paniek? Hm… ik geef alleen aan dat de dynamiek op het middenveld anders is… ik zeg niet dat er slechter gevoetbald wordt…

En als je mijn reacties van vlak na de wedstrijd hebt gelezen zie je dat er bij mij geen enkele sprake is van paniek…

bertje
Contacteer:

Bericht door bertje »

Demtsjenko schreef:
zo 11 feb 2024, 23:32
Paniek? Hm… ik geef alleen aan dat de dynamiek op het middenveld anders is… ik zeg niet dat er slechter gevoetbald wordt…

En als je mijn reacties van vlak na de wedstrijd hebt gelezen zie je dat er bij mij geen enkele sprake is van paniek…
Oh ik doel ook niet op jou eigenlijk, maar er zijn er wel een stel die net doen alsof we nu weer terug bij af zijn. Dat vind ik nogal onzin en daar irriteer ik me mateloos aan..
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

necnmgn
Contacteer:

Bericht door necnmgn »

Wat een ongekend schot in de roos is deze aanwinst zeg. Echt topfit en een uitstekende mentaliteit, uitstekende teamspeler!

RobertvdW
Contacteer:

Bericht door RobertvdW »

necnmgn schreef:
zo 25 feb 2024, 10:05
Wat een ongekend schot in de roos is deze aanwinst zeg. Echt topfit en een uitstekende mentaliteit, uitstekende teamspeler!
Volkomen mee eens!

ralphie85
Contacteer:

Bericht door ralphie85 »

Zou mooi zijn als we hem voor komend seizoen kunnen overnemen!

E.B
Contacteer:

Bericht door E.B »

ralphie85 schreef:
zo 25 feb 2024, 10:15
Zou heel mooi zijn, maar die gaat terug naar Maccabi waar hij de grote man is. Nog een jaar cashen en Europees voetbal. Of hij moet echt hier blijven omwille zijn zoontje.

DJTEEF!
Contacteer:

Bericht door DJTEEF! »

RobertvdW schreef:
zo 25 feb 2024, 10:11
necnmgn schreef:
zo 25 feb 2024, 10:05
Volkomen mee eens!
:withstupid:

Topper voor ons.

Johnny
Contacteer:

Bericht door Johnny »

ralphie85 schreef:
zo 25 feb 2024, 10:15
Voor Chery zou het positief zijn als hij aan het eind van het seizoen terug kan, dan gaat het ook beter met zijn kind, dat is belangrijker.

jetipo
Contacteer:

Bericht door jetipo »

Vandaag op NU.NL (premium):

Tjaronn Chery is in Israël een superster, maar keerde vanwege zijn zieke zoontje deze winter toch tijdelijk terug in Nederland.

Dinsdagavond strijdt hij met NEC tegen Cambuur om een plek in de bekerfinale. "Het zijn weken van uitersten."
Even laat Chery een stilte vallen, alsof het besef op dat moment bij hem binnenkomt. "Het is wel bijzonder eigenlijk, na een maand bij je nieuwe club de bekerfinale halen. Dat zal nog niet veel spelers gelukt zijn. Tja, het zijn ook weken van uitersten", zegt Chery in gesprek met NU.nl, een dag voor de wedstrijd in de halve finales van de beker tegen Cambuur.
Met "weken van uitersten" doelt de 35-jarige Hagenaar enerzijds op zijn goede prestaties in zijn eerste weken bij NEC. Anderzijds wijst Chery op de reden dat hij vorige maand überhaupt op huurbasis van Maccabi Haifa naar Nijmegen trok. Het had niets te maken met de oorlog in Israël, maar met de gezondheidsproblemen van zijn zoontje.
"Eind vorig jaar kreeg hij klachten, toen we in Nederland waren met het gezin. Mijn zoontje moest allerlei onderzoeken ondergaan en in Nederland blijven. Vliegen was niet toegestaan. We mochten hem dus niet meenemen naar Israël. Mijn zoontje is toen achtergebleven met mijn vrouw en mijn andere twee kinderen."
Maandenlang zag Chery zijn vrouw en kinderen alleen via FaceTime. "Ik vond dat ik er als vader voor mijn zoontje moest zijn. En voor mijn vrouw, die een beetje in de stress raakte. Ik ben de man en vader waar zij op leunen. Maar ik was er niet."
"Daarom was het belangrijk om tijdelijk terug naar Nederland te komen. Ik kan weer vrij voetballen, nu ik m'n zoontje weer om me heen heb. Het gaat goed met hem, al weten we nog niet wat er met hem aan de hand is."

