Aanpak ongeregeldheden
Re: Aanpak ongeregeldheden
Naast ons werd de verkeerde meegenomen na het bekertjesgooien. Mocht daarna weer terug. Dan sta je er in eerste instantie ook fraai op.
Helemaal mee eens, wel fijn dat er nu meerdere mensen tegen in opstand kwamen. Hopelijk haalt NEC nu eindelijk de aanstichters eruitBiT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:19Het zijn elke keer dezelfde kneuzen daar bovenin. Groot deel van het vak ergert zich al een paar jaar aan die lui maar NEC doet er niets aan. Eindeloos dom geschreeuw, bier gooien, racistische opmerkingen tegen eigen spelers. Kan en mag blijkbaar allemaal…Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
Wat zijn dat voor figuren dan? Jonge gastjes?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:25Helemaal mee eens, wel fijn dat er nu meerdere mensen tegen in opstand kwamen. Hopelijk haalt NEC nu eindelijk de aanstichters eruitBiT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:19Het zijn elke keer dezelfde kneuzen daar bovenin. Groot deel van het vak ergert zich al een paar jaar aan die lui maar NEC doet er niets aan. Eindeloos dom geschreeuw, bier gooien, racistische opmerkingen tegen eigen spelers. Kan en mag blijkbaar allemaal…Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
Nee, een groep met wat jongere mensen en wat ouderen. Mannen en vrouwen, gemêleerd gezelschap dus. Op vak M weet iedereen welk clubje het isTT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:34Wat zijn dat voor figuren dan? Jonge gastjes?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:25Helemaal mee eens, wel fijn dat er nu meerdere mensen tegen in opstand kwamen. Hopelijk haalt NEC nu eindelijk de aanstichters eruitBiT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:19Het zijn elke keer dezelfde kneuzen daar bovenin. Groot deel van het vak ergert zich al een paar jaar aan die lui maar NEC doet er niets aan. Eindeloos dom geschreeuw, bier gooien, racistische opmerkingen tegen eigen spelers. Kan en mag blijkbaar allemaal…Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
- Justian
- Moderator
- Contacteer:

Vond het al knap om überhaupt vanaf daar een leeg bekertje op het veld te gooien.
Op de FB pagina van NEC onder het topic over het gedragen wedstrijdshirt zegt iemand dat hij is aangevallen door een paar man. Lijkt om supporters onderling te gaan. Is dat allemaal vanuit dat vak?
- Gerard Lopez
- Contacteer:
Volgens mij is dat het groepje waar notabene de voorzitter van de supportersvereniging ook tussen staat? Of heb ik het mis?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:37Nee, een groep met wat jongere mensen en wat ouderen. Mannen en vrouwen, gemêleerd gezelschap dus. Op vak M weet iedereen welk clubje het isTT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:34Wat zijn dat voor figuren dan? Jonge gastjes?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:25Helemaal mee eens, wel fijn dat er nu meerdere mensen tegen in opstand kwamen. Hopelijk haalt NEC nu eindelijk de aanstichters eruitBiT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:19Het zijn elke keer dezelfde kneuzen daar bovenin. Groot deel van het vak ergert zich al een paar jaar aan die lui maar NEC doet er niets aan. Eindeloos dom geschreeuw, bier gooien, racistische opmerkingen tegen eigen spelers. Kan en mag blijkbaar allemaal…Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
When Wilco talks, people listen!
