Jasper Cillessen

Discussies over spelers, trainers, tactiek etc.

Moet Cillessen naar Ajax gaan

Ja, hij wordt daar eerste keeper
84
35%
Ja, tweede keeper bij Ajax is ook prima
30
13%
Nee, hij moet blijven
126
53%

Totaal aantal stemmen: 240

jackkreta
Contacteer:

Re: Jasper Cillessen

Bericht door jackkreta »

ORANJE

Zoals dat gaat in het voetbal draaien de meningen ook al snel weer bij. Cillessen raakte vorig seizoen zijn plek in het Nederlands elftal kwijt na zijn enorme vormdip bij NEC en leek al afgeschreven voor Oranje. Maar nu hij weer goed begint te keepen en bondscoach Ronald Koeman richting het EK in Duitsland nog geen duidelijke eerste keeper heeft gekozen, wordt ook de naam van Cillessen her en der genoemd. De keeper houdt zich er zelf niet mee bezig. 'Nee, ik denk er nu niet over na, hoor. Ik weet wat de situatie is en het zit in mijn achterhoofd, meer ook niet.'
De situatie is dat Cillessen voor de interlandperiode in maart sprak met keeperstrainer Patrick Lodewijks. De doelman van NEC is nog altijd in beeld bij het Nederlands elftal, maar maakte al een jaar geen deel meer uit van de selectie. Koeman koos de afgelopen maanden voor Bart Verbruggen, Mark Flekken, Nick Olij, Marco Bizot, Andries Noppert en Justin Bijlow. 'Patrick zei tegen me dat ik vooral mijn ding moest blijven doen en zo door moest blijven gaan. Ik weet ook hoe het slot van vorig seizoen is verlopen en we hebben nog anderhalve maand te gaan, dus ik richt me op NEC.'
Die anderhalve maand richting het EK kunnen voor NEC nog heel mooi worden, met de strijd om de Europese tickets in de Eredivisie én de bekerfinale tegen Feyenoord op 21 april voor de boeg. Hoewel hij er niet mee bezig is, is deelname aan het EK met Oranje voor Cillessen misschien wel de ultieme bekroning voor een seizoen waarin hij uit een dal kroop. 'Maar ik win liever de beker met NEC. Als je het dan hebt over ultiem, dan is dat het. Een prijs pakken met NEC, dat is voor de eeuwigheid. Met de club waar ik als kleine jongen ben begonnen. Dan schrijven we echt geschiedenis.'
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Curva
Contacteer:

Bericht door Curva »

jackkreta schreef:
vr 05 apr 2024, 15:09
ORANJE

Zoals dat gaat in het voetbal draaien de meningen ook al snel weer bij. Cillessen raakte vorig seizoen zijn plek in het Nederlands elftal kwijt na zijn enorme vormdip bij NEC en leek al afgeschreven voor Oranje. Maar nu hij weer goed begint te keepen en bondscoach Ronald Koeman richting het EK in Duitsland nog geen duidelijke eerste keeper heeft gekozen, wordt ook de naam van Cillessen her en der genoemd. De keeper houdt zich er zelf niet mee bezig. 'Nee, ik denk er nu niet over na, hoor. Ik weet wat de situatie is en het zit in mijn achterhoofd, meer ook niet.'
De situatie is dat Cillessen voor de interlandperiode in maart sprak met keeperstrainer Patrick Lodewijks. De doelman van NEC is nog altijd in beeld bij het Nederlands elftal, maar maakte al een jaar geen deel meer uit van de selectie. Koeman koos de afgelopen maanden voor Bart Verbruggen, Mark Flekken, Nick Olij, Marco Bizot, Andries Noppert en Justin Bijlow. 'Patrick zei tegen me dat ik vooral mijn ding moest blijven doen en zo door moest blijven gaan. Ik weet ook hoe het slot van vorig seizoen is verlopen en we hebben nog anderhalve maand te gaan, dus ik richt me op NEC.'
Die anderhalve maand richting het EK kunnen voor NEC nog heel mooi worden, met de strijd om de Europese tickets in de Eredivisie én de bekerfinale tegen Feyenoord op 21 april voor de boeg. Hoewel hij er niet mee bezig is, is deelname aan het EK met Oranje voor Cillessen misschien wel de ultieme bekroning voor een seizoen waarin hij uit een dal kroop. 'Maar ik win liever de beker met NEC. Als je het dan hebt over ultiem, dan is dat het. Een prijs pakken met NEC, dat is voor de eeuwigheid. Met de club waar ik als kleine jongen ben begonnen. Dan schrijven we echt geschiedenis.'
:hail:

burp
Contacteer:

