Bas Dost

Discussies over spelers, trainers, tactiek etc.
mschr
Contacteer:

Re: Bas Dost

Bericht door mschr »

Polleke schreef:
di 29 aug 2023, 19:41
mschr schreef:
di 29 aug 2023, 06:43
Polleke schreef:
ma 28 aug 2023, 21:48
Je kan zo anders spelen nu… tegen PSV bijvoorbeeld kan je echt een winnend team neerzetten met hem.
Doe me een lol en zet de opstelling hier neer van dat winnende team tegen PSV en ik verzeker je dat dat team niet gaat winnen. Te denken dat NEC onder de druk van PSV kan uitspelen, is lachwekkend.
De opstelling is niet eens zo heel belangrijk, de wijze van spelen wel. Je wordt door PSV de hele wedstrijd compleet vastgezet, dat weet iedereen. Ze hebben ook op vrijwel elke positie een (veel) betere speler. Voetballend a la Meijer onder de druk uitspelen is volstrek onmogelijk.

Maar aan dit grote nadeel zit door de komst van Dost ook een voordeel... je hebt nu een aanspeelpunt wat je hoog kan bereiken. Zoek van achteruit snel Dost en zet 1 of 2 lopers om hem heen. De verdediging van PSV speelt altijd tot op de middenlijn. Bas kopt door op de lopers, of neemt aan en speelt door op de lopers.

PSV krijgt veel goals tegen, puur door die ruimte. Je hebt met Dost nu een optie ze echt pijn te doen. En die had je hiervoor niet. Tegen RKC zag je, tegen een mindere tegenstander maar ook met veel minder ruimte, wat dat spelletje inhoudt. Alleen voer je dit nu uit met Dost op de middenlijn. Dost gaat niet scoren, maar gaat mensen wegsturen. Je vangt PSV ook pas daar op.

Je speelt dus feitelijk op je eigen helft. Schone komt dan ook in zijn kracht (weinig ruimte), Nuytink in zijn kracht (weinig ruimte) en met Schone, Proper en Sandler heb je genoeg spelers die een pass over 50 meter kunnen geven. Ook Cillissen kan gewoon Dost zoeken. Dat zal vaak verkeert gaan, maar ook een paar keer goed.
Wie zijn die twee lopers? En als ik het goed begrijp, wil je dat NEC net zo speelt als tegen Excelsior, Heracles, RKC toen we op voorsprong kwamen. Te weten: achteruit lopen en met de kont tegen het eigen strafschopgebied spelen. Dat heeft niet goed uitgepakt tegen zwakkere teams en dat gaat plotseling goed uitpakken tegen een topclub? Om onder de druk van PSV uit te spelen, moet je niet te vaak de bal verliezen en op balbezit kunnen spelen.

Polleke
Contacteer:

Bericht door Polleke »

mschr schreef:
wo 30 aug 2023, 06:43
Polleke schreef:
di 29 aug 2023, 19:41
mschr schreef:
di 29 aug 2023, 06:43
Polleke schreef:
ma 28 aug 2023, 21:48
Je kan zo anders spelen nu… tegen PSV bijvoorbeeld kan je echt een winnend team neerzetten met hem.
Doe me een lol en zet de opstelling hier neer van dat winnende team tegen PSV en ik verzeker je dat dat team niet gaat winnen. Te denken dat NEC onder de druk van PSV kan uitspelen, is lachwekkend.
De opstelling is niet eens zo heel belangrijk, de wijze van spelen wel. Je wordt door PSV de hele wedstrijd compleet vastgezet, dat weet iedereen. Ze hebben ook op vrijwel elke positie een (veel) betere speler. Voetballend a la Meijer onder de druk uitspelen is volstrek onmogelijk.

Maar aan dit grote nadeel zit door de komst van Dost ook een voordeel... je hebt nu een aanspeelpunt wat je hoog kan bereiken. Zoek van achteruit snel Dost en zet 1 of 2 lopers om hem heen. De verdediging van PSV speelt altijd tot op de middenlijn. Bas kopt door op de lopers, of neemt aan en speelt door op de lopers.

PSV krijgt veel goals tegen, puur door die ruimte. Je hebt met Dost nu een optie ze echt pijn te doen. En die had je hiervoor niet. Tegen RKC zag je, tegen een mindere tegenstander maar ook met veel minder ruimte, wat dat spelletje inhoudt. Alleen voer je dit nu uit met Dost op de middenlijn. Dost gaat niet scoren, maar gaat mensen wegsturen. Je vangt PSV ook pas daar op.

