Schelden

Discussieer hier over de Supportersvereniging, HKN, Legio Noviomagum, in en om De Goffert etc.
FC Hilversum
Berichten: 2100
Lid geworden op: wo 18 aug 2021, 12:52
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door FC Hilversum »

E.B schreef:
do 16 feb 2023, 21:06
DRS schreef:
do 16 feb 2023, 20:52
E.B schreef:
do 16 feb 2023, 15:16
DRS schreef:
do 16 feb 2023, 14:46
E.B schreef:
do 16 feb 2023, 14:08
DRS schreef:
do 16 feb 2023, 13:42


Zoals ergens in deze discussie al aangegeven was, moeten er genoeg mensen met een andere geaardheid op de tribune zitten of dat je zelf mensen kent. Nou ik ken iemand die toevallig bi is en ik heb hem de vraag voorgelegd. Hij zou er niet geïrriteerd door raken of het vervelend vinden. Hij heeft die tijd wel gehad.
En ik ken iemand die het wel aanstootgevend vindt. Wat zegt dat dan? Beetje niveau: Heb op feesboek gestaan.
Dat we ermee moeten stoppen alleen dat niet iedereen op zijn teentjes is getrapt over een liedje.
Ongetwijfeld, dat is met alles. Maar dit is de 3e keer dat hij iemand uit zijn omgeving aanhaalt om zijn punt te maken. Eerder was het een gehandicapte vriend in deze discussie, andere keer ging het over NEC dat zijn omgeving alleen Schöne kent. Volgens mij leven we in een samenleving en is deze groter dan je inner circle. We moeten het met elkaar doen. En ja, dan zul je soms concessies moeten maken. Een daarvan is dat je beledigd kunt worden. Maar bewust een groepering in een negatief daglicht puur om wie of wat ze zijn lijkt me nooit een doel. Zwart zijn, homo zijn..dat soort zaken zijn geen keuze in het leven. Waarom dat benaderen als 'minderwaardig'?
Ik geef je ook gelijk maar ik vind aan de andere kant ook wel dat je best tegen een stootje opgewassen moet zijn.
Maar goed, ik kan prima inleven dat het merendeel het te erg kwetst. Dat we er beter mee kunnen stoppen.
Echter is er ook een groep die het totaal niet boeit, niet zo probleem maakt van alles. Die mensen zijn er ook.

@Hilversum, volgens mij is dat het stereotype wat jij schetst. In praktijk zijn het echt gewoon normale mensen zoals iedereen.
Uiteraard moet men tegen een stootje kunnen, dat moeten we allemaal. Alleen is er in mijn beleving een verschil tussen een stootje of het stelselmatig op iemand inbeuken. Kinderen moet je ook weerbaar maken en geen rubberen stoeptegelopvoeding geven, maar dat betekent niet dat ze gepest hoeven te worden.
Maar er wordt niet stelselmatig homo geroepen. Het is vaak alleen tegen Vitesse omdat hij al 20 jaar in het lied zit verweven….

FC Hilversum
Berichten: 2100
Lid geworden op: wo 18 aug 2021, 12:52
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door FC Hilversum »

DRS schreef:
do 16 feb 2023, 20:52
E.B schreef:
do 16 feb 2023, 15:16
DRS schreef:
do 16 feb 2023, 14:46
E.B schreef:
do 16 feb 2023, 14:08
DRS schreef:
do 16 feb 2023, 13:42
Mark Ariaans schreef:
do 16 feb 2023, 10:48


Okee. Denk nou eens even rustig na voordat je begint te typen. Een groep mensen in een stadion zingt 'Het zijn de homo's van vites' of 'Foor is een homo'.

Zingen deze mensen dat omdat ze:

A. Homo's leuk vinden en hiermee vitesse fans en Foor een hart onder de riem willen steken?
B. De term homo zien als iets waar je niet mee geassocieerd wilt worden en dus een mooie term om een vijandelijk object mee belachelijk te maken?