Nee, dat is niet dat clubjeGerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:16Volgens mij is dat het groepje waar notabene de voorzitter van de supportersvereniging ook tussen staat? Of heb ik het mis?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:37Nee, een groep met wat jongere mensen en wat ouderen. Mannen en vrouwen, gemêleerd gezelschap dus. Op vak M weet iedereen welk clubje het isTT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:34Wat zijn dat voor figuren dan? Jonge gastjes?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:25Helemaal mee eens, wel fijn dat er nu meerdere mensen tegen in opstand kwamen. Hopelijk haalt NEC nu eindelijk de aanstichters eruitBiT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:19Het zijn elke keer dezelfde kneuzen daar bovenin. Groot deel van het vak ergert zich al een paar jaar aan die lui maar NEC doet er niets aan. Eindeloos dom geschreeuw, bier gooien, racistische opmerkingen tegen eigen spelers. Kan en mag blijkbaar allemaal…Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
Zitten in ieder geval wel een aantal ietwat 'bekendere' supporters tussen, geloof ikGerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:16Volgens mij is dat het groepje waar notabene de voorzitter van de supportersvereniging ook tussen staat? Of heb ik het mis?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:37Nee, een groep met wat jongere mensen en wat ouderen. Mannen en vrouwen, gemêleerd gezelschap dus. Op vak M weet iedereen welk clubje het isTT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:34Wat zijn dat voor figuren dan? Jonge gastjes?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:25Helemaal mee eens, wel fijn dat er nu meerdere mensen tegen in opstand kwamen. Hopelijk haalt NEC nu eindelijk de aanstichters eruitBiT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:19Het zijn elke keer dezelfde kneuzen daar bovenin. Groot deel van het vak ergert zich al een paar jaar aan die lui maar NEC doet er niets aan. Eindeloos dom geschreeuw, bier gooien, racistische opmerkingen tegen eigen spelers. Kan en mag blijkbaar allemaal…Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
- Gerard Lopez
- Contacteer:
Okee, dan is het er net naast.necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:20Nee, dat is niet dat clubjeGerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:16Volgens mij is dat het groepje waar notabene de voorzitter van de supportersvereniging ook tussen staat? Of heb ik het mis?necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:37Nee, een groep met wat jongere mensen en wat ouderen. Mannen en vrouwen, gemêleerd gezelschap dus. Op vak M weet iedereen welk clubje het is
- Jeroen
- Beheerder
- Contacteer:
Voorzitter SV is ook schuld!Gerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:25Okee, dan is het er net naast.necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:20Nee, dat is niet dat clubjeGerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:16Volgens mij is dat het groepje waar notabene de voorzitter van de supportersvereniging ook tussen staat? Of heb ik het mis?
- Gerard Lopez
- Contacteer:
Dat zeg ik niet....Jeroen schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:28Voorzitter SV is ook schuld!Gerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:25Okee, dan is het er net naast.necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:20Nee, dat is niet dat clubjeGerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:16Volgens mij is dat het groepje waar notabene de voorzitter van de supportersvereniging ook tussen staat? Of heb ik het mis?
- Bottendaal
- Contacteer:
U zegt…!?Jeroen schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:28Voorzitter SV is ook schuld!Gerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:25Okee, dan is het er net naast.necnmgn schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:20Nee, dat is niet dat clubjeGerard Lopez schreef: ↑zo 01 okt 2023, 16:16Volgens mij is dat het groepje waar notabene de voorzitter van de supportersvereniging ook tussen staat? Of heb ik het mis?
-
Ze zijn niet “meegenomen” door de stewards. Ze wilden op eigen initiatief het stadion uit zodat het niet (nog) verder zou escaleren. De stewards liepen daarop mee voor het geval dat.Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
Onder de Gofferttribune waren een paar van die lui nog zeer boos/agressief. Werden in bedwang gehouden door een paar anderen en wat stewards. Geen idee waarom dat was, maar was vanaf vak P goed te volgen.nimmaaaa024 schreef: ↑zo 01 okt 2023, 18:48Ze zijn niet “meegenomen” door de stewards. Ze wilden op eigen initiatief het stadion uit zodat het niet (nog) verder zou escaleren. De stewards liepen daarop mee voor het geval dat.Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
Toen ik wegliep bij het stadion was er boven aan de trap voor de Eendracht ook een “schermutseling”. Losers.
