Nog net nietrooie schreef:Tentamenvraag in de cursus: Bouwkundige geschiedenis van Nijmegen?jbnmgn schreef:OK, hier een nieuwe vraag, die bestaat uit meerdere antwoorden. Niet zo'n snel opzoekvraagje (hoop ik) maar een waar wat meer moeite voor gedaan moet worden.
Extra punten te behalen Ronny?
Het gaat over de ons zo geliefde Waalbrug:
Hoe lang en hoe breed is de Waalbrug.
Hoe lang is de overspanning.
Is het een Rijksmonument, ja of nee.
En indien ja, wat is het Rijksmonumentennummer.
Noem 3 van de in totaal 12 aannemers/bedrijven die aan de bouw hebben meegewerkt.
En als laatste: door wie werd de hoofdoverspanning na de "verwoesting" herbouwd.
Succes
Test je kennis - Nijmegen
Re: Test je kennis - Nijmegen
Re: Test je kennis - Nijmegen
heb ik hiermee alles gedekt?
Plaats Nijmegen
Gemeente Nijmegen
Provincie Gelderland
Brugtype boogbrug
Brugsoort vast
Materiaal staal Fe 510 / Fe370
Bouwjaar 1936
Rijksdriehoekcoordinaat-X 188,350
Rijksdriehoekcoordinaat-Y 429,300
(Spoor-, water-) weg Tussen A 325 en N 326, topcode 40C-102.
Kruisende (Spoor-, water-) weg De Waal.
Verkeersfunctie gemengd verkeer
Bruglengte (m) 604,00
Brugbreedte (m) 26,50
Hoofdoverspanning 244,1
Doorvaartwijdte (m) 220,00
Monument nummer 523067
Monument rijksmonument
NBS-objecten archief 31.21.01
NBS-bibliotheek nr. 1.4.84 - 4.2.31
Gegevensbron Commissie Waalbrug Noord en Zuid verbonden. Opening Waalbrug Nijmegen 1936 [1.4.84 - 4.2.31]. NBSNieuws jaarg. 9, nr.4
Beheerder Rijkswaterstaat Dir. Oost Nederland
Bijzonderheden Overbrugging bestaande uit een stalen boogbrug met een geklonken vakwerkboogconstructie en met aanbruggen met overspanningen van 72 - 95 -244,1 - 95 - 72 m. De hoofdoverspanning heeft hoofdliggers die bestaan uit zuivere vakwerkbogen van het tweescharniertype zonder trekband (alleen scharnieren bij de voetpunten). De laaggelegen rijvloer (zuivere plaatliggerbrug) is aan de bogen opgehangen. De hoofdliggers van de zijoverspanningen zijn vollewandbogen van het tweescharniertype (alleen scharnieren bij de voetpunten). De hooggelegen rijvloer (zuivere plaatliggerbrug aan de laaggelegen rijvloer opgehangen) is d.m.v. portaalconstructies op de bogen afgesteund. Belastingklassen: hoofdrijbaan klasse 60 vlgs VOSB-1963; busbaan Westzijde klasse 30 vlgs VOSB-1963; fietspad naast busbaan 2kN/m2; voetpad Oostzijde klasse 45 vlgs VOSB-1963 of 4 kN/m2. Onderbouw/fundatie:Pijlers/Zuidelijk landhoofd op Frankipalen, Noordelijk landhoofd op gewapend betonpalen, de pijlers/landhoofden zijn ontworpen op horizontale krachten en zijn bekleed met metselwerk. Aantal overspanningen 5. De brug is een geklonken constructie.