Je speelt dus feitelijk op je eigen helft. Schone komt dan ook in zijn kracht (weinig ruimte), Nuytink in zijn kracht (weinig ruimte) en met Schone, Proper en Sandler heb je genoeg spelers die een pass over 50 meter kunnen geven. Ook Cillissen kan gewoon Dost zoeken. Dat zal vaak verkeert gaan, maar ook een paar keer goed.
Wie zijn die twee lopers? En als ik het goed begrijp, wil je dat NEC net zo speelt als tegen Excelsior, Heracles, RKC toen we op voorsprong kwamen. Te weten: achteruit lopen en met de kont tegen het eigen strafschopgebied spelen. Dat heeft niet goed uitgepakt tegen zwakkere teams en dat gaat plotseling goed uitpakken tegen een topclub? Om onder de druk van PSV uit te spelen, moet je niet te vaak de bal verliezen en op balbezit kunnen spelen.
Jij weet serieus niks van voetbal he? Heb jij überhaupt wel eens een training gegeven of zelf gevoetbald? Want dit geleuter slaat nergens op,

Mark Ariaans
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Mark Ariaans »

mschr schreef:
En als ik het goed begrijp, wil je dat NEC net zo speelt als tegen Excelsior, Heracles, RKC toen we op voorsprong kwamen. Te weten: achteruit lopen en met de kont tegen het eigen strafschopgebied spelen.
Er is een groot verschil tussen achteruit lopen en compact verdedigend spelen. Achteruit lopen is reactief en komt door veelvuldig balverlies van de Mattssons, Larsens en Hansens in onze ploeg. Bij compact verdedigen houdt je je spelers achter de bal en zoek je naar de uitbraak. Net als de vorige twee seizoenen zie ik onze ploeg beter voor de dag komen in zo'n formatie dan als we zelf het spel moeten maken. Want we hebben best snelle spelers voorin en met Dost heb je nu een ideale verlengingsspeler.

E.B
Contacteer:

Bericht door E.B »

Mark Ariaans schreef:
wo 30 aug 2023, 17:40
mschr schreef:
En als ik het goed begrijp, wil je dat NEC net zo speelt als tegen Excelsior, Heracles, RKC toen we op voorsprong kwamen. Te weten: achteruit lopen en met de kont tegen het eigen strafschopgebied spelen.
Er is een groot verschil tussen achteruit lopen en compact verdedigend spelen. Achteruit lopen is reactief en komt door veelvuldig balverlies van de Mattssons, Larsens en Hansens in onze ploeg. Bij compact verdedigen houdt je je spelers achter de bal en zoek je naar de uitbraak. Net als de vorige twee seizoenen zie ik onze ploeg beter voor de dag komen in zo'n formatie dan als we zelf het spel moeten maken. Want we hebben best snelle spelers voorin en met Dost heb je nu een ideale verlengingsspeler.
:withstupid:

vak Oost
Contacteer:

Bericht door vak Oost »

Mark Ariaans schreef:
mschr schreef:
Ja we hebben soms wat snelle jongens maar de laatste fatsoenlijke uitbraak die ik me voor de geest kan halen was op op 12 December 2021
toen Tavsan de diepte in werd gestuurd thuis tegen psv en 1 op 1 kwam met de keeper, helaas werd deze uitbraak niet tot doelpunt
gepromoveerd en is er later niemand eens op het idee gekomen om eens een bal de diepte in plaatsen, alsof Rogier het verboden heeft.
Alles komt goed !!

Mark Ariaans
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Mark Ariaans »

Ik vond die kopbal van Dost op Mattsson voor de 2-0 anders best uitbrakerig, hoor.

necnmgn
Contacteer:

Bericht door necnmgn »

Mark Ariaans schreef:
wo 30 aug 2023, 17:56
Ik vond die kopbal van Dost op Mattsson voor de 2-0 anders best uitbrakerig, hoor.
En de doorspeelbal van Dost op Rober was ook een bal in de diepte richting doel!

Polleke
Contacteer:

Bericht door Polleke »

Mark Ariaans schreef:
mschr schreef:
Blij dat jij nog de moeite neemt om het hem uit te leggen. Ik kon het echt niet meer.

jetipo
Contacteer:

Bericht door jetipo »

Klopt het dat Dost geblesseerd is en vanavond vanaf de tribune moet kijken?
Denkend aan Holland, zie ik rood, zwart en groen.