-
Dit was volgens mij ook omdat ze uitgescholden werden. Je hoort ook op een filmpje “kut hoer”, vanaf de zijkanten van de trap.TT schreef: ↑zo 01 okt 2023, 19:32Onder de Gofferttribune waren een paar van die lui nog zeer boos/agressief. Werden in bedwang gehouden door een paar anderen en wat stewards. Geen idee waarom dat was, maar was vanaf vak P goed te volgen.nimmaaaa024 schreef: ↑zo 01 okt 2023, 18:48Ze zijn niet “meegenomen” door de stewards. Ze wilden op eigen initiatief het stadion uit zodat het niet (nog) verder zou escaleren. De stewards liepen daarop mee voor het geval dat.Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
-
Oh. Nog meer losers.
Dat zal dan zijn wat die jongen op Facebook plaatste. Dat ie voor de Eendracht door meerdere mensen werd belaagd. Staat een paar reacties hierboven (van Robert)
-
Om wat voor gedoe gaat dit überhaupt, dat wilde ik je nog vragen. Ik zit er enkele meters van verwijderd maar dit ervaar ik totaal niet zo. Vooral ook omdat het naar mijn idee vroeger allemaal veel ruiger was. Daarbij ter info: het is niet hetzelfde groepje als vorig seizoen na de derby, maar het groepje ernaast. Er werd toen namelijk door iemand, die enkele rijen ervoor zit, een beker bier in het gezicht gegooid van de vrouw van een man die daar staat.Gijscoman schreef: ↑zo 01 okt 2023, 15:13Weer vechtpartij op vak M. Weer dezelfde mensen als vorig jaar, dezelfde mensen die al jaren voor gedoe zorgen. Gelukkig werden ze deze keer meegenomen door stewards (al ga er een nog wel een flinke vuistslag tegen een andere supporter). Hopelijk een lang stadionverbod voor al deze idioten
Gister zag ik dat er een boze man die kant op kwam terwijl het volgens mij zeer rustig was (ondanks dat er gestaakt werd op dat moment). Die man was zelf daarboven ook weer snel weg?
-
- Contacteer:
Nou ik zit zelf al jaren op rij 10 ik vond het eerder schandalig wat mensen riepen terwijl niemand weet hoe het zit. Ik las dat ze zelf weg gingen, maar lees hier alsof NEC ze eruit heeft gezet. Niemand weet het dus, maar er werden wel ziektes geroepen en naar vrouwen hoeren.. Sorry maar daar schaam ik me echt voor...
Reinold Wiedemeijer ...
Wedstrijd staken na één bekertje? ‘Als dit aanhoudt, kopen fans liever een tv-abonnement dan een seizoenkaart’
Voor één bekertje op het veld een wedstrijd stilleggen, gaat dat niet veel te ver? De derby NEC-Vitesse werd zondag tijdelijk gestaakt door een bierbeker die op het gras terechtkwam. Geef je supporters nu niet te veel macht?
Bron: DG, Lott Fransen, Henk van Gelder
,,Hiervoor hoef je de wedstrijd toch niet stil te leggen?” Zuchtend en wat moedeloos stonden voetbalanalisten Mario Been en Roy Makaay zondagmiddag in de catacomben van stadion De Goffert voor de camera’s van sportzender ESPN, nadat NEC-Vitesse (1-3) tijdelijk was stilgelegd omdat er een drinkbeker op het veld was gegooid toen de spelers van Vitesse de 1-2 vlak voor tijd vierden. ,,In de rust waren we nog zo euforisch dat de sfeer in deze derby zo enorm goed was. Door één bekertje wordt het weer gestaakt”, aldus voormalig NEC-trainer en oud-Feyenoord-speler Been.
Er mag nu eenmaal niks op het veld worden gegooid, weten beide oud-voetballers ook wel. Maar nu wordt er wel heel veel gestaakt. ,,Anders maar overal netten hangen”, wees Been op de Kuip. ,,Dat ziet er niet uit. Maar als het even tegenzit wordt er nu een bekertje op het veld gegooid en gaan we naar binnen en moet iedereen weer wachten. Dat is dan de oplossing toch ook niet?”