Tjaronn Chery in het shirt van Maccabi Haifa, dat hem in de tweede seizoenshelft verhuurt aan NEC.

Zijn club Maccabi Haifa stond niet te springen om een tijdelijk vertrek van Chery, die na zijn vertrek bij FC Groningen in 2015 speelde voor onder meer Queens Park Rangers en Kayserispor. "Ze wilden met mij voor de landstitel gaan. Ik was daar gewoon een belangrijke speler", legt Chery uit.
Hij veroverde met 'De Groenen' sinds 2019 drie landstitels, twee Israëlische supercups en scoorde in de Champions League tegen Benfica en Paris Saint-Germain, waar Lionel Messi, Neymar en Kylian Mbappé meespeelden. Bovendien was Chery de voorbije seizoenen aanvoerder van de club.
Hij groeide in Israël uit tot een grote meneer. "Ja, ze zien me toch een beetje als een superster", lacht Chery. "Ik ben geen opschepper, maar in Israël kan ik niet meer normaal over straat. Er is een grote muurschildering van m'n hoofd gemaakt in Haifa, net als van een aantal andere ploeggenoten. Maar ik was de eerste."
Chery zit nog altijd in de groepsapp van de Maccabi Haifa-spelers. Recent ging hij kijken naar zijn voormalige teamgenoten, die uit tegen KAA Gent speelden. In principe keert Chery na het halve seizoen in Nijmegen terug naar Maccabi Haifa, waar hij nog een contract heeft tot medio 2025.
"Ze missen mij en ik mis hen. De spelers van Maccabi Haifa zijn mijn boys. Ik ben met mijn hoofd in Nijmegen, maar óók daar in Israël."

Chery zet spel van NEC naar zijn hand
Op het veld lijkt de middenvelder louter bezig met NEC. In de eerste weken na zijn terugkeer op de Nederlandse velden is Chery - net als in zijn tijd bij onder meer FC Groningen en ADO - als 'klassieke nummer tien' een attractie in de Eredivisie.
Hij verovert direct een basisplaats en scoort al drie keer in zijn eerste zes officiële wedstrijden voor NEC. Ook zet hij als spelmaker met zijn fluwelen trap en oog voor een steekpass het spel van de Nijmegenaren naar zijn hand.
Bij NEC praat niemand meer over smaakmaker Magnus Mattsson, die afgelopen winter voor een recordbedrag naar FC Kopenhagen vertrok.
"Maar ik zet het team niet bewust naar mijn hand. Ik ben nu eenmaal gewoon iemand die vaak schiet en steekpasses geeft. Dan trek je automatisch het spel naar je toe", zegt Chery, die niet weet of hij te goed is voor NEC.
"Maar ik moest wel lachen na mijn goal tegen Go Ahead Eagles (2-2), bij mijn debuut. Na afloop kwamen mensen naar me toe, die zeiden: 'Hoe kan het dat je nog zó fit bent?' Nou, ik ben altijd fit geweest, alleen jullie hebben me gewoon negen jaar lang niet gezien."

Bekerfinale met een diepere betekenis
Chery is vastberaden met NEC de play-offs om Europees voetbal te halen en dinsdagavond ten koste van Cambuur de bekerfinale te bereiken. NEC stond voor het laatst in de bekerfinale in het seizoen 1999/2000, toen met 2-0 werd verloren van Roda JC.
Chery won de 'dennenappel' al eens - in 2015 met FC Groningen - en weet dus hoe het is om de finale in De Kuip te spelen. "Zo'n finale is prachtig. Die bussen die naar het stadion rijden, de helft van het stadion dat van jou is. Dát wil ik nog eens meemaken."
De middenvelder hoopt NEC dinsdagavond ten koste van Cambuur naar de eindstrijd te helpen. "Mijn zoontje, gezin en moeder geven me kracht. Ik weet ook dat ik niet om een fijne reden naar Nederland ben gekomen. De finale halen zou daarom, na deze gekke weken, extra speciaal zijn."
De halve finale in de TOTO KNVB Beker tussen Cambuur en NEC begint dinsdagavond om 20.00 uur. De winnaar plaatst zich voor de bekerfinale in De Kuip. Daarin is Feyenoord of FC Groningen op 21 april de tegenstander.
Denkend aan Holland, zie ik rood, zwart en groen.