OAFFERE
Contacteer:

Bericht door OAFFERE »

jetipo schreef:
vr 01 sep 2023, 13:30
En hoorde Hoedemakers ook

TT
Contacteer:

Bericht door TT »

OAFFERE schreef:
vr 01 sep 2023, 13:37
jetipo schreef:
En hoorde Hoedemakers ook
Zou vrij zuur zijn. Dan moet Koki de 'strijd der Koki's' maar in Nijmeegs voordeel beslissen vanavond.

Tyson
Contacteer:

Bericht door Tyson »

jetipo schreef:
Dat lijkt me sterk gezien de interview van Meijer gisteren na de training tegenover Rn7
Daar gaf hij aan dat dezelfde spelers ontbreken als die tegen RKC
Sandler zit wel weer bij de selectie dat gaf ie ook aan!
Hie komt men erbij dat zowel Hoedemakers als Dost geblesseerd zou zijn?

TT
Contacteer:

Bericht door TT »

Tyson schreef:
vr 01 sep 2023, 13:44
jetipo schreef:
Dat lijkt me sterk gezien de interview van Meijer gisteren na de training tegenover Rn7
Hier op het forum zei N.E.C. zoiets..... maar hopelijk is dat onzin.

RW1985
Contacteer:

Bericht door RW1985 »

TT schreef:
vr 01 sep 2023, 13:45
Tyson schreef:
vr 01 sep 2023, 13:44
jetipo schreef:
Hier op het forum zei N.E.C. zoiets..... maar hopelijk is dat onzin.
Op Twitter lees ik dat ook, maar geen officiële kanalen. Best vreemd dat er vandaag 2 spelers niet bij de selectie zitten, terwijl er na de training nog niks aan de hand was. En de berichtgeving daar over ook ontbreekt.

zoete aardbei
Contacteer:

Bericht door zoete aardbei »

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat hij daags na de training een reactie heeft gekregen.Dat is niet vreemd op zo'n leeftijd.

Tyson
Contacteer:

Bericht door Tyson »

zoete aardbei schreef:
vr 01 sep 2023, 14:36
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat hij daags na de training een reactie heeft gekregen.Dat is niet vreemd op zo'n leeftijd.
Dat kan zeker maar beide zijn op de training geblesseerd geraakt word er gezegd?

jackkreta
Contacteer:

Bericht door jackkreta »

Tyson schreef:
vr 01 sep 2023, 18:00
zoete aardbei schreef:
vr 01 sep 2023, 14:36
Dat kan zeker maar beide zijn op de training geblesseerd geraakt word er gezegd?
Meijer moet eens gas terug nemen, de conditionele basis is toch al gelegd in de voorbereiding?
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

denniesee
Contacteer:

Bericht door denniesee »

Gewoon op de bank
NIJMEGEN=Keizerstad der Keizersteden

Tyson
Contacteer:

Bericht door Tyson »

Het word zo langzamerhand tijd voor een basisplaats als je ziet hoe hij die bal laat vallen voor Sano is dat okk een wapen

jetipo
Contacteer:

Bericht door jetipo »

Dost past lessen uit het verleden toe bij NEC: ‘Maar ik loop hier niet als een mentor rond’

Bas Dost drukt meteen zijn stempel bij NEC. Nu nog vooral buiten het veld, maar als het aan de 34-jarige spits ligt, staat hij snel in de basis.

Ploeggenoten leren een andere versie van hem kennen.
Jeroen Bijma 22-09-23, 19:57
0 REACTIES

Hij klapt op de training zijn handen stuk en steekt vaak een duim omhoog. Ook als een voorzet of een pass niet bij hem aankomt, is Bas Dost louter positief tegenover zijn medespelers bij NEC. Tijdens een drinkpauze gaat de spits steevast in gesprek met jongens om duidelijk te maken wat er beter kan. Telkens legt hij zijn hand op andermans schouder. Dost neemt meteen een leidersrol op zich in Nijmegen.
,,Die positiviteit zat altijd wel in me”, zegt Dost. ,,Ik heb er nul problemen mee als teamgenoten iets fout doen in het veld. Zolang ze maar dingen proberen. Ik zou het pas irritant vinden als ze dat niet doen. Maar soms moet je elkaar ook de waarheid durven te vertellen. Daarmee kom je als team verder. Je kan niet altijd lief en aardig zijn. Maar ik wil vooral veel lol met elkaar maken en dat zit hier bij NEC wel goed.”

Waar Dost in de beginjaren van zijn carrière als een monnik leefde, draait het voetballen bij hem steeds meer om plezier. De inwoner van Epe kwam tot dat inzicht, nadat de selectie van Sporting Lissabon in 2018 op het eigen trainingscomplex werd aangevallen door hooligans van de club. Dost kreeg daarbij rake klappen en had lange tijd last van de gevolgen daarvan.