En lees dan je bovenstaande opmerking nog eens terug. Als je hem niet snapt, tja, dan is elke discussie zinloos.
Zoals ergens in deze discussie al aangegeven was, moeten er genoeg mensen met een andere geaardheid op de tribune zitten of dat je zelf mensen kent. Nou ik ken iemand die toevallig bi is en ik heb hem de vraag voorgelegd. Hij zou er niet geïrriteerd door raken of het vervelend vinden. Hij heeft die tijd wel gehad.
En ik ken iemand die het wel aanstootgevend vindt. Wat zegt dat dan? Beetje niveau: Heb op feesboek gestaan.
Dat we ermee moeten stoppen alleen dat niet iedereen op zijn teentjes is getrapt over een liedje.
Ongetwijfeld, dat is met alles. Maar dit is de 3e keer dat hij iemand uit zijn omgeving aanhaalt om zijn punt te maken. Eerder was het een gehandicapte vriend in deze discussie, andere keer ging het over NEC dat zijn omgeving alleen Schöne kent. Volgens mij leven we in een samenleving en is deze groter dan je inner circle. We moeten het met elkaar doen. En ja, dan zul je soms concessies moeten maken. Een daarvan is dat je beledigd kunt worden. Maar bewust een groepering in een negatief daglicht puur om wie of wat ze zijn lijkt me nooit een doel. Zwart zijn, homo zijn..dat soort zaken zijn geen keuze in het leven. Waarom dat benaderen als 'minderwaardig'?
Ik geef je ook gelijk maar ik vind aan de andere kant ook wel dat je best tegen een stootje opgewassen moet zijn.
Maar goed, ik kan prima inleven dat het merendeel het te erg kwetst. Dat we er beter mee kunnen stoppen.
Echter is er ook een groep die het totaal niet boeit, niet zo probleem maakt van alles. Die mensen zijn er ook.

@Hilversum, volgens mij is dat het stereotype wat jij schetst. In praktijk zijn het echt gewoon normale mensen zoals iedereen.
Klopt, hier denkt iedereen dat deze gasten inclusief ik zelf debiel ben….. dat mag ze mogen van mij en de groep vinden wat ze willen. Hier ben je meteen eencellig en dom als je anders denkt over bepaalde zaken. Maar iedereen mag vinden wat hij wil hé, daarvoor leven we in een vrij land.

Gebruikersavatar
E.B
Berichten: 9499
Lid geworden op: za 20 aug 2022, 17:37
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door E.B »

FC Hilversum schreef:
vr 17 feb 2023, 00:17
E.B schreef:
do 16 feb 2023, 21:06
DRS schreef:
do 16 feb 2023, 20:52
E.B schreef:
do 16 feb 2023, 15:16
DRS schreef:
do 16 feb 2023, 14:46
E.B schreef:
do 16 feb 2023, 14:08


En ik ken iemand die het wel aanstootgevend vindt. Wat zegt dat dan? Beetje niveau: Heb op feesboek gestaan.
Dat we ermee moeten stoppen alleen dat niet iedereen op zijn teentjes is getrapt over een liedje.
Ongetwijfeld, dat is met alles. Maar dit is de 3e keer dat hij iemand uit zijn omgeving aanhaalt om zijn punt te maken. Eerder was het een gehandicapte vriend in deze discussie, andere keer ging het over NEC dat zijn omgeving alleen Schöne kent. Volgens mij leven we in een samenleving en is deze groter dan je inner circle. We moeten het met elkaar doen. En ja, dan zul je soms concessies moeten maken. Een daarvan is dat je beledigd kunt worden. Maar bewust een groepering in een negatief daglicht puur om wie of wat ze zijn lijkt me nooit een doel. Zwart zijn, homo zijn..dat soort zaken zijn geen keuze in het leven. Waarom dat benaderen als 'minderwaardig'?
Ik geef je ook gelijk maar ik vind aan de andere kant ook wel dat je best tegen een stootje opgewassen moet zijn.
Maar goed, ik kan prima inleven dat het merendeel het te erg kwetst. Dat we er beter mee kunnen stoppen.
Echter is er ook een groep die het totaal niet boeit, niet zo probleem maakt van alles. Die mensen zijn er ook.

