Jack de Gier

N.E.C. bestaat 110 jaar, discussieer hier over hoe het vroeger allemaal was en haal herinneringen op!
Gebruikersavatar
eniesee12
Berichten: 5257
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 01:02
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door eniesee12 »

Gerher schreef:
zo 28 okt 2018, 13:51
De trainer De Gier kan mij niet bekoren. Ik zie geen enkele progressie. Twee fatsoenlijke wedstrijden tot nu toe. De rest was bagger. En dat met deze, de in mijn ogen op Sparta na beste, selectie. Treurig. Kampioenschap kun je nu al op je buik schrijven. Wie had dat gedacht. Jack gaf afgelopen aan het even niet te weten. Dat straalt hij ook uit. Hij weet het gewoon niet. Daarom is mijn hoop inmiddels ook vervlogen.
De Gier straalt sowieso weinig uit, nec moet nu gewoon in gaan grijpen voor je met de winter op een punt of 25 achter staat op de nummer 1. Dit gaat onder de gier niet meer goed komen....

Voorwaarts
Berichten: 4180
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 16:50
Locatie: nmgn
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Voorwaarts »

eniesee12 schreef:
zo 28 okt 2018, 15:32
Gerher schreef:
zo 28 okt 2018, 13:51
De trainer De Gier kan mij niet bekoren. Ik zie geen enkele progressie. Twee fatsoenlijke wedstrijden tot nu toe. De rest was bagger. En dat met deze, de in mijn ogen op Sparta na beste, selectie. Treurig. Kampioenschap kun je nu al op je buik schrijven. Wie had dat gedacht. Jack gaf afgelopen aan het even niet te weten. Dat straalt hij ook uit. Hij weet het gewoon niet. Daarom is mijn hoop inmiddels ook vervlogen.
De Gier straalt sowieso weinig uit, nec moet nu gewoon in gaan grijpen voor je met de winter op een punt of 25 achter staat op de nummer 1. Dit gaat onder de gier niet meer goed komen....
Ik heb er ook heen vertrouwen meer in. Het gaat niet meer goed komen met de gier bij nec dit jaar.
Bij Lijnders en Hyballa had ik het gevoel dat het eerder aan de spelers lag dan aan de trainer en hun visies. Bij de gier totaal nix. Jammer.

Laat aub Ronnie instappen of desnoods Anton. Aub.
Of laat de spelers de taktiek en opstelling bepalen. Heeft ooit prima gewerkt bij nec. (Promotie en bekerfinale)
eens een nec-er, altijd een nec-er

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 10573
Lid geworden op: za 19 jul 2014, 21:21
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Gijscoman »

Zou De Gier het kampioenschap niet al lang opgegeven hebben, zeker na de blessure van Alblas? In dat geval is het zinniger om nu van alles zowel qua tactiek als opstelling uit te proberen en spelers soms uit te proberen en langzaamaan te brengen, om vervolgens met de daarmee voor de winterstop opgedane kennis te werken aan het beste team en dat klaar te stomen voor de play-offs. Dan daalt ook het verwachtingspatroon en zo doende de druk, waarna de hoop, wanneer het opeens gaat lopen kort voor de play-offs, een ongelooflijke boost geeft.

Vespared
Berichten: 316
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 19:16
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Vespared »

Al eens op de training gaan kijken? Jack zet zijn assistenten aan het werk, zelf telt hij de vogeltjes die langs en over hem vliegen. Weinig of helemaal geen actie gaat er van hem uit. Het zou zelfs een wonder mogen heten als iemand die zo weinig energie in zijn team steekt, nog rendement kan opbrengen. Een oude wet luidt: "Zoals een team traint, speelt het ook zijn wedstrijden". Bij NEC klopt dat als een bus............Oversier stelde een prima selectie samen, maar is ook verantwoordelijk voor de twee totale miskleunen in de benoemingen van Lijnders en De Gier. Zijn selectie verdrinkt in de onkunde van de coach. Komt er van hogerhand nog een berichtje naar de supporters?