jackkreta
Contacteer:

Bericht door jackkreta »

Uit de VI:
Door Sander Janssen Sander Janssen
INTERVIEW
Na negenenhalf jaar in het buitenland is Tjaronn Chery (35) voor even terug in Nederland. Zijn familiesituatie leidde hem naar de Eredivisie, naar NEC. Chery vertelt over de liefde voor zijn gezin, zijn status in Israël en verschillende manieren waarop er in het voetbal naar leeftijd wordt gekeken.
SC Cambuur
SC Cambuur
20:00
N.E.C.
N.E.C.
Woensdagmiddag in Nijmegen. Tjaronn Chery heeft een strakke planning. ‘Over een half uurtje moet ik weg. Heb je wel genoeg aan, toch?’, vraagt de middenvelder, die na de ochtendtraining en de lunch bij NEC aanschuift. ’s Middags wacht hem nog een krachttraining, ’s avonds rijdt hij naar Gent om Maccabi Haifa in actie te zien in de Conference League. Zijn komst brengt misschien wel geluk, want de Israëlische club waar hij nog altijd onder contract staat schakelt AA Gent uit en plaatst zich voor de achtste finale. Voor Chery is het duel in België vooral een uitgelezen kans om zijn ploeggenoten weer een keer te zien.
Vierenhalf jaar speelde Chery in Israël voordat hij deze winter op huurbasis overstapte naar NEC. Voor het eerst sinds 2015 is hij weer actief in de Eredivisie. De routinier maakte de afgelopen jaren veel mee in Engeland, China, Turkije en Israël. Last van heimwee had hij nooit, zolang zijn vrouw en kinderen bij hem waren. ‘Als ik voor vakantie een keer terug was in Nederland, had ik het na een week of twee ook wel weer gezien en wilde ik terug. Daardoor was het wel even wennen om in Nederland te zijn en me hier weer thuis te voelen. Best vreemd, eigenlijk. Aan de andere kant kan ik overal gewoon weer Nederlands praten en mijn familie is om me heen. Vooral mijn vrouw en kinderen. Mijn moeder is ook in de buurt, mijn broers wonen dichtbij. Het voelt vertrouwd.’
Ik denk dat mensen in Nederland niet door hebben hoe er in Israël naar me wordt gekeken
Zijn familie is ook de enige reden waarom Chery terugkeerde naar Nederland. Hij had het naar zijn zin bij Maccabi Haifa, de club uit Israël waar hij inmiddels op handen wordt gedragen. Zijn gezinssituatie zorgde er echter voor dat hij tijdelijk vertrok. De middenvelder is vader van drie kinderen: dochter Jaylinn en zoons Shane en Chez. Chez werd in augustus geboren en zijn nog prille leven verloopt niet altijd even soepel. Hij heeft last van gezondheidsproblemen en wordt in Nederland behandeld. Zomaar naar Israël vliegen, zit er voor hem niet in. Chery’s vrouw Esley bleef daardoor met de kinderen in Nederland, waardoor Chery alleen in Haifa zat. ‘Maar ik moest bij mijn zoon en bij mijn vrouw zijn. Ze hadden me nodig. De club heeft er echt alles aan gedaan om me daar te houden, maar uiteindelijk begrepen ze ook wel dat ik graag terug wilde.’
STAAT VAN DIENST