@Hilversum, volgens mij is dat het stereotype wat jij schetst. In praktijk zijn het echt gewoon normale mensen zoals iedereen.
Uiteraard moet men tegen een stootje kunnen, dat moeten we allemaal. Alleen is er in mijn beleving een verschil tussen een stootje of het stelselmatig op iemand inbeuken. Kinderen moet je ook weerbaar maken en geen rubberen stoeptegelopvoeding geven, maar dat betekent niet dat ze gepest hoeven te worden.
Maar er wordt niet stelselmatig homo geroepen. Het is vaak alleen tegen Vitesse omdat hij al 20 jaar in het lied zit verweven….
In de samenleving is het gebruik van het woord homo als scheldwoord stelselmatig aan de orde en daar is het zingen van dit lied net zo goed onderdeel van. Je reactie tekent weer precies met wat voor oogkleppen jij de wereld bekijkt.

Voorbeeld: Er wordt ook niet elke dag in Nijmegen een vrouw gedood bij huiselijk geweld, maar iedere 8 dagen vindt dit ergens in Nederland plaats. Dus daarom is het geen probleem?

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12240
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:31
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door harold »

Ik betrap mij er ook weleens op dat ik meezing of homo gebruik als "grappig" bedoelde scheldwoord. Want echt schelden doe ik zelden. Is eigenlijk niet meer van deze tijd. Ben ruimdenkend, mijn zus is van de vrouwenliefde en allemaal prima. Van de andere kant, ik gebruik het woord KUT nog vaker, terwijl ik dat met iets héél moois en lekkers associeer. :bier:

Gebruikersavatar
Ron Delgado
Berichten: 4437
Lid geworden op: di 05 jun 2007, 09:33
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door Ron Delgado »

Voor Nijmeegse homo's lijkt me de associatie met Vitesse ook niet heel prettig.
Get up! Stay on the scene.

Gebruikersavatar
bertje
Berichten: 32444
Lid geworden op: do 17 jan 2008, 12:27
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door bertje »

Joh onderling met bepaalde mensen scheld ik soms met de meest vreselijke dingen en deel ik de meest zwartgallige humor die je kan bedenken. Echter let ik (zeker tegenwoordig) in het openbaar gewoon wat meer op op wat ik zeg. Is dat nou echt zo'n ontzettende moeite? Het is in deze toch gewoon volstrekt duidelijk dat je een bepaalde groep (of in ieder geval een groot deel ervan) kwetst en je gebruikt de benaming van de groep gewoon om anderen ermee te kwetsen. Ben daar gewoon eerlijk in en ben lekker egoïstisch/horkerig en heb daar schijt aan of denk even wat langer na en probeer daar rekening mee te houden..
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Gebruikersavatar
E.B
Berichten: 9499
Lid geworden op: za 20 aug 2022, 17:37
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door E.B »

bertje schreef:
vr 17 feb 2023, 17:27
Joh onderling met bepaalde mensen scheld ik soms met de meest vreselijke dingen en deel ik de meest zwartgallige humor die je kan bedenken. Echter let ik (zeker tegenwoordig) in het openbaar gewoon wat meer op op wat ik zeg. Is dat nou echt zo'n ontzettende moeite? Het is in deze toch gewoon volstrekt duidelijk dat je een bepaalde groep (of in ieder geval een groot deel ervan) kwetst en je gebruikt de benaming van de groep gewoon om anderen ermee te kwetsen. Ben daar gewoon eerlijk in en ben lekker egoïstisch/horkerig en heb daar schijt aan of denk even wat langer na en probeer daar rekening mee te houden..
:withstupid: Precies.