,,Ik relativeer sindsdien veel meer. Als ik vroeger slecht trainde, was ik thuis de hele dag chagrijnig. Triest eigenlijk, want het is niet eerlijk dat je anderen meeneemt in jouw teleurstelling. Dat is een leerproces. Je wordt als voetballer snel op een voetstuk geplaatst en dat is moeilijk om mee om te gaan. Als ik nu zie dat een ploeggenoot uit de hoogte doet, maak ik dat bespreekbaar, maar het is niet zo dat ik als een mentor rondloop. Ik ben hier om zelf te leveren.”
Dost wacht nog op zijn eerste doelpunt voor NEC. De achttienvoudig Oranje-international viel tot dusver drie keer in. Hij miste de voorbereiding en kwam pas een week voor het einde van de transfermarkt binnen. Hij moest daardoor de afgelopen weken worden opgetraind en zit inmiddels dicht tegen zijn eerste basisplaats aan.
,,Tot dusver verloopt alles volgens plan. Ik heb precies het aantal minuten gemaakt dat ik voor ogen had. Ik vind het super dat de technische en medische staf dagelijks aan me laten zien dat ze het maximale uit me willen halen, want ik denk dat ik echt mijn bijdrage kan leveren, als ik eenmaal 100 procent fit ben. Ik ben klaar voor een basisplaats. Ik eis niks, maar ik ben wel naar NEC gekomen om te spelen.”

NEC is kwalita­tief misschien minder dan mijn voorgaande clubs, maar dat was niet moeilijk omschake­len in mijn hoofd, want ik ben zelf nog erg ambitieus.

Een mooi moment voor Dosts eerste treffer in het shirt van NEC zou zaterdag zijn in de thuiswedstrijd tegen zijn oude club FC Utrecht. De bijna 2 meter lange aanvalsleider speelde daar vorig seizoen, maar beleefde mede door blessureleed en de excellerende Anastasios Douvikas, die gedeeld topscorer werd van de eredivisie, een enigszins teleurstellend jaar.
,,Het duel met FC Utrecht maakt niet iets extra’s bij me los. Ik heb geen nare smaak overgehouden aan mijn periode daar en ben niet zo rancuneus dat ik denk: het had zo en zo gemoeten. Er had iets meer ingezeten, maar dat is geweest. Ik ben blij dat ik inmiddels bij NEC speel. Ik krijg elke dag de bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
,,NEC is kwalitatief misschien minder dan mijn voorgaande clubs, maar dat was niet moeilijk omschakelen in mijn hoofd, want ik ben zelf nog erg ambitieus. Het is hartstikke leuk dat de sfeer in de groep goed is, maar dat moeten we omzetten in punten. Ik wil tegen FC Utrecht oorlog op het veld en dat we knokken voor de zege. De resultaten zijn wisselvallig, maar ik denk dat we op de goede weg zijn en dat gaan we in de komende weken bewijzen.”
0 REACTIES
Denkend aan Holland, zie ik rood, zwart en groen.

Ayub
Contacteer:

Bericht door Ayub »

Schitterende vent. Echt een mooi interview

RW1985
Contacteer:

Bericht door RW1985 »

Ayub schreef:
za 23 sep 2023, 20:54
Idd, lekker open ook. Rogier is ook erg blij met hem, qua persoonlijkheid en zo.
Wat fijn trouwens dat hij al die ballen kan wegkoppen/doorkoppen. Dat valt nu wel op.

Polleke
Contacteer:

Bericht door Polleke »

Ayub schreef:
Hahaha, heerlijk zo'n aanspeelpunt en een speler van deze kwaliteit. Een absolute meerwaarde, ondanks dat ik Ogawa prima vond invallen.

Ik denk dat Utrecht erg gefrustreerd zal zijn, want zij missen juist het type-Dost.

Ayub
Contacteer:

Bericht door Ayub »

Polleke schreef:
za 23 sep 2023, 21:06
Ayub schreef:
Hahaha, heerlijk zo'n aanspeelpunt en een speler van deze kwaliteit. Een absolute meerwaarde, ondanks dat ik Ogawa prima vond invallen.

Ik denk dat Utrecht erg gefrustreerd zal zijn, want zij missen juist het type-Dost.
Eens. Gewoon twee prima spitsen!

E.B
Contacteer:

Bericht door E.B »

Polleke schreef:
za 23 sep 2023, 21:06
Ayub schreef:

Utrecht heeft Lidberg, beperkte spits. Had wel wat kansen vanavond. Maar Dost is veel beter.

Plaats reactie