Chery bouwde sinds zijn komst in 2019 een grote staat van dienst op bij Maccabi Haifa. De afgelopen drie seizoenen werd de middenvelder kampioen van Israël. ‘Ik denk dat mensen in Nederland niet door hebben hoe er in Israël naar me wordt gekeken. We hebben daar met z’n allen iets neergezet waar ik heel trots op ben. Maccabi was tien jaar geen kampioen geworden, in 2011 voor het laatst. Inmiddels hebben we drie titels op rij gepakt en hopelijk slagen de jongens erin om dit seizoen de vierde ook te grijpen. Als team hebben we het echt omgedraaid.’
Niet alleen in Israël, maar ook in Europa liet Maccabi zich de afgelopen jaren zien. De club speelde memorabele Europese wedstrijden, met vorig seizoen een Champions League-poule met Paris Saint-Germain, Juventus en Benfica. Chery scoorde thuis tegen PSG en Benfica; goals die hij niet snel zal vergeten. Nu staat zijn teller op meer dan tweehonderd wedstrijden voor Maccabi. Het zorgt ervoor dat Chery niet normaal over straat kan in de Israëlische stad. ‘Ik ben er helemaal niet van om op te scheppen of uit de hoogte te doen. Mensen die me kennen, weten dat ook. Maar nee, ik kan daar echt niet zomaar een restaurantje binnenlopen of even ergens koffie drinken. Het kan wel, maar dan komen er wel veel mensen naar me toe. Dat waardeer ik enorm, hoor, begrijp me niet verkeerd. De mensen tonen hun waardering en het gaat nooit op een vervelende manier. Maar als ik met mijn kinderen even buiten wil spelen, dan gaat dat eigenlijk niet. De mensen tonen respect en liefde, maar dat heeft wel tot gevolg dat mijn kinderen mij soms een beetje moeten delen. Dat begrijpen ze niet altijd en dat snap ik wel. In Nederland is dat heel anders. Mijn zoontje zei laatst nog tegen me: “Hé papa, hier kunnen we gewoon rustig over straat lopen en spelen.” Dat heeft ook wel wat.’
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

jackkreta
Contacteer:

Bericht door jackkreta »

Via sociale media laten de fans van Maccabi Haifa regelmatig weten dat ze Chery missen. ‘Kijk maar eens op het account van NEC of van mij. In de reacties staan altijd wel Israëlische fans die over mij beginnen. Het leeft daar enorm. Het stadion zit ook altijd vol met dertigduizend mensen. Het is prachtig om daar te spelen. Dat doelpunt tegen PSG vergeet ik nooit meer. Het stadion is in 2014 geopend, dus de club had daar nog nooit in de Champions League gespeeld. Mijn doelpunt was het eerste in dat stadion op dat niveau. Ik zag mensen huilen, ze werden helemaal gek. Als ik in Haifa ben, beginnen mensen er nog steeds over. Dat gaan ze nooit vergeten. Ik ben ook de eerste buitenlandse speler die aanvoerder werd van de club. Dat is ook een eer.’
Mensen in Nederland vinden een speler die ouder is dan 32 al snel "te oud". Dat was bij mij ook
Chery was er dan ook niet verbaasd over dat Maccabi Haifa totaal niet stond te springen om hem midden in het seizoen te laten gaan. ‘Ze hoopten nog iets voor me te regelen. Daar hebben ze echt alles aan gedaan. Ze boden aan dat ik zoveel dagen per maand naar Nederland kon. Zouden ze me een privéjet geven, eventueel ook voor mijn zoontje en de artsen. Als ik zag wat ze voor me over hadden, dat zou ik nergens anders meemaken. Ik heb veel respect voor de club en zij voor mij. Maar ik heb ook gezegd: ik moet bij mijn familie zijn. Wat zou het team ervan vinden als ik de helft van de tijd in Nederland zou zijn? In mijn situatie accepteerde de club dat ik verhuurd zou worden, ook door wat ik tot nu toe heb laten zien. Maar ze hebben me echt met pijn in het hart laten gaan. Ik ben super dankbaar dat de club meewerkte.’
LEEFTIJD