Gebruikersavatar
Bottendaal
Berichten: 14453
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 09:26
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door Bottendaal »

bertje schreef:
vr 17 feb 2023, 17:27
Joh onderling met bepaalde mensen scheld ik soms met de meest vreselijke dingen en deel ik de meest zwartgallige humor die je kan bedenken. Echter let ik (zeker tegenwoordig) in het openbaar gewoon wat meer op op wat ik zeg. Is dat nou echt zo'n ontzettende moeite? Het is in deze toch gewoon volstrekt duidelijk dat je een bepaalde groep (of in ieder geval een groot deel ervan) kwetst en je gebruikt de benaming van de groep gewoon om anderen ermee te kwetsen. Ben daar gewoon eerlijk in en ben lekker egoïstisch/horkerig en heb daar schijt aan of denk even wat langer na en probeer daar rekening mee te houden..
Schijnheil! Durf het dan gewoon in hullies gezicht te zeggen, en niet alleen met vrienden onder elkaar!





(:wink:)

Poort5
Berichten: 2531
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 21:19
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door Poort5 »

Ron Delgado schreef:
vr 17 feb 2023, 10:25
Voor Nijmeegse homo's lijkt me de associatie met Vitesse ook niet heel prettig.
Dat is inderdaad echt nodeloos kwetsend en wellicht ook nog wel demoniserend ook nog.

Gebruikersavatar
bertje
Berichten: 32444
Lid geworden op: do 17 jan 2008, 12:27
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door bertje »

Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Gebruikersavatar
Pol
Berichten: 13334
Lid geworden op: wo 05 sep 2007, 18:02
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door Pol »

Er zal toch niet opgetreden worden. Wellicht proberen ze het een paar jaar zonder uitpubliek.

Gebruikersavatar
E.B
Berichten: 9499
Lid geworden op: za 20 aug 2022, 17:37
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door E.B »

Pol schreef:
ma 20 feb 2023, 15:52
Er zal toch niet opgetreden worden. Wellicht proberen ze het een paar jaar zonder uitpubliek.
Jawel. Er komt weer een speciale aanvoerdersband of zo..

Gebruikersavatar
bertje
Berichten: 32444
Lid geworden op: do 17 jan 2008, 12:27
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door bertje »

E.B schreef:
ma 20 feb 2023, 16:10
Pol schreef:
ma 20 feb 2023, 15:52
Er zal toch niet opgetreden worden. Wellicht proberen ze het een paar jaar zonder uitpubliek.
Jawel. Er komt weer een speciale aanvoerdersband of zo..
Inmiddels 2 weken verder, dus zal wel niks gebeuren.
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Gebruikersavatar
E.B
Berichten: 9499
Lid geworden op: za 20 aug 2022, 17:37
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door E.B »

bertje schreef:
ma 06 mar 2023, 16:28
E.B schreef:
ma 20 feb 2023, 16:10
Pol schreef:
ma 20 feb 2023, 15:52
Er zal toch niet opgetreden worden. Wellicht proberen ze het een paar jaar zonder uitpubliek.
Jawel. Er komt weer een speciale aanvoerdersband of zo..
Inmiddels 2 weken verder, dus zal wel niks gebeuren.
https://nos.nl/artikel/2465820-knvb-kom ... erdersband

Zeker wel :biggrin:

flipsen
Berichten: 12682
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:34

Re: Schelden

Bericht door flipsen »

E.B schreef:
ma 06 mar 2023, 16:31
bertje schreef:
ma 06 mar 2023, 16:28
E.B schreef:
ma 20 feb 2023, 16:10
Pol schreef:
ma 20 feb 2023, 15:52
Er zal toch niet opgetreden worden. Wellicht proberen ze het een paar jaar zonder uitpubliek.
Jawel. Er komt weer een speciale aanvoerdersband of zo..
Inmiddels 2 weken verder, dus zal wel niks gebeuren.
https://nos.nl/artikel/2465820-knvb-kom ... erdersband