Memoria De hoofdoverspanning heeft hoofdliggers die bestaan uit vakwerkbogen van het tweescharniertype zonder trekband (alleen scharnieren bij de voetpunten). De laaggelegen rijvloer is aan de bogen opgehangen. De hoofdliggers van de zijoverspanningen zijn vollewandbogen van het tweescharniertype (alleen scharnieren bij de voetpunten). De hooggelegen rijvloer is d.m.v portaalconstructies op de bogen afgesteund. Bouwwijze : Landhoofden en pijlers in bouwkuipen. Hoofdoverspanning m.b.v. een hulpbrug(= nu verkeersbrug Dordrecht) op hulppijlers. Zijoverspanningen op hulpconstructie in de uiterwaarden. Aannemers: Staalconstructie door Werkspoor A'dam in combinatie met Swarttouw en Gusto te Schiedam, Begemann in Helmond, Penn en Bauduin te Dordrecht, De Vries Robbe te Gorinchem, NSI te R'dam,en Machinefabriek Frans Smulders te Utrecht; Montage door Werkspoor; Pijlers en Zuidelijk landhoofd: J.P.Broekhoven te Nijmegen; Noord. landh: Ned. Beton Mij. 'Bato'; Pijlers hulpbruggen: I.G.B. te Breda. De door oorlogshandelingen vernielde hoofdoverspanning is in de jaren 1940-1943 door Werkspoor-Krupp in de oorspronkelijke staat herbouwd m.b.v. 6 grote vijzelkranen op hulppijlers; Om de laaggelegen boogdelen van de hoofdoverspanning te beschermen tegen aanvaring door duw-bakconvooien door verlegging van de hoofdvaarroute (bochtverruiming), is t.p.v. de voetpunten der bogen in 1988 een aanvaar-constructie aangebracht;in de jaren 1992-1993 is de betonnenrijvloer van de voet-/fietspaden vervangen door een orthotrope rijvloer. De consoles van de zijoverspanningen zijn t.p.v. de aansluiting aan de hoofdliggers versterkt. Over de gehele bruglengte is aan de kop van de consoles een zware verdeelligger aangebracht. Het zijpad aan de Oostzijde is nu ook geschikt voor autoverkeer. Het zijpad aan de Westzijde is, door het 1,30 m te verbreden, geschikt gemaakt voor een busbaan met daarnaast een fietspad. Info : S. de Bie.
Plaats Nijmegen
Gemeente Nijmegen
Provincie Gelderland
Brugtype boogbrug
Brugsoort vast
Materiaal staal Fe 510 / Fe370
Bouwjaar 1936
Rijksdriehoekcoordinaat-X 188,350
Rijksdriehoekcoordinaat-Y 429,300
(Spoor-, water-) weg Tussen A 325 en N 326, topcode 40C-102.
Kruisende (Spoor-, water-) weg De Waal.
Verkeersfunctie gemengd verkeer
Bruglengte (m) 604,00
Brugbreedte (m) 26,50
Hoofdoverspanning 244,1
Doorvaartwijdte (m) 220,00
Monument nummer 523067
Monument rijksmonument
NBS-objecten archief 31.21.01
NBS-bibliotheek nr. 1.4.84 - 4.2.31
Gegevensbron Commissie Waalbrug Noord en Zuid verbonden. Opening Waalbrug Nijmegen 1936 [1.4.84 - 4.2.31]. NBSNieuws jaarg. 9, nr.4
Beheerder Rijkswaterstaat Dir. Oost Nederland
Bijzonderheden Overbrugging bestaande uit een stalen boogbrug met een geklonken vakwerkboogconstructie en met aanbruggen met overspanningen van 72 - 95 -244,1 - 95 - 72 m. De hoofdoverspanning heeft hoofdliggers die bestaan uit zuivere vakwerkbogen van het tweescharniertype zonder trekband (alleen scharnieren bij de voetpunten). De laaggelegen rijvloer (zuivere plaatliggerbrug) is aan de bogen opgehangen. De hoofdliggers van de zijoverspanningen zijn vollewandbogen van het tweescharniertype (alleen scharnieren bij de voetpunten). De hooggelegen rijvloer (zuivere plaatliggerbrug aan de laaggelegen rijvloer opgehangen) is d.m.v. portaalconstructies op de bogen afgesteund. Belastingklassen: hoofdrijbaan klasse 60 vlgs VOSB-1963; busbaan Westzijde klasse 30 vlgs VOSB-1963; fietspad naast busbaan 2kN/m2; voetpad Oostzijde klasse 45 vlgs VOSB-1963 of 4 kN/m2. Onderbouw/fundatie:Pijlers/Zuidelijk landhoofd op Frankipalen, Noordelijk landhoofd op gewapend betonpalen, de pijlers/landhoofden zijn ontworpen op horizontale krachten en zijn bekleed met metselwerk. Aantal overspanningen 5. De brug is een geklonken constructie.