Toen bekend werd dat Chery wilde terugkeren naar Nederland stonden de clubs voor hem in de rij. Daar verbaasde hij zich ietwat over. ‘Nou, ik ben ruim negen jaar weggeweest, maar ik kreeg echt veel aanbiedingen. Toch mooi dat ze me niet vergeten zijn in Nederland, dacht ik toen.’ In Nederland wordt een speler van 35 al snel als oud bestempeld, maar clubs uit de Eredivisie dachten daar anders over. Zo ook NEC. Chery lacht als zijn leeftijd ter sprake komt. ‘Dat is ook echt iets Nederlands, hoor. En dan vooral van de buitenwacht. Clubs in Nederland hebben echt wel gezien wie ik ben en hoe ik in het buitenland gespeeld heb. Ze staren echt niet blind op mijn leeftijd. Je moet beseffen dat ik al meer dan vijfhonderd wedstrijden heb gespeeld in mijn carrière. Dat doet ook niet iedereen. Ik ben bijna nooit geblesseerd.’
De laatste keer dat Chery een wedstrijd miste door een blessure was in zijn tijd bij FC Groningen, inmiddels tien jaar geleden. Het zegt veel over de fysieke gesteldheid van de routinier. ‘Ik hou me gewoon aan mijn routine. Ik leef voor voetbal. Daardoor heb ik het tot nu toe zo lang volgehouden, denk ik. Maar mensen in Nederland vinden een speler die ouder is dan 32 al snel “te oud”. Dat was bij mij ook. Ik kwam op mijn 35ste terug naar de Eredivisie en merkte dat sommige mensen sceptisch waren. Maar ik weet hoe ik er fysiek en mentaal voor sta. Na een wedstrijd of drie waren de mensen ook wel bijgedraaid. “Dit is weer de Chery van vroeger”, hoor ik dan. In Nederland denken we dat een speler van 32 op zijn retour is. In een land als Italië begint je carrière bij wijze van spreken dan pas. Leeftijd en ervaring worden daar meer gewaardeerd.’
Chery merkt wel dat dat in Nederland ook steeds meer gebeurt, maar er zijn altijd sceptici. ‘Toen ik in Nederland aankwam en debuteerde tegen Go Ahead Eagles zeiden mensen tegen me: “Zo, jij ziet er fit uit!” En dan denk ik: ik ben altijd fit geweest. Ik rook en ik drink niet, ik werk altijd mijn sessies af in de gym. Ik weet gewoon wat ik moet doen om zo lang mogelijk fit te blijven. In Nederland denken we iets te snel: oh, hij is 35, kan hij nog wel lopen? Gelukkig draait het een beetje bij. Dat komt ook door spelers als Luka Modric en Cristiano Ronaldo, die laten zien dat je ook op latere leeftijd topfit kan zijn en op het hoogste niveau meekan. Hiervoor was je op de 32ste al min of meer afgeschreven. Ik ben blij dat dat nu minder is. Ik hoop ook als mensen mij zien, dat ze denken: zo fit wil ik ook zijn op mijn 35ste. Ik speelde anderhalf jaar geleden nog in de Champions League. Dat kán gewoon, als je maar wil.’
Dat is ook een les die Chery probeert mee te geven aan zijn kinderen. ‘Ik hoop ze te inspireren en te laten zien dat niks komt aanwaaien. Je moet altijd werken voor dat wat je wil. Je moet bikkelen. Je krijgt niks gratis, anders had iedereen het wel gedaan. Ik hoop dat mijn kinderen later weten dat papa altijd zijn best deed en hard werkte voor dat wat hij heeft bereikt. Je moet zorgen dat niemand om je heen kan en dat moet je zelf doen. Dat heb ik ook gedaan, vanaf de bodem tot aan nu. Natuurlijk heb ik talent, maar ik heb vooral hard gewerkt om het te maken. Dat is mijn mindset en ik denk ook dat ik daarom mentaal sterk ben. Kritiek van buitenaf doet me ook niet veel. Ik sta best open voor kritiek, soms is het ook goed om te krijgen. Maar ik weet wat ik kan en ik vertrouw op mezelf. En er zijn altijd mensen die iets te zeggen hebben. Moet ik dan iedereen tevreden houden?’
Wat ben ik zonder mijn familie? Tot nu toe zijn ze bijna altijd met me mee geweest
PAPA CHERY