Gebruikersavatar
Tiel
Berichten: 30694
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 07:03
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Tiel »

Vespared schreef:
zo 28 okt 2018, 18:18
Al eens op de training gaan kijken? Jack zet zijn assistenten aan het werk, zelf telt hij de vogeltjes die langs en over hem vliegen. Weinig of helemaal geen actie gaat er van hem uit. Het zou zelfs een wonder mogen heten als iemand die zo weinig energie in zijn team steekt, nog rendement kan opbrengen. Een oude wet luidt: "Zoals een team traint, speelt het ook zijn wedstrijden". Bij NEC klopt dat als een bus............Oversier stelde een prima selectie samen, maar is ook verantwoordelijk voor de twee totale miskleunen in de benoemingen van Lijnders en De Gier. Zijn selectie verdrinkt in de onkunde van de coach. Komt er van hogerhand nog een berichtje naar de supporters?
? wat wil je horen?
Nuilen: Je kunt het leren, waar je mee omgaat raak je mee besmet.

Gebruikersavatar
Gerard Lopez
Berichten: 9802
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 23:45
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Gerard Lopez »

Gijscoman schreef:
zo 28 okt 2018, 17:46
Zou De Gier het kampioenschap niet al lang opgegeven hebben, zeker na de blessure van Alblas? In dat geval is het zinniger om nu van alles zowel qua tactiek als opstelling uit te proberen en spelers soms uit te proberen en langzaamaan te brengen, om vervolgens met de daarmee voor de winterstop opgedane kennis te werken aan het beste team en dat klaar te stomen voor de play-offs. Dan daalt ook het verwachtingspatroon en zo doende de druk, waarna de hoop, wanneer het opeens gaat lopen kort voor de play-offs, een ongelooflijke boost geeft.
Er komt juist een gigantische druk te staan op de play-offs. 3 rondes die je door moet komen en elke keer kan een tegengoal (vooral thuis) dodelijk zijn.
En zelfs als kom je 2 rondes door en verlies je de 3e ronde, wordt het nog als een mislukking beschouwd. Dat is een stuk meer druk dan een losse competitiewedstrijd, waar winst of verlies niet zo heel veel uitmaakt op het grote geheel.
When Wilco talks, people listen!

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 10573
Lid geworden op: za 19 jul 2014, 21:21
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Gijscoman »

Gerard Lopez schreef:
zo 28 okt 2018, 19:04
Gijscoman schreef:
zo 28 okt 2018, 17:46
Zou De Gier het kampioenschap niet al lang opgegeven hebben, zeker na de blessure van Alblas? In dat geval is het zinniger om nu van alles zowel qua tactiek als opstelling uit te proberen en spelers soms uit te proberen en langzaamaan te brengen, om vervolgens met de daarmee voor de winterstop opgedane kennis te werken aan het beste team en dat klaar te stomen voor de play-offs. Dan daalt ook het verwachtingspatroon en zo doende de druk, waarna de hoop, wanneer het opeens gaat lopen kort voor de play-offs, een ongelooflijke boost geeft.
Er komt juist een gigantische druk te staan op de play-offs. 3 rondes die je door moet komen en elke keer kan een tegengoal (vooral thuis) dodelijk zijn.
En zelfs als kom je 2 rondes door en verlies je de 3e ronde, wordt het nog als een mislukking beschouwd. Dat is een stuk meer druk dan een losse competitiewedstrijd, waar winst of verlies niet zo heel veel uitmaakt op het grote geheel.
Dat is hoofdzakelijk zo wanneer de supporters denken een echte reële kans op promotie te hebben. Er is een belangrijk verschil in gevoel en druk tussen "niet promoveren, tenzij" en "promoveren, mits".

Gebruikersavatar
Pol
Berichten: 13360
Lid geworden op: wo 05 sep 2007, 18:02
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Pol »

Gijscoman schreef:
zo 28 okt 2018, 17:46
Zou De Gier het kampioenschap niet al lang opgegeven hebben, zeker na de blessure van Alblas? In dat geval is het zinniger om nu van alles zowel qua tactiek als opstelling uit te proberen en spelers soms uit te proberen en langzaamaan te brengen, om vervolgens met de daarmee voor de winterstop opgedane kennis te werken aan het beste team en dat klaar te stomen voor de play-offs. Dan daalt ook het verwachtingspatroon en zo doende de druk, waarna de hoop, wanneer het opeens gaat lopen kort voor de play-offs, een ongelooflijke boost geeft.
Wat is dit voor een redenering? Wie geeft een kampioenschap nou op na een paar wedstrijden?