Memoria De hoofdoverspanning heeft hoofdliggers die bestaan uit vakwerkbogen van het tweescharniertype zonder trekband (alleen scharnieren bij de voetpunten). De laaggelegen rijvloer is aan de bogen opgehangen. De hoofdliggers van de zijoverspanningen zijn vollewandbogen van het tweescharniertype (alleen scharnieren bij de voetpunten). De hooggelegen rijvloer is d.m.v portaalconstructies op de bogen afgesteund. Bouwwijze : Landhoofden en pijlers in bouwkuipen. Hoofdoverspanning m.b.v. een hulpbrug(= nu verkeersbrug Dordrecht) op hulppijlers. Zijoverspanningen op hulpconstructie in de uiterwaarden. Aannemers: Staalconstructie door Werkspoor A'dam in combinatie met Swarttouw en Gusto te Schiedam, Begemann in Helmond, Penn en Bauduin te Dordrecht, De Vries Robbe te Gorinchem, NSI te R'dam,en Machinefabriek Frans Smulders te Utrecht; Montage door Werkspoor; Pijlers en Zuidelijk landhoofd: J.P.Broekhoven te Nijmegen; Noord. landh: Ned. Beton Mij. 'Bato'; Pijlers hulpbruggen: I.G.B. te Breda. De door oorlogshandelingen vernielde hoofdoverspanning is in de jaren 1940-1943 door Werkspoor-Krupp in de oorspronkelijke staat herbouwd m.b.v. 6 grote vijzelkranen op hulppijlers; Om de laaggelegen boogdelen van de hoofdoverspanning te beschermen tegen aanvaring door duw-bakconvooien door verlegging van de hoofdvaarroute (bochtverruiming), is t.p.v. de voetpunten der bogen in 1988 een aanvaar-constructie aangebracht;in de jaren 1992-1993 is de betonnenrijvloer van de voet-/fietspaden vervangen door een orthotrope rijvloer. De consoles van de zijoverspanningen zijn t.p.v. de aansluiting aan de hoofdliggers versterkt. Over de gehele bruglengte is aan de kop van de consoles een zware verdeelligger aangebracht. Het zijpad aan de Oostzijde is nu ook geschikt voor autoverkeer. Het zijpad aan de Westzijde is, door het 1,30 m te verbreden, geschikt gemaakt voor een busbaan met daarnaast een fietspad. Info : S. de Bie.
Re: Test je kennis - Nijmegen
Nee juist te veel Ronny, zijn hier bonuspunten voor? Hij is echt goed he!Curva schreef:heb ik hiermee alles gedekt?
Plaats Nijmegen
Gemeente Nijmegen
Provincie Gelderland
Brugtype boogbrug
Brugsoort vast
Materiaal staal Fe 510 / Fe370
Bouwjaar 1936
Rijksdriehoekcoordinaat-X 188,350
Rijksdriehoekcoordinaat-Y 429,300
(Spoor-, water-) weg Tussen A 325 en N 326, topcode 40C-102.
Kruisende (Spoor-, water-) weg De Waal.