Bericht door burp »

de beker had hij sowieso nog niet, bij Ajax alles gewonnen in Nederland maar niet de beker

bertje
Contacteer:

Bericht door bertje »

Was eigenlijk zijn hoek de 2-2..
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Demtsjenko
Contacteer:

Bericht door Demtsjenko »

bertje schreef:
zo 14 apr 2024, 22:42
Ik zei het al: speler bij de paal in de korte hoek, cillessen wat meer naar zijn hoek… eitje…

E.B
Contacteer:

Bericht door E.B »

Demtsjenko schreef:
zo 14 apr 2024, 22:43
bertje schreef:
zo 14 apr 2024, 22:42
Ik zei het al: speler bij de paal in de korte hoek, cillessen wat meer naar zijn hoek… eitje…
Wie zet er een speler bij de paal neer bij een vrije trap? Daar is toch een muur voor.

Nimma1970
Contacteer:

Bericht door Nimma1970 »

Ja dacht ik ook want de muur stond goed, mar had volgens mij te weinig zicht.

Keizerstad1994
Contacteer:

Bericht door Keizerstad1994 »

Tja hij probeerde, m.i. volkomen begrijpelijk, zicht op de bal te krijgen omdat Pereira(?) zijn zicht blokte en de bal niet direct op goal ging waardoor ie net een stapje de andere kant op zet. Was ie direct op goal gegaan had ie hem gehad denk ik, al schoot die gozer hem ook crimineel goed in zeg.
'Justice knows every mans number'

jackkreta
Contacteer:

Bericht door jackkreta »

Volkskrant:
DUBBELMAN
Van de beste doelman van Nederland tot nationale pispaal - ziedaar de carrière van Jasper Cillessen. Zondag verdedigt hij het doel van NEC in de bekerfinale tegen Feyenoord. Wat als het aankomt op strafschoppen?
BART VLIETSTRA
Geen speler wordt zondag in de Kuip kort voor de bekerfinale NEC-Feyenoord harder toegezongen door de NEC-aanhang dan Jasper Cillessen, de donquichot van Nijmegen en omstreken. De bijna 35-jarige doelman kende een rijke carrière met 65 interlands, een bronzen WK-medaille, hij werd gewaardeerd bij Ajax, Barcelona en Valencia voordat hij in de zomer van 2022 een luidbejubelde entree maakte bij NEC, de club van zijn jeugd.

Toch oogst Cillessen buiten de oudste stad van Nederland weinig liefde. Hij wil nog weleens provoceren op het veld, en wat al te graag zijn gelijk halen tijdens interviews. Voetbalanalytici en -columnisten nemen hem met sardonisch genoegen onder vuur, supporters van andere clubs fluiten of schelden hem graag uit.

Juist daarom drukken ze de teruggekeerde zoon in Nijmegen nog wat nadrukkelijker aan de borst, denkt voormalig NEC-doelman en Nijmegenaar Dennis Gentenaar. Een beetje zoals Mark van Bommel, die eenzelfde reputatie had. In Nederland werd Van Bommel, oud-aanvoerder van Oranje, eigenlijk alleen echt gekoesterd bij PSV.
'Naar mannetje'
Het lied 'Lalalala Jas-per in Oranje', dat in NEC-stadion De Goffert bij thuiswedstrijden van NEC altijd als eerste wordt ingezet, is zelfs op dezelfde wijs als het in Eindhoven vaak gezongen 'Lalalala Ma-ruk van Bommel'.

Hoe denkt het lijdend voorwerp daar zelf over? Cillessen snapt hoe 'de voetballerij' werkt, zegt hij. 'Het kan heel snel veranderen. Dat is het leuke en het vervelende.'

Momenteel is hij best trots op zichzelf. De bijna 35-jarige Groesbeker komt 'van heel ver', vertelt hij tijdens een gesprek drie weken geleden in de kille spelersgracht tussen veld en catacomben van De Goffert, kort na NEC - PSV (3-1).

Hij kreeg in zijn eerste seizoen terug in Nederland flinke kritiek op zijn persoonlijkheid te verduren. Rafael van der Vaart noemde zijn voormalige Oranje-collega op tv 'een beetje een naar mannetje'. Cillessen werd gepasseerd voor het WK en er lekte uit dat hij ruziede met een Spaanse ex-vriendin over de hoogte van de alimentatie voor hun kind, tot rechtszaken aan toe.