Gebruikersavatar
Wessel
Berichten: 2358
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 14:32

Re: Jack de Gier

Bericht door Wessel »

eniesee12 schreef:
zo 28 okt 2018, 15:32
Gerher schreef:
zo 28 okt 2018, 13:51
De trainer De Gier kan mij niet bekoren. Ik zie geen enkele progressie. Twee fatsoenlijke wedstrijden tot nu toe. De rest was bagger. En dat met deze, de in mijn ogen op Sparta na beste, selectie. Treurig. Kampioenschap kun je nu al op je buik schrijven. Wie had dat gedacht. Jack gaf afgelopen aan het even niet te weten. Dat straalt hij ook uit. Hij weet het gewoon niet. Daarom is mijn hoop inmiddels ook vervlogen.
De Gier straalt sowieso weinig uit, nec moet nu gewoon in gaan grijpen voor je met de winter op een punt of 25 achter staat op de nummer 1. Dit gaat onder de gier niet meer goed komen....
:withstupid:

zuurpruim
Berichten: 12559
Lid geworden op: do 23 sep 2010, 22:25
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door zuurpruim »

Pol schreef:
zo 28 okt 2018, 20:06
Gijscoman schreef:
zo 28 okt 2018, 17:46
Zou De Gier het kampioenschap niet al lang opgegeven hebben, zeker na de blessure van Alblas? In dat geval is het zinniger om nu van alles zowel qua tactiek als opstelling uit te proberen en spelers soms uit te proberen en langzaamaan te brengen, om vervolgens met de daarmee voor de winterstop opgedane kennis te werken aan het beste team en dat klaar te stomen voor de play-offs. Dan daalt ook het verwachtingspatroon en zo doende de druk, waarna de hoop, wanneer het opeens gaat lopen kort voor de play-offs, een ongelooflijke boost geeft.
Wat is dit voor een redenering? Wie geeft een kampioenschap nou op na een paar wedstrijden?
het wordt steeds gekker hier.Eerst Karlo die na 3 wedstrijden al over de NC begon en nu dit weer.Er is voor een godsvermogen geïnvesteerd en dat vraagt maar om een ding namelijk presteren.Nu al opgeven is te gek voor woorden.De inhaalrace moet beginnen met of zonder De Gier.

flipsen
Berichten: 12682
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:34

Re: Jack de Gier

Bericht door flipsen »

Vespared schreef:
zo 28 okt 2018, 18:18
Al eens op de training gaan kijken? Jack zet zijn assistenten aan het werk, zelf telt hij de vogeltjes die langs en over hem vliegen. Weinig of helemaal geen actie gaat er van hem uit. Het zou zelfs een wonder mogen heten als iemand die zo weinig energie in zijn team steekt, nog rendement kan opbrengen. Een oude wet luidt: "Zoals een team traint, speelt het ook zijn wedstrijden". Bij NEC klopt dat als eeun bus............Oversier stelde een prima selectie samen, maar is ook verantwoordelijk voor de twee totale miskleunen in de benoemingen van Lijnders en De Gier. Zijn selectie verdrinkt in de onkunde van de coach. Komt er van hogerhand nog een berichtje naar de supporters?
En elke kenner hier wilde de Gier als trainer :???:
Risus abundat in ore stultorum

Gebruikersavatar
jetipo
Berichten: 7109
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 19:22
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door jetipo »

flipsen schreef:
zo 28 okt 2018, 21:09
Vespared schreef:
zo 28 okt 2018, 18:18
Al eens op de training gaan kijken? Jack zet zijn assistenten aan het werk, zelf telt hij de vogeltjes die langs en over hem vliegen. Weinig of helemaal geen actie gaat er van hem uit. Het zou zelfs een wonder mogen heten als iemand die zo weinig energie in zijn team steekt, nog rendement kan opbrengen. Een oude wet luidt: "Zoals een team traint, speelt het ook zijn wedstrijden". Bij NEC klopt dat als eeun bus............Oversier stelde een prima selectie samen, maar is ook verantwoordelijk voor de twee totale miskleunen in de benoemingen van Lijnders en De Gier. Zijn selectie verdrinkt in de onkunde van de coach. Komt er van hogerhand nog een berichtje naar de supporters?
En elke kenner hier wilde de Gier als trainer :???:
Zelf nog niet naar een training wezen kijken, maar van bekenden die wel zijn wezen kijken hoor ik hetzelfde verontrustende nieuws mbt het verloop van de trainingen.
Denkend aan Holland, zie ik rood, zwart en groen.