De staking zorgt alleen maar voor gespannen situaties op de tribunes-Jeroen Rengers, Voorzitter supportersvereniging NEC
Dit vinden de supporters
De staking was ‘erg onnodig’, vindt Jeroen Rengers, voorzitter van Supportersvereniging NEC. ,,De timing was heel slecht na de goal van Vitesse en zo vlak voor tijd. Niemand is geraakt en er kan gewoon door gevoetbald worden. De staking zorgt alleen maar voor gespannen situaties op de tribunes.”
Zijn collega in Arnhem snapt de scheidsrechter juist wel. ,,De regels zijn duidelijk”, stelt Susanne Wichhart, voorzitter van Supportersvereniging Vitesse. ,,De scheidsrechter kan niet anders dan een tijdelijke staking inlassen. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat je uit emotie een bekertje op het veld gooit. Ik weet niet wat de intenties van de persoon in kwestie waren, maar deze derby is een beladen wedstrijd.”
Ook stilgelegd bij De Graafschap
Ook op De Vijverberg in Doetinchem werd afgelopen vrijdag een wedstrijd tussen De Graafschap en Roda JC (0-0) tijdelijk stilgelegd. Uit het bezoekersvak werden door fans van Roda JC, koploper in de Keuken Kampioen Divisie, twee bekers op het veld gegooid. ,,De maatregel gaat veel te ver”, zegt Hans Boesberg, voorzitter van Supportersvereniging Superboeren. ,,De biergooiers zijn eencelligen die je met zo’n maatregel niet tegenhoudt.”
Wie er wel worden tegengehouden? Dat zijn volgens Boesberg de supporters die komen voor een gezellige wedstrijd. ,,Als dit aanhoudt, is het doemscenario dat de supporters klaar zijn met het gedoe rondom die stakingen. Die kopen dan misschien liever een ESPN-abonnementje dan een seizoenkaart.”
Alle drie de voorzitters delen de mening dat niet alle supporters de dupe moeten zijn door het gedrag van een handjevol personen. ,,Jammer dat álle voetbalsupporters door een paar mensen in een slecht daglicht komen te staan”, zegt Wichhart. Rengers voegt daaraan toe: ,,Zorg voor een goede dadergerichte aanpak.”
Dit vindt de politiek
Of het nou één of twee bekertjes zijn die op het veld belanden, de bekertjes-maatregel moet zeker niet worden versoepeld, vinden de burgemeesters van Nijmegen en Arnhem. Streng aan de maatregel vasthouden, stellen zowel Hubert Bruls als Ahmed Marcouch, die gebroederlijk naast elkaar op de tribune zaten.
Getooid met NEC-sjaal genoot Bruls vooral van de ‘fantastische voetbalsfeer’ tijdens de Gelderse derby. Totdat Vitesse-speler Dominik Oroz De Goffert in rouw dompelde door vlak voor tijd de 1-2 binnen te koppen.
Bruls: ,,Die bekertjes kwamen terecht in de buurt van de Vitesse-spelers. De scheidsrechter kon niet anders dan tijdelijk stilleggen. Op zo’n moment kan het ook uit de hand lopen. Kijk, als het 50 meter verderop gebeurt, ergens in een hoek van het stadion en helemaal niemand is in de buurt, dan kun je zo’n bekertje gewoon opruimen zonder te stoppen. Dat kan wat mij betreft wel.”
Dat juichen van Vitesse vond ik niet provocerend, eerder beschaafd. Wat moet je dan dan doen als speler als je in een derby een belangrijk doelpunt maakt?-Hubert Bruls
Burgemeester van Nijmegen
Bruls zag het gooien zelf niet. ,,Dat juichen van Vitesse vond ik niet provocerend, eerder beschaafd. Wat moet je dan dan doen als speler als je in een derby een belangrijk doelpunt maakt? Niet juichen? Beide teams verdienen trouwens een compliment voor de sportieve wedstrijd. In het veld was onderling geen irritatie of gedoe, want dat kan ook overslaan naar de tribunes.”