Het kreeg vat op zijn prestaties. Precies een jaar geleden maakte hij een kapitale blunder in de derby tegen Vitesse, gevolgd door nog een miskleun tegen Heerenveen, waardoor de ervaren doelman zich afvroeg: hoelang houd ik dit nog vol? Na NEC - PSV was hij door het dolle. Bij een 3-1-voorsprong stopte hij een strafschop van topscorer Luuk de Jong, waardoor de aanstaande kampioen PSV tegen de eerste nederlaag van het seizoen aanliep. Cillessen juichte als een pupil. De handen allebei omhoog, gelukzalig lachend, ploeggenoten vlogen om zijn nek, naasten van Cillessen op de tribune pinkten traantjes weg, NEC-supporters juichten harder dan bij de drie doelpunten.
De wissel
Er was een vloek verdreven, een stigma uitgewist. In de eredivisie gingen strafschoppen er altijd in bij Cillessen, hij had al een slechte reputatie op dat vlak door de beroemde wissel van bondscoach Louis van Gaal op het WK 2014 vlak voor de strafschoppenserie in de kwartfinale tegen Costa Rica.

De hardleerse, immer te vroeg duikende Cillessen eruit voor Tim Krul, die vervolgens twee strafschoppen pakte. De beelden gingen de wereld over, ook die van Cillessen, die na zijn wissel woedend een waterzak omver trapte.

De publieke opinie over Cillessen is sinds dat WK verdeeld. Een goede doelman, misschien wel Nederlands beste. Maar dat 'penaltydefect' en zijn gedrag op en naast het veld wekken wrevel op.

Na de gestopte strafschop tegen PSV leek een last van zijn schouders gevallen. 'Er kwam iets los, zeker, er is een hoop gebeurd, ik sluit een lastige periode af. Ik zat vrij diep, privéproblemen, dan ga je rare dingen doen op het veld kennelijk. Ik zat er mentaal niet goed in, voelde me vermoeid, klappen komen dan harder aan, dat doet pijn.'
Stoppen?
Wilde hij nog wel door? 'Zeker na mijn blunder tegen Vitesse zat ik hoog in de emotie, dan zeg je tegen je directe omgeving gekke dingen, maar een dag later ging ik toch weer trainen en wilde ik me revancheren.'

Hij hield alles aanvankelijk voor zichzelf, maar sprak daarna veel met familie, bekenden en zijn mental coach. Dat luchtte op.

Een paar weken eerder tegen RKC pakte hij al een strafschop, maar die mocht worden overgenomen en ging er toch in. De hilariteit daarover in den lande ontging hem niet. 'In Nederland bleef het een thema. In het buitenland heb ik er al wat gestopt, eentje van Messi zelfs, daar hoor je dat niet.'

In Nijmegen ook niet. 'Nijmegen is altijd achter me blijven staan. Ook toen het slecht ging, bleven ze mijn naam scanderen. Ik wilde ze terugbetalen. Als we de beker winnen is dit misschien wel het beste jaar uit mijn loopbaan als je ziet waar ik vandaan kom. En wat het doet met de stad.'

Cillessen roemt voorts de 'teamprestatie' van NEC, hij hemelt de 'onverstoorbare' trainer Rogier Meijer op, de routiniers die waken over de scherpte, de Japanners Ogawa en Koda die 'goed zijn aan de bal en keihard werken' en centrumverdediger Philippe Sandler die met zoveel lef uitverdedigt dat Cillessen er soms van schrikt.

Over dat boze NEC-supporters begin dit seizoen de bus opwachtten na twee nederlagen zegt hij: 'Ze hebben ons op scherp gezet.'

Hij kan lachen om zijn old school manier van juichen na de gestopte strafschop. 'Ik ben bijna 35, dan doe je misschien een beetje ouderwets.'

Met een vrolijk gezicht neemt hij afscheid.
Altijd clashen
Toch gaat het in de dagen na NEC - PSV vooral over een interview dat hij die avond aan ESPN gaf op het veld. Cillessen werd nog toegezongen toen hij interviewer Milan van Dongen er onmiddellijk mee confronteerde dat die hem uitlachte nadat hij alsnog van elf meter geklopt werd tegen RKC. 'Nou niet terugkrabbelen, ik heb je podcast gezien, jij hebt ook gelachen. Maakt niet uit, maakt niet uit. Jij hebt dat lachend gezegd.'