Gebruikersavatar
Pol
Berichten: 13360
Lid geworden op: wo 05 sep 2007, 18:02
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Pol »

jetipo schreef:
zo 28 okt 2018, 21:24
flipsen schreef:
zo 28 okt 2018, 21:09
Vespared schreef:
zo 28 okt 2018, 18:18
Al eens op de training gaan kijken? Jack zet zijn assistenten aan het werk, zelf telt hij de vogeltjes die langs en over hem vliegen. Weinig of helemaal geen actie gaat er van hem uit. Het zou zelfs een wonder mogen heten als iemand die zo weinig energie in zijn team steekt, nog rendement kan opbrengen. Een oude wet luidt: "Zoals een team traint, speelt het ook zijn wedstrijden". Bij NEC klopt dat als eeun bus............Oversier stelde een prima selectie samen, maar is ook verantwoordelijk voor de twee totale miskleunen in de benoemingen van Lijnders en De Gier. Zijn selectie verdrinkt in de onkunde van de coach. Komt er van hogerhand nog een berichtje naar de supporters?
En elke kenner hier wilde de Gier als trainer :???:
Zelf nog niet naar een training wezen kijken, maar van bekenden die wel zijn wezen kijken hoor ik hetzelfde verontrustende nieuws mbt het verloop van de trainingen.
Ik zie ook geen trainingen, maar durf na vrijdag de conclusie wel aan dat er daar al iets mis gaat.

flipsen
Berichten: 12682
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:34

Re: Jack de Gier

Bericht door flipsen »

jetipo schreef:
zo 28 okt 2018, 21:24
flipsen schreef:
zo 28 okt 2018, 21:09
Vespared schreef:
zo 28 okt 2018, 18:18
Al eens op de training gaan kijken? Jack zet zijn assistenten aan het werk, zelf telt hij de vogeltjes die langs en over hem vliegen. Weinig of helemaal geen actie gaat er van hem uit. Het zou zelfs een wonder mogen heten als iemand die zo weinig energie in zijn team steekt, nog rendement kan opbrengen. Een oude wet luidt: "Zoals een team traint, speelt het ook zijn wedstrijden". Bij NEC klopt dat als eeun bus............Oversier stelde een prima selectie samen, maar is ook verantwoordelijk voor de twee totale miskleunen in de benoemingen van Lijnders en De Gier. Zijn selectie verdrinkt in de onkunde van de coach. Komt er van hogerhand nog een berichtje naar de supporters?
En elke kenner hier wilde de Gier als trainer :???:
Zelf nog niet naar een training wezen kijken, maar van bekenden die wel zijn wezen kijken hoor ik hetzelfde verontrustende nieuws mbt het verloop van de trainingen.
Ik heb geen tijd om trainingen te bekijken , maar het is wel bedenkelijk en verontrustend
Risus abundat in ore stultorum

Gebruikersavatar
Demtsjenko
Berichten: 17931
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 12:55
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Demtsjenko »

Heb wel een aantal stukjes van trainingen gezien... pass en trapvormen die inderdaad door de assistenten worden begeleid (sneller inspelen, harder inspelen, kom op, andere voet inspelen, etc.). De gier stond op een afstandje te kijken. Ik heb geen partijspellen gezien. Wel wat afwerkoefeningen...

Ik kan het mis hebben hoor, maar hoor je op het niveau van betaald voetbal niet juist heel veel tactisch bezig te zijn? Passen, trappen en schieten mag je van aannemen dat ze dat inmiddels beheersen... trainingen met een duidelijk doel (waarom doe je bepaalde dingen in een bepaalde situatie op een bepaalde manier) lijken me toch essentieel...

Gebruikersavatar
Bottendaal
Berichten: 14538
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 09:26
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Bottendaal »

Demtsjenko schreef:
zo 28 okt 2018, 21:46
Heb wel een aantal stukjes van trainingen gezien... pass en trapvormen die inderdaad door de assistenten worden begeleid (sneller inspelen, harder inspelen, kom op, andere voet inspelen, etc.). De gier stond op een afstandje te kijken. Ik heb geen partijspellen gezien. Wel wat afwerkoefeningen...

Ik kan het mis hebben hoor, maar hoor je op het niveau van betaald voetbal niet juist heel veel tactisch bezig te zijn? Passen, trappen en schieten mag je van aannemen dat ze dat inmiddels beheersen... trainingen met een duidelijk doel (waarom doe je bepaalde dingen in een bepaalde situatie op een bepaalde manier) lijken me toch essentieel...
Het klinkt allemaal als puur amateurisme. Beetje lekker ballen zoals bij het 9e op zaterdag. Eerst half uurtje latjetrap en dan nog n partijtje tot er iemand bier voorstelt...