Zijn collega in Arnhem is in zijn nopjes met de 1-3. ,,De 1-3 is een hele mooie uitslag”, lacht Marcouch. Voor de rest onderschrijft hij de woorden van Bruls. ,,De regels zijn simpel. Niks op het veld gooien. De KNVB heeft dat met de clubs afgesproken. Het is nog vroeg, maar het lijkt ook te werken. Een bierdouche zie je niet meer, en ook het publiek reageert afkeurend. Vasthouden dus. Er zijn bij het voetbal nog te veel excessen. Gezinnen moeten met een fijn en veilig gevoel op de tribunes kunnen zitten.”
Bruls onder bewaking naar buiten
Na afloop moest de burgemeester onder bewaking naar buiten. ,,Tot een uur na de wedstrijd stond nog een flinke groep te schreeuwen. Gefrustreerd door het verlies. Daar bleef het bij, maar zo’n middag kost 150 agenten. Wat dat betreft is de prijs hoog. Al die politiemensen zetten we liever ergens anders voor in of geven we een vrije zondagmiddag. Er was ook kermis in Nijmegen. Inzet: één wijkagent!”
De gooiers werden snel uit het publiek gehaald, zodat de wedstrijd werd hervat. ,,Vlak voor tijd wil je de wedstrijd uitspelen. Anders vergroot je de problemen eerder, en kun je buiten de ME-pelotons gaan opstellen.”
Regels worden niet aangepast
De regels rond het staken van wedstrijden in het betaald voetbal worden niet aangepast, liet de KNVB vorige week al weten na de gestaakte Klassieker Ajax-Feyenoord. Volgens de voetbalbond hebben de regels wel degelijk effect. KNVB-voorzitter Marianne van Leeuwen ziet daarom geen reden om iets te veranderen. ,,Vooral omdat we zien dat er veel minder gegooid wordt, daar wilden we van af.”
Dit is echt een van de beste maatregelen die de KNVB heeft genomen-Reinold Wiedemeijer, Oud-scheidsrecher
,,Volhouden. Nu niet stoppen”, zegt ook oud-topscheidsrechter Reinold Wiedemeijer uit Boxmeer. ,,Dit is echt een van de beste maatregelen die de KNVB heeft genomen. Het is heel slim geweest om de clubs verantwoordelijk te maken. Want als je als club de gooiers er uitpikt, en dat lukt steeds razendsnel, mag je doorspelen.”
Wiedemeijer floot 450 wedstrijden in het betaalde voetbal en stopte in 2018. Hij begeleidt talentvolle scheidsrechters. ,,Ik snap Been en Makaay wel, hoor. Wij stammen nog uit de tijd van de bierdouches en dat er echt van alles op het veld werd gegooid. Dat staken en wachten is heel vervelend. Je ziet dat het publiek het gooien steeds minder gaat pikken. 95 procent van de mensen heb je nu al mee. Die snappen dat je dit niet moet doen. Nu die paar malloten nog.”

Wedstrijd staken na één bekertje? ‘Als dit aanhoudt, kopen fans liever een tv-abonnement dan een seizoenkaart’
Voor één bekertje op het veld een wedstrijd stilleggen, gaat dat niet veel te ver? De derby NEC-Vitesse werd zondag tijdelijk gestaakt door een bierbeker die op het gras terechtkwam. Geef je supporters nu niet te veel macht?
Bron: DG, Lott Fransen, Henk van Gelder
,,Hiervoor hoef je de wedstrijd toch niet stil te leggen?” Zuchtend en wat moedeloos stonden voetbalanalisten Mario Been en Roy Makaay zondagmiddag in de catacomben van stadion De Goffert voor de camera’s van sportzender ESPN, nadat NEC-Vitesse (1-3) tijdelijk was stilgelegd omdat er een drinkbeker op het veld was gegooid toen de spelers van Vitesse de 1-2 vlak voor tijd vierden. ,,In de rust waren we nog zo euforisch dat de sfeer in deze derby zo enorm goed was. Door één bekertje wordt het weer gestaakt”, aldus voormalig NEC-trainer en oud-Feyenoord-speler Been.