Cillessen probeerde het met een glimlach te brengen, maar in zijn stem klonk venijn door. Op tv was er kritiek op die reactie, op sociale media kreeg hij er helemaal van langs, al werd hij daar ook wel verdedigd, vooral door NEC-supporters.

Waarom zoekt Cillessen telkens de strijd op, ook soms met supporters van de tegenstander? Wellicht ligt de oorzaak in zijn jeugd. In het magazine Helden vertelde hij een aantal jaar geleden dat zijn oudere broer en neef vaak tegen hem samenspanden. 'Ik moest tegen hen opboksen. Op dat moment was ik daar niet altijd blij mee, nu wel. Dat altijd maar moeten strijden heeft me gevormd en me geholpen in mijn carrière.'

Oliver Kahn, een immer strijdvaardige, in Nederland weinig geliefde Duitse doelman die vaak boude uitspraken doet, was een van zijn jeugdidolen.

Cillessen neemt niet alles zomaar aan. Als pupil wilde hij altijd al 'het waarom' van een oefening weten, vertelde zijn eerste keeperstrainer Hans Jansen al eens. 'Hij ging nooit zomaar iets doen. Ik voetbalde samen met zijn vader, die had dat gedrevene ook in zich.'
Kantelmoment
Een potje tennis zag Jansen soms ontaarden in eindeloos gevloek en getier van Cillessen. 'Dan ging hij echt flink lelijk doen. Maar sprak je hem later dan was hij weer de supervriendelijke Jasper. Die voor iedereen klaarstaat.'

Cillessen schoof snel door naar een hoger team. Jansen: 'Ploeggenoten zeiden: 'Wat moeten wij met zo'n kleine keeper? Hij kan niet eens bij de lat'. Dat vond Jasper mooi, om tegen de klippen op te presteren.'

Maar de mediastorm van een jaar geleden was wat al te heftig. Dennis Gentenaar, voormalig doelman van NEC: 'Er werd een pispaal gevonden en iedereen ging erop inhakken. Echt belachelijk. Na die penaltyreeks tegen Costa Rica was hij de eerste die het veld in sprintte om Krul om de nek te vliegen. Dat las je nergens. Mensen vinden het heerlijk om iemand af te zeiken die niet helemaal in hun straatje past.'

Misschien draait de wind ook elders in het land. Uitgerekend bekende Rotterdammers en Feyenoordsupporters Sander de Kramer en Ronnie Flex namen het na NEC - PSV voor Cillessen op. De Kramer appte met Cillessen na die wedstrijd. 'Ik vond het knap. Hij heeft het niet makkelijk gehad.'

Flex schreef op Threads: 'Vind het zielig voor Cillessen man... Mensen pesten hem op tv, in de comments op allerlei manieren, simpelweg omdat hij sociaal different is. Ik ga het niet eens awkward noemen, jij bent zelf awkward. Ze gaan het gooien op 'hij is miljonair' en andere privézaken, maar hij is gewoon niet als de rest en daarom noemen ze hem de hele dag engerd. Ik kots echt van dat en ik haat op je.'

Curva
Contacteer:

Bericht door Curva »

Wat een kutstuk weer..beginnen ze weer over die strafschoppen. Dat gezeik is toch wel over na rkc en psv leek me zo maar nee hoor.

RW1985
Contacteer:

Bericht door RW1985 »

Curva schreef:
za 20 apr 2024, 12:45
Wat een kutstuk weer..beginnen ze weer over die strafschoppen. Dat gezeik is toch wel over na rkc en psv leek me zo maar nee hoor.
Idd, geen nieuwe info. Archief ingedoken en een verzamelstukje getikt. Dat kunnen wij ook wel :td:

jackkreta
Contacteer:

Bericht door jackkreta »

RW1985 schreef:
za 20 apr 2024, 13:25
Curva schreef:
Idd, geen nieuwe info. Archief ingedoken en een verzamelstukje getikt. Dat kunnen wij ook wel :td:
Ga je gang.

E.B
Contacteer:

Bericht door E.B »

Curva schreef:
Dat deed Hans Kraaij na Cambuur (halve finale) ook. En bij het persmoment van de week was de 1e vraag van een journalist ook meteen aan Jasper eentje over eventuele penalties in de finale. Het is gewoon sneue journalistiek.