Zeker wel :biggrin:
nou dat zal ze leren die racisten , het zal ze dun langs de benen lopen ......
Risus abundat in ore stultorum

Gebruikersavatar
bertje
Berichten: 32444
Lid geworden op: do 17 jan 2008, 12:27
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door bertje »

E.B schreef:
ma 06 mar 2023, 16:31
bertje schreef:
ma 06 mar 2023, 16:28
E.B schreef:
ma 20 feb 2023, 16:10
Pol schreef:
ma 20 feb 2023, 15:52
Er zal toch niet opgetreden worden. Wellicht proberen ze het een paar jaar zonder uitpubliek.
Jawel. Er komt weer een speciale aanvoerdersband of zo..
Inmiddels 2 weken verder, dus zal wel niks gebeuren.
https://nos.nl/artikel/2465820-knvb-kom ... erdersband

Zeker wel :biggrin:
Zal wel one love worden bij Ajax - Feyenoord ja :brancard:
Sticks and stones may break my bones, but there will always be something to offend a feminist.

Vrij Spel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 feb 2023, 15:09
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door Vrij Spel »

Nijmegen heeft zich niet laten gaan met homofobe uitingen tegen Xavi Simons zoals andere plaatsen. Laten we hopen dat het zondag ook meevalt met de homofobie. Schelden met homo doet de meeste spelers niets, maar voor veel NEC-supporters is het onaangenaam. En wat hebben wij homo's met Vites te maken?

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22679
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door burp »

Vrij Spel schreef:
wo 12 apr 2023, 23:11
Nijmegen heeft zich niet laten gaan met homofobe uitingen tegen Xavi Simons zoals andere plaatsen. Laten we hopen dat het zondag ook meevalt met de homofobie. Schelden met homo doet de meeste spelers niets, maar voor veel NEC-supporters is het onaangenaam. En wat hebben wij homo's met Vites te maken?
Tsja leer eerst de derby geschiedenis maar eens.

Het is overigens geen schelden maar een geuzennaam.
Daarmee valt altijd alles goed te praten, net als iets met Joden en Ajax.

Gebruikersavatar
denniesee
Berichten: 3158
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:05
Locatie: NIJMEGEN
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door denniesee »

Vrij Spel schreef:
wo 12 apr 2023, 23:11
Nijmegen heeft zich niet laten gaan met homofobe uitingen tegen Xavi Simons zoals andere plaatsen. Laten we hopen dat het zondag ook meevalt met de homofobie. Schelden met homo doet de meeste spelers niets, maar voor veel NEC-supporters is het onaangenaam. En wat hebben wij homo's met Vites te maken?
Heb je ook iets voetbal inhoudelijks te vertellen?
NIJMEGEN=Keizerstad der Keizersteden

Vrij Spel
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 feb 2023, 15:09
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door Vrij Spel »

Dit gaat over de sfeer in het stadion. Voetbalinhoudelijk: Simons was in Nijmegen ook niet echt opvallend, dat kan hebben meegespeeld. En ik hoop dat er tegen Vites wat vaker doelpogingen ook op doel komen dan in Emmen. Maar dit gaat als gezegd om de sfeer in ons stadion, die ook uitstraling heeft op de bredere maatschappij. Zelfs Johan Derksen schijnt partij te kiezen tegen homofobe spreekkoren. In Duitsland en Engeland is het al lang zover dat er actie tegen wordt ondernomen.