Er mag nu eenmaal niks op het veld worden gegooid, weten beide oud-voetballers ook wel. Maar nu wordt er wel heel veel gestaakt. ,,Anders maar overal netten hangen”, wees Been op de Kuip. ,,Dat ziet er niet uit. Maar als het even tegenzit wordt er nu een bekertje op het veld gegooid en gaan we naar binnen en moet iedereen weer wachten. Dat is dan de oplossing toch ook niet?”
De staking zorgt alleen maar voor gespannen situaties op de tribunes-Jeroen Rengers, Voorzitter supportersvereniging NEC
Dit vinden de supporters
De staking was ‘erg onnodig’, vindt Jeroen Rengers, voorzitter van Supportersvereniging NEC. ,,De timing was heel slecht na de goal van Vitesse en zo vlak voor tijd. Niemand is geraakt en er kan gewoon door gevoetbald worden. De staking zorgt alleen maar voor gespannen situaties op de tribunes.”
Zijn collega in Arnhem snapt de scheidsrechter juist wel. ,,De regels zijn duidelijk”, stelt Susanne Wichhart, voorzitter van Supportersvereniging Vitesse. ,,De scheidsrechter kan niet anders dan een tijdelijke staking inlassen. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat je uit emotie een bekertje op het veld gooit. Ik weet niet wat de intenties van de persoon in kwestie waren, maar deze derby is een beladen wedstrijd.”
Ook stilgelegd bij De Graafschap
Ook op De Vijverberg in Doetinchem werd afgelopen vrijdag een wedstrijd tussen De Graafschap en Roda JC (0-0) tijdelijk stilgelegd. Uit het bezoekersvak werden door fans van Roda JC, koploper in de Keuken Kampioen Divisie, twee bekers op het veld gegooid. ,,De maatregel gaat veel te ver”, zegt Hans Boesberg, voorzitter van Supportersvereniging Superboeren. ,,De biergooiers zijn eencelligen die je met zo’n maatregel niet tegenhoudt.”
Wie er wel worden tegengehouden? Dat zijn volgens Boesberg de supporters die komen voor een gezellige wedstrijd. ,,Als dit aanhoudt, is het doemscenario dat de supporters klaar zijn met het gedoe rondom die stakingen. Die kopen dan misschien liever een ESPN-abonnementje dan een seizoenkaart.”
Alle drie de voorzitters delen de mening dat niet alle supporters de dupe moeten zijn door het gedrag van een handjevol personen. ,,Jammer dat álle voetbalsupporters door een paar mensen in een slecht daglicht komen te staan”, zegt Wichhart. Rengers voegt daaraan toe: ,,Zorg voor een goede dadergerichte aanpak.”
Dit vindt de politiek
Of het nou één of twee bekertjes zijn die op het veld belanden, de bekertjes-maatregel moet zeker niet worden versoepeld, vinden de burgemeesters van Nijmegen en Arnhem. Streng aan de maatregel vasthouden, stellen zowel Hubert Bruls als Ahmed Marcouch, die gebroederlijk naast elkaar op de tribune zaten.
Getooid met NEC-sjaal genoot Bruls vooral van de ‘fantastische voetbalsfeer’ tijdens de Gelderse derby. Totdat Vitesse-speler Dominik Oroz De Goffert in rouw dompelde door vlak voor tijd de 1-2 binnen te koppen.
Bruls: ,,Die bekertjes kwamen terecht in de buurt van de Vitesse-spelers. De scheidsrechter kon niet anders dan tijdelijk stilleggen. Op zo’n moment kan het ook uit de hand lopen. Kijk, als het 50 meter verderop gebeurt, ergens in een hoek van het stadion en helemaal niemand is in de buurt, dan kun je zo’n bekertje gewoon opruimen zonder te stoppen. Dat kan wat mij betreft wel.”