Curva
Contacteer:

Bericht door Curva »

E.B schreef:
za 20 apr 2024, 17:23
Curva schreef:
Dat deed Hans Kraaij na Cambuur (halve finale) ook. En bij het persmoment van de week was de 1e vraag van een journalist ook meteen aan Jasper eentje over eventuele penalties in de finale. Het is gewoon sneue journalistiek.
Wat zijn de statistieken van gestopte pingels in de eredivisie in 2024?

Gerard Lopez
Contacteer:

Bericht door Gerard Lopez »

RW1985 schreef:
za 20 apr 2024, 13:25
Curva schreef:
Ja, en dan ook nog een nieuwe Japanner erbij verzinnen. Koda. Fijn, we krijgen er elke week weer een nieuwe Japanner gratis bij! :sjaal:
When Wilco talks, people listen!

bertje
Contacteer:

Bericht door bertje »

Misschien ligt het aan mij, maar dit is toch best mooi geschreven wat het hele verhaal van Jasper is?
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Gijscoman
Contacteer:

Bericht door Gijscoman »

bertje schreef:
zo 21 apr 2024, 00:35
Misschien ligt het aan mij, maar dit is toch best mooi geschreven wat het hele verhaal van Jasper is?
Daarbij is het de Volkskrant; niet een of ander voetbalblad. Natuurlijk dat er dus heel veel oude informatie herkauwd wordt. Voor de Volkskrantlezer is dat immers niet nieuw.

hupie
Contacteer:

Bericht door hupie »

Redelijk gekeept. Paar goede reddingen. De goal was geen blunder maar echt sterk ook niet gekeept. Beetje slap handje.

Polleke
Contacteer:

Bericht door Polleke »

hupie schreef:
zo 21 apr 2024, 23:20
Redelijk gekeept. Paar goede reddingen. De goal was geen blunder maar echt sterk ook niet gekeept. Beetje slap handje.
Via de binnenkant paal? Jappie heeft prima gekeept.

hupie
Contacteer:

Bericht door hupie »

Polleke schreef:
zo 21 apr 2024, 23:35
hupie schreef:
Nee niet prima. Wellenreuther was prima.. Die heeft Feijenoord gered.

Tyson
Contacteer:

Bericht door Tyson »

hupie schreef:
zo 21 apr 2024, 23:48
Polleke schreef:
hupie schreef:
Nee niet prima. Wellenreuther was prima.. Die heeft Feijenoord gered.
Een goede bal gepakt Wellenreuther niet overdrijven

Curva
Contacteer:

Bericht door Curva »

Polleke schreef:
hupie schreef:
Maakt niet uit of ie van korte afstand via binnenkant paal erin gaat, gewoon Jappie de schuld geven, dat zit er nu eenmaal ingebakken bij sommigen.

DJTEEF!
Contacteer:

Bericht door DJTEEF! »

Curva schreef:
ma 22 apr 2024, 09:42
Polleke schreef:
hupie schreef:
Maakt niet uit of ie van korte afstand via binnenkant paal erin gaat, gewoon Jappie de schuld geven, dat zit er nu eenmaal ingebakken bij sommigen.
Wat een treurnis idd.

Tyson
Contacteer:

Bericht door Tyson »

Ik lees dat Jasper meer had kunnen doen bij de goal
Met een beetje geluk tikt ie hem tegen de paal eruit nu gaat ie binnenkant paal erin, ik denk dat ie niet meer had kunnen doen,maar het beetje geluk dat je moet hebben als keeper in zo'n situatie had ie niet, de bal word vanaf rechts teruggelegd op de in lopende speler als keeper ga je met de bal mee,de speler schiet hem tegendraads in dan is het gewoon heel lastig om er überhaupt een hand achter te krijgen

Curva
Contacteer:

Bericht door Curva »

Tyson schreef:
ma 22 apr 2024, 21:22
Ik lees dat Jasper meer had kunnen doen bij de goal
Met een beetje geluk tikt ie hem tegen de paal eruit nu gaat ie binnenkant paal erin, ik denk dat ie niet meer had kunnen doen,maar het beetje geluk dat je moet hebben als keeper in zo'n situatie had ie niet, de bal word vanaf rechts teruggelegd op de in lopende speler als keeper ga je met de bal mee,de speler schiet hem tegendraads in dan is het gewoon heel lastig om er überhaupt een hand achter te krijgen
Dus gewoon een doelpunt waar hij totaal geen schuld aan heeft, is dat wat je wilt zeggen?

Plaats reactie