Gebruikersavatar
Ravanelli de 2e
Berichten: 530
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 12:22
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Ravanelli de 2e »

De angst die ik had bij de aanstelling van de Gier wordt helaas bevestigd.
Ik heb in het verleden meerdere malen tijdens wedstrijden gezien dat de Gier de boel erbij laat zitten als het ff niet loopt en zich terugtrekt in zijn schulp.
Geen wijziging van tactiek, geen begrijpelijke wissels, geen plan B. Niks helemaal niks. Hem ontslaan zou zelfmoord zijn van de directie, en een brevet van onvermogen, dus gebeurt niet.
Ik hoop er het beste van en dan met name uit de spelersgroep, zij moeten plan B bedenken.

NijmeegseNuilert
Berichten: 19
Lid geworden op: di 31 jul 2018, 15:48
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door NijmeegseNuilert »

Al deze conclusies betreft de trainingen had men tijdens de voorbereiding al kunnen trekken dus, geef de man wat tijd, komt echt wel weer goed, ze gaan echt niet beter ballen als wij met z'n allen gaan lopen nuilen omdat het even tegenzit, heb vertrouwen

Brabander
Berichten: 1598
Lid geworden op: vr 19 aug 2016, 18:04
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Brabander »

Om nu aan de stoelpoten van Jack te gaan zagen gaat mij ook wat ver! Het is voor de club ook beter om de trainer meer tijd te geven.
We staan er al niet zo heel goed voor wat betreft trainers. Wellicht is het goed als Herr Hyballa nog even een paar trainingen kan en wil komen geven?
Dan lopen ze allemaal kotsend het trainingsveld af en weten ze weer dat ze doodnormale voetballers zijn die moeten werken voor hun geld!!!

Gebruikersavatar
mschr
Berichten: 38417
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 17:14
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door mschr »

Tuurlijk moeten we niet aan de stoelpoten van Jack zagen. Een trainer moet voor een goeie sfeer zorgen en de juiste opstelling maken. 50% doet ie goed. De juiste opstelling maken wordt na het debacle tegen Oss alleen maar makkelijker.

Gebruikersavatar
jetipo
Berichten: 7109
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 19:22
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door jetipo »

mschr schreef:
ma 29 okt 2018, 08:37
Tuurlijk moeten we niet aan de stoelpoten van Jack zagen. Een trainer moet voor een goeie sfeer zorgen en de juiste opstelling maken. 50% doet ie goed. De juiste opstelling maken wordt na het debacle tegen Oss alleen maar makkelijker.
Het lijkt me, gezien het verleden met trainers, niet verstandig om aan Jacks stoelpoten te gaan zagen. Wel zijn de bevindingen mbt de trainingen verontrustend en het effect zien we ook op het veld. Misschien toch een ouwe rot tijdelijk als achterwacht naast De Gier zetten en zodoende de zweep erover. Iemand noemde gekscherend al Hyballa, dat gaat wat ver, maar iemand die de kneepjes van het vak kent. Spelers moeten weten wat het is om profvoetballer te zijn en er dus ook naar gaan handelen.
Denkend aan Holland, zie ik rood, zwart en groen.

Gebruikersavatar
Beaker
Berichten: 1491
Lid geworden op: wo 16 mei 2018, 13:02
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Beaker »

jetipo schreef:
ma 29 okt 2018, 09:24
mschr schreef:
ma 29 okt 2018, 08:37
Tuurlijk moeten we niet aan de stoelpoten van Jack zagen. Een trainer moet voor een goeie sfeer zorgen en de juiste opstelling maken. 50% doet ie goed. De juiste opstelling maken wordt na het debacle tegen Oss alleen maar makkelijker.
Het lijkt me, gezien het verleden met trainers, niet verstandig om aan Jacks stoelpoten te gaan zagen. Wel zijn de bevindingen mbt de trainingen verontrustend en het effect zien we ook op het veld. Misschien toch een ouwe rot tijdelijk als achterwacht naast De Gier zetten en zodoende de zweep erover. Iemand noemde gekscherend al Hyballa, dat gaat wat ver, maar iemand die de kneepjes van het vak kent. Spelers moeten weten wat het is om profvoetballer te zijn en er dus ook naar gaan handelen.
Maar Bogers is er ook nog voor de trainingen..wat is er trouwens mis met de trainingen? Kan hij niet trainen dan?
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd.