Dat juichen van Vitesse vond ik niet provocerend, eerder beschaafd. Wat moet je dan dan doen als speler als je in een derby een belangrijk doelpunt maakt?-Hubert Bruls
Burgemeester van Nijmegen
Bruls zag het gooien zelf niet. ,,Dat juichen van Vitesse vond ik niet provocerend, eerder beschaafd. Wat moet je dan dan doen als speler als je in een derby een belangrijk doelpunt maakt? Niet juichen? Beide teams verdienen trouwens een compliment voor de sportieve wedstrijd. In het veld was onderling geen irritatie of gedoe, want dat kan ook overslaan naar de tribunes.”
Zijn collega in Arnhem is in zijn nopjes met de 1-3. ,,De 1-3 is een hele mooie uitslag”, lacht Marcouch. Voor de rest onderschrijft hij de woorden van Bruls. ,,De regels zijn simpel. Niks op het veld gooien. De KNVB heeft dat met de clubs afgesproken. Het is nog vroeg, maar het lijkt ook te werken. Een bierdouche zie je niet meer, en ook het publiek reageert afkeurend. Vasthouden dus. Er zijn bij het voetbal nog te veel excessen. Gezinnen moeten met een fijn en veilig gevoel op de tribunes kunnen zitten.”
Bruls onder bewaking naar buiten
Na afloop moest de burgemeester onder bewaking naar buiten. ,,Tot een uur na de wedstrijd stond nog een flinke groep te schreeuwen. Gefrustreerd door het verlies. Daar bleef het bij, maar zo’n middag kost 150 agenten. Wat dat betreft is de prijs hoog. Al die politiemensen zetten we liever ergens anders voor in of geven we een vrije zondagmiddag. Er was ook kermis in Nijmegen. Inzet: één wijkagent!”
De gooiers werden snel uit het publiek gehaald, zodat de wedstrijd werd hervat. ,,Vlak voor tijd wil je de wedstrijd uitspelen. Anders vergroot je de problemen eerder, en kun je buiten de ME-pelotons gaan opstellen.”
Regels worden niet aangepast
De regels rond het staken van wedstrijden in het betaald voetbal worden niet aangepast, liet de KNVB vorige week al weten na de gestaakte Klassieker Ajax-Feyenoord. Volgens de voetbalbond hebben de regels wel degelijk effect. KNVB-voorzitter Marianne van Leeuwen ziet daarom geen reden om iets te veranderen. ,,Vooral omdat we zien dat er veel minder gegooid wordt, daar wilden we van af.”
Dit is echt een van de beste maatregelen die de KNVB heeft genomen-Reinold Wiedemeijer, Oud-scheidsrecher
,,Volhouden. Nu niet stoppen”, zegt ook oud-topscheidsrechter Reinold Wiedemeijer uit Boxmeer. ,,Dit is echt een van de beste maatregelen die de KNVB heeft genomen. Het is heel slim geweest om de clubs verantwoordelijk te maken. Want als je als club de gooiers er uitpikt, en dat lukt steeds razendsnel, mag je doorspelen.”
Wiedemeijer floot 450 wedstrijden in het betaalde voetbal en stopte in 2018. Hij begeleidt talentvolle scheidsrechters. ,,Ik snap Been en Makaay wel, hoor. Wij stammen nog uit de tijd van de bierdouches en dat er echt van alles op het veld werd gegooid. Dat staken en wachten is heel vervelend. Je ziet dat het publiek het gooien steeds minder gaat pikken. 95 procent van de mensen heb je nu al mee. Die snappen dat je dit niet moet doen. Nu die paar malloten nog.”
- Gerard Lopez
- Contacteer:
Ik heb me heel veilig gevoeld gisteren. Als die biergooier er niet uit gegooid werd had ik me erg onveilig gevoeld. Tijdens de 15 minuten staking had ik een heel fijn gevoel. Bedankt KNVB!"Vasthouden dus. Er zijn bij het voetbal nog te veel excessen. Gezinnen moeten met een fijn en veilig gevoel op de tribunes kunnen zitten.”