Ayub schreef: ↑di 11 jun 2024, 09:26
Sorry maar dit is echt onzin. Ik vind de politiek in Nederland ook niet altijd zo chique, maar het is toch altijd zo dat een linkse oppositie de rechtse partijen aanvalt en andersom? Voordat Rutte premier werd was hij altijd super fel op het kabinet, en daarna was hij de staatsman. Zelfde (in nog veel grotere mate) geldt voor Wilders. Wilders heeft jarenlang dingen geroepen die mensen op links verwerpelijk vinden, dan ga je dat nu toch niet opeens omarmen?
Natuurlijk is het zo dat links kritiek heeft op rechts en andersom. Het gaat mij om dit: PvdA-GL doen er sinds de verkiezingen alles aan om de PVV uit de regering te houden. Dan ga je ineens praten over democratie en simpelweg de uitslag niet accepteren. Als je de uitpraken hoort snappen ze totaal niet waarom dit gebeurd. Ze vinden het op alle fronten onbegrijpelijk. En ze kunnen bijna niet accepteren dat dit gebeurd is.
Er is geen 'De Marokkaanse Nederlander', net zoals jij en ik verschillen. Maar ik vind het ietwat arrogant om te zeggen dat die angst (of in elk geval het gevoel van je niet welkom voelen) er niet is; hij is er wel, en ik heb er voorbeelden van gezien (zoals eerder benoemd).
Noem het Marokkaanse Nederlander, noem het de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Volgens mij is Geert Wilders altijd vrij duidelijk geweest als hem doorgevraagd wordt over dit onderwerp: zolang je goed integreerd en de Nederlandse cultuur respecteert ben je welkom. Hij heeft moeite met 'bevolkingsgroepen' in Nederland die niet integreren. En dan met name met mensen van het Islamitische geloof omdat hij vindt dat dit geloof rechtstreeks tegen de waarden van Nederland ingaat. In een in het Engels gegeven interview zei hij eigenlijk wat hij bedoeld: hij zoekt geen integratie, hij zoekt assimilatie.
Een voorbeeld waar hij een probleem mee heeft: Erdogan noemt Nederlanders fascisten, wint de verkiezingen in Turkije, en in Rotterdam gaan de Turken de straak op met Turkse vlaggen. Dan zegt hij: "Wat doen deze mensen dan hier?"
Ik ben het maar deels met hem eens, maar ik snap zijn uitgangspunt wel.
Ik ben het hier gewoon echt niet mee eens. Je gaat echt geen enkel citaat kunnen vinden waarin hij kiezers van Wilders wegzet als racisten. Daarnaast weet je helemaal niet wat er intern voor analyses worden uitgevoerd over de reden waarom kiezers van de PvdA zijn weggelopen, of waarom Timmermans door velen niet gepruimd wordt.
Nou.... dat is een beetje dubbel. Het is waar dat hij idd niet dat woord in de mond heeft genomen. Maar in alles wat hij, en ook Klaver, zegt zit een bepaalde weerstand die op z'n minst zo over komt. Wat betreft de analyses, geen idee wat er intern plaatsvindt bij de Pvda-GL. Ik heb ook geen cijfers. Wat ik wel kan zien is als je het breder trekt naar Europa. Vrijwel overal heeft rechts gewonnen. De enige echte uitzondering is Denemarken, waar links-groen groeide. En dat is ook zo'n beetje het enige land waar de nationale PvdA op migratie een ander standpunt heeft ingenomen.
En tot slot: wat is het voor raar argument dat hij meer geld heeft dan zijn kiezers. Dat geldt toch voor het gros van de politici? Des te meer is het lovenswaardig om op te komen voor armere medemensen in plaats van eigenbelang, toch?
Waar het om gaat bij mij is hoe je kijkt naar een partijleider. De meest populaire PvdA leiders waren mensen vanuit de vakbond of die met beide beentjes op de grond stonden. Timmermans voldoet echt niet aan dat profiel. Bos, Samson, Kok, wel. Wouter Bos zou btw de perfecte leider van de PvdA nu zijn.
Laat ik eraan toevoegen dat ik de samenwerking van Groen links en PvdA het stomste idee vind ooit.