De wens van Chery om een rolmodel te zijn voor zijn kinderen komt tot nu toe uit. Zijn oudste kinderen zitten regelmatig op de tribune en zoon Shane droeg vorig jaar zelfs hetzelfde kapsel als zijn vader. Chery lacht als hij eraan denkt. ‘Hij zegt altijd: “Papa, we zijn toch kleine twins?” Hij is gewoon een kleine versie van mij, haha. Hij is ook al een beetje bezig met voetbal. Op zondag traint hij met een kleine groep en we proberen hem in een team te krijgen, maar de meeste zitten nog vol. Hij moet vooral zijn eigen ding doen, dus ik ga hem niet pushen. Maar hij vindt het tot nu toe gewoon leuk. Mijn droom is natuurlijk dat hij ook voetballer wordt. Thuis voetballen we vaak en soms heeft hij hele dagen een voetbalshirts aan. Dat zit er dus wel in.’
Dat zijn gezin nu weer in de buurt is, zorgt ervoor dat er een last van zijn schouders is gevallen. ‘Ik hou echt van mijn familie. Waar ik ga, gaan zij met me mee. Als ze bij me zijn, ben ik vrij in mijn hoofd. Dan weet ik: mijn kinderen zijn hier, mijn vrouw is hier, alles is relaxed. En dan kan ik losgaan op het veld en doen wat ik wil. Dat zie je ook aan mijn spel. Ik speel nu gewoon vrij en kan alles doen op intuïtie. Wat ben ik zonder mijn familie? Tot nu toe zijn ze bijna altijd mee geweest. Ook naar China. Dat was ook een prachtig avontuur, trouwens. Shane was toen net geboren. Ik denk dat hij een pas week of vijf oud was, maar mijn vrouw vloog met de twee kleintjes gewoon naar China. Een reis van zestien uur met een overstap in Beijing. Ook daar waren we samen, woonden we in een hotel. Dat was bijzonder om mee te maken.’
Chery koos begin 2017 voor een overstap naar het Chinese Guizhou FC. De middenvelder liet het Engelse Queens Park Rangers achter zich. In China kon zijn familie niet altijd bij hem zijn. ‘Mijn dochter moest ook gewoon naar school, dus er waren periodes dat ik een half jaar alleen in China zat. Dat was even bikkelen, maar ik wist waarvoor ik het deed. Kijk, ik hoef er niet omheen te draaien, maar ik ben daar voor mijn familie naartoe gegaan. In zulke landen doe je het ook gewoon voor het geld. Daar ben ik eerlijk in. Als mijn familie niet bij me was, wist ik wel dat ik het voor hen deed. Dan was het gewoon knallen op het veld. Natuurlijk was China een mooie ervaring, maar het sportieve plaatje trok me niet over de streep. Dat gebeurde pas toen ik zag wat ik daar kon verdienen.’
TOPCLUB

Dat Chery op zijn 28ste koos voor een stap naar China begreep niet iedereen. ‘Soms zeggen mensen tegen me dat ik met mijn kwaliteiten destijds makkelijk mee had gekund bij een club als Feyenoord of bij andere clubs in Engeland. Het had ook anders kunnen lopen. QPR wilde met me verlengen en ik was al akkoord. Ik wilde graag blijven, maar ik had mijn handtekening nog niet gezet toen China voorbijkwam. Zo loopt het soms. Als QPR iets eerder was geweest, was ik daar waarschijnlijk gebleven.’ Ook een toekomst bij Feyenoord was een mogelijkheid. De Rotterdammers wilden Chery eerder al overnemen van Groningen en opteerden later voor een huurdeal met Guizhou. Beide keren kwam het niet tot een transfer. ‘Ik heb destijds gesproken met Fred Rutten, die wilde me graag naar Feyenoord halen. Het was een mooie stap geweest, maar het kwam er niet van. Ik hoor best vaak van mensen dat ik bij Feyenoord had gepast. Ik denk soms best: hoe zou het zijn om bij een Nederlandse topclub te spelen? Ik weet van mezelf dat ik daar makkelijk kan meedraaien, maar het is niet relevant want het is nooit gebeurd.’
Fred Rutten wilde me graag naar Feyenoord halen. Het was een mooie stap geweest, maar het kwam er niet van
Geen topclub dus, maar wel NEC. Chery is op zijn plek in Nijmegen, waar hij direct in de basis terechtkwam nadat de Nijmeegse club smaakmaker Magnus Mattsson verkocht aan FC Kopenhagen. Chery vult de positie van de Deen op zijn eigen manier in en scoorde tot nu toe al drie keer in vijf wedstrijden. ‘Ik ben hier goed ontvangen. Ik ben ook de moeilijkste niet. Na een dag of drie wist ik hier mijn weg wel. Er werken leuke mensen bij de club en er staat echt een goed team. Ik volg de Eredivisie, dus ik ken NEC en heb ook wedstrijden van ze gezien voordat ik hier kwam. Ik zag al dat ze goed kunnen voetballen en goed op elkaar ingespeeld zijn. Ik kende mijn plek toen ik hier kwam. Ik kwam niet om iemand te vervangen of om iets geks te doen. Ik ben rustig, wil het team helpen en doe mijn best. That’s it. Gewoon mijn ding doen, snap je?’

jackkreta
Contacteer:

Bericht door jackkreta »