Gebruikersavatar
jetipo
Berichten: 7109
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 19:22
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door jetipo »

Beaker schreef:
ma 29 okt 2018, 09:26
jetipo schreef:
ma 29 okt 2018, 09:24
mschr schreef:
ma 29 okt 2018, 08:37
Tuurlijk moeten we niet aan de stoelpoten van Jack zagen. Een trainer moet voor een goeie sfeer zorgen en de juiste opstelling maken. 50% doet ie goed. De juiste opstelling maken wordt na het debacle tegen Oss alleen maar makkelijker.
Het lijkt me, gezien het verleden met trainers, niet verstandig om aan Jacks stoelpoten te gaan zagen. Wel zijn de bevindingen mbt de trainingen verontrustend en het effect zien we ook op het veld. Misschien toch een ouwe rot tijdelijk als achterwacht naast De Gier zetten en zodoende de zweep erover. Iemand noemde gekscherend al Hyballa, dat gaat wat ver, maar iemand die de kneepjes van het vak kent. Spelers moeten weten wat het is om profvoetballer te zijn en er dus ook naar gaan handelen.
Maar Bogers is er ook nog voor de trainingen..wat is er trouwens mis met de trainingen? Kan hij niet trainen dan?
Op de vorige pagina's staan reacties waarin aangegeven wordt dat men twijfelt aan het niveau van de trainingen.
Denkend aan Holland, zie ik rood, zwart en groen.

Gebruikersavatar
Polleke
Berichten: 9348
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 03:11
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door Polleke »

Positief gezien is dit misschien een enorm leermoment voor Jack. Hij is natuurlijk nog redelijk onervaren. Een beetje een idealist ook. En tot nu toe heeft hij de wind mee gehad: na een goede leerperiode op veel gebieden bij NEC en wat amateurclubs ging hij naar Almere. Daar was er geen druk en kon hij vrijuit werken en was hij, en daar valt niks op af te dingen, heel succesvol. Dat had ook deels te maken met het verwachtingspatroon. Almere is een jong en klein cluppie.

Maar NEC is simpelweg andere koek. NEC is een club die vele klappen heeft gehad. Een, voor eerste divisiebegrippen, topclub. Hier moet je winnen, hier moet resultaat gehaald worden. En dat is ook belangrijk, gezien de toekomst van NEC. Qua stadion, qua overleven staat NEC op de meest cruciale periode in het bestaan. Het is aanhaken of afhaken. Maar we moeten ons ook realiseren: dat budget houden we niet jaren vol. Dit was incidenteel: het moet dus nu gebeuren.

Dit jaar zou er met een kleinere begroting gewerkt worden. Maar dankzij de spelersverkopen en oud-spelers verkopen kon het budget op peil gehouden worden en mede dankzij onze trouwe investeerders is er een selectie samengesteld die zelfs beter is dan dat we in mei hadden mogen hopen. Hebben we de beste selectie: ik denk van niet, maar we hebben wel een top 3 selectie. Bij NEC werken is moeilijker: neem bv Go Ahead..... speelt prima, maar er is ook geen enkele druk daar. De trainer doet er ook alles aan om die constant weg te nemen.

Ik denk dat het misloopt in de keuzes die Jack maakt. En om eerlijk te zijn snapte ik in het begin vrijwel al zijn keuzes. Na jaren van onooglijk slecht voetbal wilde hij een aanvallende ploeg neerzetten. Met een logische opstelling en de beste spelers die er zijn (in de selectie) binnen de lijnen. Het klinkt logisch, het is ook logisch. Het is uitgaan van een visie, dominant willen spelen. Maar wat blijkt: de combinatie werkt niet. Omdat de spelers, ondanks dat ze het beste zijn, niet gebruikt worden in hun kracht. Rollen vervullen die hun juist brengen in hun mindere eigenschappen. En daarin worden we constant gekild. De beste spelers passen niet bij elkaar in dit systeem: dus roepen wij meteen vaak: de selectie is niet in evenwicht. Maar is dat zo? Of zijn de keuzes fout? Ik snapte overigens zijn keuzes toen ook, omdat ik de selectie niet kende. Nu ik ze zo vaak gezien heb, maak ik andere keuzes.

