jackkreta schreef: ↑za 25 mei 2024, 07:51
PASMAN
JOOST DE POEL
86 minuten lang leek het een topavond te worden voor Jasper Cillessen. NEC was in de halve finales van de play-offs tegen Go Ahead Eagles geen schim van zichzelf, maar de doelman hield met een reeks puike reddingen zijn ploeg hoogstpersoonlijk in de race. Tot die ene vrije trap van Philippe Rommens die hij totaal verkeerd inschatte: 1-2. Weg Europees ticket.
Joost de Poel
Nijmegen
En dat in zijn 100ste wedstrijd voor NEC, waarvoor Cillessen vlak voor de aftrap in De Goffert nog werd gehuldigd en een groot applaus kreeg van de NEC-fans. Toen was er nog de lach. Na afloop stond hij met holle ogen en schuldbewust een voor een de journalisten te woord.
,,Ik zag er niet goed uit", zei Cillessen donderdagavond. ,,Toen de voorzet kwam, verwachtte ik dat Mats Deijl de bal zou koppen. Daar anticipeerde ik op. Maar niemand raakte onderweg de bal en ik stond 'vast'. De bal stuiterde zomaar binnen. Het was een lastige bal, maar dit mag me met mijn ervaring niet overkomen."
Zonder zijn saves zou Go Ahead Eagles het teleurstellende NEC al veel eerder op de knieën hebben gekregen. Cillessen haalde, tot aan dat cruciale moment, als een van de weinige NEC'ers zijn niveau. Het was een compliment waar de doelman 'even helemaal niks mee kon'.
,,Ik sta hier met de pest in mijn lijf. Deze klap zal nog heel lang nadreunen. Het was een mooi jaar. We hebben veel bereikt, maar daar koop ik nu niks voor. Het gevoel van trots zal ongetwijfeld een keer komen. Althans dat hoop ik."
Tikje op de schouder
Cillessens ploeggenoot Bram Nuytinck wilde na de zeperd niets weten van kritiek op zijn doelman. De verdediger, die met een aantal intercepties een zeker lijkend tegendoelpunt voorkwam, gaf Cillessen op het veld een bemoedigend tikje op de schouder.
,,Dit ligt niet aan Jasper. Hij heeft een fantastisch seizoen gehad en heeft ons zo vaak geholpen. Ook vandaag stond hij weer fantastisch te keepen. Deze nederlaag lag aan het hele team. Bijna iedereen speelde ondermaats. Daar baal ik enorm van."
Net als Cillessen was Nuytinck in de herfst van zijn carrière teruggekeerd bij zijn jeugdliefde NEC om een keer Europees voetbal te halen. Om misschien zelfs een prijs te pakken. Maar na de ongelukkig verloren bekerfinale tegen Feyenoord (1-0), is er nu de deceptie in de play-offs.
,,Op dit moment hakt dat er stevig in, maar we zullen uiteindelijk trots op onszelf zijn. Als je ziet hoe NEC leeft, niet alleen in Nijmegen, maar in heel Nederland. Iedereen die ik spreek, is positief over de club. We hebben ons na een heel mooi jaar niet beloond. Misschien is dat het laatste stapje dat we nog moeten zetten."