In principe is het de bedoeling dat het verblijf van Chery bij NEC beperkt blijft tot de zomer. Zijn contract met Maccabi Haifa loopt nog een jaar door en de club ziet hem graag terugkeren. Dat hangt wel af van de situatie van de kleine Chez. Inmiddels gaat het naar omstandigheden goed met hem, maar de ziekenhuisbezoeken zijn nog niet ten einde. ‘Hij is nu stabiel, maar moet nog wel medicijnen gebruiken en onderzocht worden. We weten nog steeds niet precies waar hij last van heeft. Het is voor hem het belangrijkste om hier in Nederland te herstellen. Hopelijk gaat alles snel beter. Normaal gesproken keer ik dan in de zomer terug naar Israël, maar we gaan zien hoe het loopt. Mijn familie staat op één.’
Chery waakt voor onderschatting tegen oud-werkgever Cambuur

NEC werkt toe naar de halve finale van het toernooi om de KNVB-beker. De Nijmegenaren gaan dinsdagavond op bezoek bij SC Cambuur, de club waar Tjaronn Chery in een ver verleden speelde. In 2009 was hij een half jaar op huurbasis actief voor Cambuur. Mede daardoor waakt Chery voor onderschatting. ‘Ik ken Cambuur nog wel van destijds’, vertelt de middenvelder van NEC. ‘Ik ken de fans, die zijn echt fantastisch. Ze hebben met Henk de Jong een trainer die de ploeg zeker op scherp zal zetten. Cambuur heeft gewoon een goede ploeg en we spelen daar ook nog op kunstgras. We onderschatten ze zeker niet. Wij moeten volle bak gaan.’

Desondanks is Chery ervan doordrongen dat NEC de absolute favoriet is om de finale te halen. ‘Natuurlijk. En daar lopen we ook niet voor weg. Met alle respect voor Cambuur, maar wij spelen in de Eredivisie en moeten deze wedstrijd normaal gesproken over de streep trekken. Dit is een heel grote kans op iets moois, maar dat geldt voor Cambuur net zo goed.’

Het woord finale valt dan ook nog niet in Nijmegen. ‘Nee, laten we het vooral stap voor stap benaderen. Deze wedstrijd is nu het belangrijkste.’ Chery weet in ieder geval hoe het is om een bekerfinale te spelen. Hij won in 2015 de KNVB-beker met FC Groningen en verloor in 2022 in de finale van het Israëlische bekertoernooi met Maccabi Haifa van Hapoel Beer Sheva.

Brabander
Contacteer:

Bericht door Brabander »

Ik ben blij dat we Chery erbij hebben vandaag!!!!

Sjoerdbemmel
Contacteer:

Bericht door Sjoerdbemmel »

Brabander schreef:
di 27 feb 2024, 17:00
Ik ben blij dat we Chery erbij hebben vandaag!!!!
Speelt helaas tot nu toe zijn slechtste wedstrijd tot nu toe.. niets lukt bij hem.

pjottr
Contacteer:

Bericht door pjottr »

Uitgerekend vandaag :eek:

Balletje mayo
Contacteer:

Bericht door Balletje mayo »

pjottr schreef:
di 27 feb 2024, 20:56

Lijkt wel met de week minder te worden.
Maar goed, het ligt niet alleen aan hem natuurlijk.

DeFiscalist
Contacteer:

Bericht door DeFiscalist »

Balletje mayo schreef:
di 27 feb 2024, 21:03
pjottr schreef:

Ligt volgens mij ook gewoon deels aan het kunstgras en de dubbele dekking

Polleke
Contacteer:

Bericht door Polleke »

DeFiscalist schreef:
di 27 feb 2024, 22:12
Balletje mayo schreef:
di 27 feb 2024, 21:03
pjottr schreef:

Ligt volgens mij ook gewoon deels aan het kunstgras en de dubbele dekking
Je mist echt Proper ook vandaag he, die twee hebben een klik. Ik blijf hem teveel vinden zwerven. Maar het is en blijft een klasse speler.

bertje
Contacteer:

Bericht door bertje »

Niet best, maar wel wéér de assist bij de 1-1. Dan mag je weer niet klagen..

Henkiepenkie
Contacteer:

Bericht door Henkiepenkie »

Laten we het er maar op houden dat kunstgras niet zijn ding is...

Tyson
Contacteer:

Bericht door Tyson »

Henkiepenkie schreef:
di 27 feb 2024, 23:30
Laten we het er maar op houden dat kunstgras niet zijn ding is...

Plaats reactie