Neem Okita. Bij MVV een uitblinker. Een speler die kickt op ruimte, daar zijn loopacties maakt. Steekpass, diepe bal en killen. Maar in een systeem waarin je dominant voetbal speelt en soms met 4 spitsen speelt in balbezit krijgt hij die ruimte niet. Van een killer en een plusspeler geef je de gozer een rol die hem nou net niet ligt: kleine ruimtes en voorzetten geven. Dan hoor ik hier: zijn voorzetten zijn kut. Maar dan denk ik: hebben we hem gehaald dan vanwege zijn weergaloze voorzetten bij MVV? Nee... je haalde een andere speler. Dus geef hem die rol dan. In feite kan je hetzelfde zeggen van Darri. Achahbar en Braken: qua scorend vermogen twee topspelers voor elke eerste divisieclub. Braken is in het positispel een prima aanspeelpunt en een killer. Maar hij kan minder met ruimte omgaan. Aan de andere kant is het een harde werker en presteert hij stabiel. Achabar is geen aanspeelpunt en een loper. Hij is briljanter en technischer dan Sven, maar ook wisselvalliger. Het is dé reden waarom hij nooit ergens echt is geslaagd. In een systeem waar beide spelen heeft Achahbar de nummer 10 positie: de meest cruciale positie in het team. Voor een speler die constant onderweg is en onvoorspelbaar is: met veel balverlies..... verre van ideaal. Dan Rens: het is nooit een speler geweest die het moest hebben van veel ruimte in de rug en hij wordt gesteund door jonge en talentvolle spelers: maar ook gasten die dus nog redelijk onervaren zijn. Op het middenveld heb je vd Berg (een Davids type), Overtoom (een speler die uitblinkt door zijn traptechniek), Dijkstra (een simpele werker) en heb je talenten lopen als Sabak.

Feit is dat je veel goede spelers hebt: maar dat deze spelers allemaal niet in hun kracht spelen. Rens speelt met ruimte in de rug, Okita heeft geen ruimte, Achabar heeft een verantwoordelijke 'geen balverlies' rol op 10. En omdat hij vaak op avontuur is wordt Overtoom in een defensieve rol gedwongen, moeten gasten als Dijkstra en vd Berg enorme ruimtes belopen waardoor die onervaren verdediging vaak keuzes moet maken met lopende spelers van de tegenstander. Je speelt door de rol van Anass feitelijk 424 op het moment van balverlies en elke tegenstander snijdt door het middenveld als een lepel door een zacht bakje boter.

Een trainer moet een spelsysteem hanteren en spelers neerzetten waarbij je spelers laat spelen naar hun kwaliteiten. Je kan denken aan 442: met Achabar en Braken in de spits (zij vullen elkaar zeker aan). Met een een centraal middenveld (vd Berg en Overtoom) die zowel kan werken als een pass kan geven. En met diepgang op de zijkanten: als je bv Okita aan de rechterkant neerzet zal hij meer moeten werken, maar krijgt hij ook die ruimte. In 433 missen we vreemd genoeg vleugelspitsen die in de kleine ruimte kunnen spelen: Diarra kan het niet, Okita kan dat niet. En in 433 kan je niet met Braken én Achabar spelen: zet je Achabar aan de buitenkant: opnieuw haal je wat weg uit zijn kracht. En je zal compacter moeten spelen. Mijn ervaring is: je wint wedstrijden op het middenveld.

Jack zal iets moeten doen wat hij nog nooit heeft gedaan: analytisch kijken naar zijn selectie en een spelsysteem neerzetten waarvan hij denkt: elke speler speelt in zijn kracht. Omdat uiteindelijk winnen geldt, omdat spelers dan beter worden en met meer vertrouwen spelen. Daarnaast is dan zijn taak als trainer dat de ploeg überfit is. Jack was zelf nooit de loper en het is duidelijk dat fitheid wel een factor is. Hij zal harde keuzes moeten maken. En de tijd is nu daar: hij heeft een goede groep en nu moet hij leren hier het maximale uit te halen.
Laatst gewijzigd door Polleke op ma 29 okt 2018, 14:23, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jetipo
Berichten: 7109
Lid geworden op: do 19 jul 2007, 19:22
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Re: Jack de Gier

Bericht door jetipo »

Ben het grotendeels met je eens Polleke, maar alleen de laatste alinea was eigenlijk al duidelijk genoeg geweest. :biggrin: :sjaal:
Denkend aan Holland, zie ik rood, zwart en groen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poort5 en 11 gasten