Gebruikersavatar
Tim Janssen
Berichten: 4879
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:22
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door Tim Janssen »

Misschien de goeie oude hi ha honden lul van stal halen

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12240
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:31
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door harold »

Tim Janssen schreef:
do 13 apr 2023, 01:41
Misschien de goeie oude hi ha honden lul van stal halen
:withstupid: Dan zing ik uit volle borst mee! :tu:

Gebruikersavatar
E.B
Berichten: 9499
Lid geworden op: za 20 aug 2022, 17:37
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door E.B »

Vrij Spel schreef:
do 13 apr 2023, 00:24
Dit gaat over de sfeer in het stadion. Voetbalinhoudelijk: Simons was in Nijmegen ook niet echt opvallend, dat kan hebben meegespeeld. En ik hoop dat er tegen Vites wat vaker doelpogingen ook op doel komen dan in Emmen. Maar dit gaat als gezegd om de sfeer in ons stadion, die ook uitstraling heeft op de bredere maatschappij. Zelfs Johan Derksen schijnt partij te kiezen tegen homofobe spreekkoren. In Duitsland en Engeland is het al lang zover dat er actie tegen wordt ondernomen.
Clubs zouden allereerst eens moeten beginnen om tegen eigen supporters op te treden, dat gebeurt vrijwel niet omwille allerlei redenen. PSV stuurt een boze brief over homofobe spreekkoren richting Xavi Simons. Ga eens voor de grap kijken bij het ontvangst van de Ajax-bus in Eindhoven en hoeveel daar met homo gescholden wordt richting de Ajax-spelers. Maak eerst je eigen achtertuin onkruidvrij voordat je over de tuin van de buren gaat beginnen zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Sandertjuh85
Berichten: 7020
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 10:54
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door Sandertjuh85 »

E.B schreef:
do 13 apr 2023, 07:46
Vrij Spel schreef:
do 13 apr 2023, 00:24
Dit gaat over de sfeer in het stadion. Voetbalinhoudelijk: Simons was in Nijmegen ook niet echt opvallend, dat kan hebben meegespeeld. En ik hoop dat er tegen Vites wat vaker doelpogingen ook op doel komen dan in Emmen. Maar dit gaat als gezegd om de sfeer in ons stadion, die ook uitstraling heeft op de bredere maatschappij. Zelfs Johan Derksen schijnt partij te kiezen tegen homofobe spreekkoren. In Duitsland en Engeland is het al lang zover dat er actie tegen wordt ondernomen.
Clubs zouden allereerst eens moeten beginnen om tegen eigen supporters op te treden, dat gebeurt vrijwel niet omwille allerlei redenen. PSV stuurt een boze brief over homofobe spreekkoren richting Xavi Simons. Ga eens voor de grap kijken bij het ontvangst van de Ajax-bus in Eindhoven en hoeveel daar met homo gescholden wordt richting de Ajax-spelers. Maak eerst je eigen achtertuin onkruidvrij voordat je over de tuin van de buren gaat beginnen zou ik zeggen.
En niet alleen supporters. Kijk ook eens naar de spelers. Als je ziet hoe die gasten van ajax en feyenoord tegen elkaar doen, is het dan gek dat ze op de tribune opgefokt raken…
En zo’n Simons… zouden ze bij psv nou nooit tegen hem zeggen: doe even normaal.
Ik vind het niet heel raar dat zo’n jongen uitgescholden wordt hoor. Soms vragen ze er ook gewoon zelf om.

Gebruikersavatar
jackkreta
Berichten: 16436
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 00:30
Locatie: Ierapetra-Kreta
Contacteer:

Re: Schelden

Bericht door jackkreta »

denniesee schreef:
do 13 apr 2023, 00:11
Vrij Spel schreef:
wo 12 apr 2023, 23:11
Nijmegen heeft zich niet laten gaan met homofobe uitingen tegen Xavi Simons zoals andere plaatsen. Laten we hopen dat het zondag ook meevalt met de homofobie. Schelden met homo doet de meeste spelers niets, maar voor veel NEC-supporters is het onaangenaam. En wat hebben wij homo's met Vites te maken?
Heb je ook iets voetbal inhoudelijks te vertellen?
Daar zijn andere topics voor, hier gaat het over schelden.
Ierapetra, de meest zuidelijke stad van Europa.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten