Kortom, het financiële aspect is linksom of rechtsom een beetje een kul argument. Ja, het kost de samenleving geld, zoals heel veel geneugten en plezier de samenleving geld kost. Leven kost de samenleving geld.Forlán schreef: ↑za 04 jan 2025, 15:27Ik denk dat je er iets te snel overheen hebt gelezen wantBottendaal schreef: ↑za 04 jan 2025, 14:04Ok, dus 6 slachtoffers van legaal vuurwerk, bij een feest voor 670.000 inwoners (R’dam). Ik denk dat als ze allemaal een middagje zouden gaan klussen het ziekenhuis het drukker heeft.Forlán schreef: ↑za 04 jan 2025, 11:42Even direct van Erasmus MC… waar tuurlijk in Rdam lopen veel tokkies rond.
Bij de chirurgie: 62 slachtoffers (waarbij 10% legaal vuurwerk had), waarvan 42% jonger dan 16. 5 hand amputaties, daarnaast 18 vingers en 6 duimen.
Oogziekenhuis: 27 slachtoffers tot nu toe. Na 1 januari was 50% van de slachtoffers is onder de 18 jaar. De jongste is negen jaar. Het letsel is dusdanig ernstig dat vijf mensen vanochtend geopereerd moeten worden. Eén oog is volledig blind door legaal vuurwerk geworden (en zelf afgestoken). De meeste oogletsels zijn veroorzaakt door legaal vuurwerk (verhouding: 60% legaal vuurwerk, 10% illegaal, 30 % onbekend). 50% van de slachtoffers was omstander en stak zelf geen vuurwerk af.
Het legale vuurwerk is totaal geen probleem.
Er is overigens voor 118 mio afgestoken. Meer dan 20mio belastinggeld voor de staat. Daar kun je best een politieautootje voor laten rijden lijkt me.
6 op de chirurgie afdeling, ten minste 17 bij het oogziekenhuis met dus allemaal serieuze verwondingen. Juist bij die laatste ook veel legaal spul. Gemiddeld dagje in ziekenhuis is grotendeels gepland, die zijn uiteraard niet blij met 89 spoedoperaties en leiden weer tot uitstel van operaties.
Dus ook bij legaal vuurwerk, waardoor de toekomstige belastingen ook niet maximaal meer zullen worden en kosten voor maatschappij naar verwachting stuk hoger. Daarnaast van die 670.000 gaan er ook een boel naar andere regio ziekenhuizen, bij Erasmus mc komen de ‘speciale gevallen’. Maar ook hier geldt dat de helft van de 670k vrouw is en amper iets afsteekt en minimaal 70% van de mannelijke inwoners ook niets… (even leeftijdsverschillen nog daargelaten) want juist in Rotterdam wordt nu wel een grote show gehouden bij de Erasmus brug.
Illegaal daar zijn we het denk ik voor 98% hier wel over eens, maar ja ook eens want hoe handhaaf je dat?
En die BTW over het vuurwerk wordt anders wel uitgegeven aan andere zaken, op korte termijn voor de staat geeft men het allemaal uit aan alcohol of peuken… krijgt de staat meer accijns voor terug… alleen jammer van al die lever, long en hartpatiënten die ons allemaal in de toekomst weer bakken met belastinggeld kosten.
Ik vind dat het grotendeels in leven en laten leven zit, en dat er een aantal bevolkingsgroepen wat meer sturing en opvoeding nodig hebben.
Je redenering over dat er haast geen vrouwen vuurwerk afsteken en daarom de 670.000 al gehalveerd kan worden vind ik wel geinig. Die genieten er ook niet van?
Mijn vrouw zou het zelf wellicht niet kopen, maar vind het maar vind het wel mooi en maar wat leuk dat de rest van de familie er blij van wordt.
Ok, 6 man in het ziekenhuis en 16 met oogletsel. Dat is 22 op 670.000 dat is toch verwaarloosbaar? Zelfs al zou de helft voor een vuurwerkverbod zijn, en je dus (even voor het gemak) over 335.000 mensen praten.
Dit moet je echt in verhouding zien.
Nogmaals, hoeveel gewonden zouden er de EHBO oplopen als deze 335.000 tegelijk zouden gaan klussen?
Het enige mogelijk valide argument voor een vuurwerkverbod vind ik als mensen er last van hebben.
Al denk ik dat daar ook andere oplossingen voor zijn.