Verkeersfunctie gemengd verkeer
Bruglengte (m) 604,00
Brugbreedte (m) 26,50
Hoofdoverspanning 244,1
Doorvaartwijdte (m) 220,00
Monument nummer 523067
Monument rijksmonument
NBS-objecten archief 31.21.01
NBS-bibliotheek nr. 1.4.84 - 4.2.31
Gegevensbron Commissie Waalbrug Noord en Zuid verbonden. Opening Waalbrug Nijmegen 1936 [1.4.84 - 4.2.31]. NBSNieuws jaarg. 9, nr.4
Beheerder Rijkswaterstaat Dir. Oost Nederland
Bijzonderheden Overbrugging bestaande uit een stalen boogbrug met een geklonken vakwerkboogconstructie en met aanbruggen met overspanningen van 72 - 95 -244,1 - 95 - 72 m. De hoofdoverspanning heeft hoofdliggers die bestaan uit zuivere vakwerkbogen van het tweescharniertype zonder trekband (alleen scharnieren bij de voetpunten). De laaggelegen rijvloer (zuivere plaatliggerbrug) is aan de bogen opgehangen. De hoofdliggers van de zijoverspanningen zijn vollewandbogen van het tweescharniertype (alleen scharnieren bij de voetpunten). De hooggelegen rijvloer (zuivere plaatliggerbrug aan de laaggelegen rijvloer opgehangen) is d.m.v. portaalconstructies op de bogen afgesteund. Belastingklassen: hoofdrijbaan klasse 60 vlgs VOSB-1963; busbaan Westzijde klasse 30 vlgs VOSB-1963; fietspad naast busbaan 2kN/m2; voetpad Oostzijde klasse 45 vlgs VOSB-1963 of 4 kN/m2. Onderbouw/fundatie:Pijlers/Zuidelijk landhoofd op Frankipalen, Noordelijk landhoofd op gewapend betonpalen, de pijlers/landhoofden zijn ontworpen op horizontale krachten en zijn bekleed met metselwerk. Aantal overspanningen 5. De brug is een geklonken constructie.
Memoria De hoofdoverspanning heeft hoofdliggers die bestaan uit vakwerkbogen van het tweescharniertype zonder trekband (alleen scharnieren bij de voetpunten). De laaggelegen rijvloer is aan de bogen opgehangen. De hoofdliggers van de zijoverspanningen zijn vollewandbogen van het tweescharniertype (alleen scharnieren bij de voetpunten). De hooggelegen rijvloer is d.m.v portaalconstructies op de bogen afgesteund. Bouwwijze : Landhoofden en pijlers in bouwkuipen. Hoofdoverspanning m.b.v. een hulpbrug(= nu verkeersbrug Dordrecht) op hulppijlers. Zijoverspanningen op hulpconstructie in de uiterwaarden. Aannemers: Staalconstructie door Werkspoor A'dam in combinatie met Swarttouw en Gusto te Schiedam, Begemann in Helmond, Penn en Bauduin te Dordrecht, De Vries Robbe te Gorinchem, NSI te R'dam,en Machinefabriek Frans Smulders te Utrecht; Montage door Werkspoor; Pijlers en Zuidelijk landhoofd: J.P.Broekhoven te Nijmegen; Noord. landh: Ned. Beton Mij. 'Bato'; Pijlers hulpbruggen: I.G.B. te Breda. De door oorlogshandelingen vernielde hoofdoverspanning is in de jaren 1940-1943 door Werkspoor-Krupp in de oorspronkelijke staat herbouwd m.b.v. 6 grote vijzelkranen op hulppijlers; Om de laaggelegen boogdelen van de hoofdoverspanning te beschermen tegen aanvaring door duw-bakconvooien door verlegging van de hoofdvaarroute (bochtverruiming), is t.p.v. de voetpunten der bogen in 1988 een aanvaar-constructie aangebracht;in de jaren 1992-1993 is de betonnenrijvloer van de voet-/fietspaden vervangen door een orthotrope rijvloer. De consoles van de zijoverspanningen zijn t.p.v. de aansluiting aan de hoofdliggers versterkt. Over de gehele bruglengte is aan de kop van de consoles een zware verdeelligger aangebracht. Het zijpad aan de Oostzijde is nu ook geschikt voor autoverkeer. Het zijpad aan de Westzijde is, door het 1,30 m te verbreden, geschikt gemaakt voor een busbaan met daarnaast een fietspad. Info : S. de Bie.
- ronnyguitar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 19:20
- Locatie: bad zwischenahn - duitsland
- Contacteer:
Re: Test je kennis - Nijmegen
sorry ziet er mooi uit, maar dit uitzoeken is een fluitje van een cent (sorry curva)
--------------------------------------------
punt voor curva
------------------------------------
--------------------------------------------
punt voor curva
------------------------------------
NU OKTOBER-AKTIE BIJ TJK !! KIJK BIJ REGELS EN MEDEDELINGEN ETC.
Re: Test je kennis - Nijmegen
wie heeft het over opzoeken? Een beetje algemene kennis.....
waar is dit?
waar is dit?
Re: Test je kennis - Nijmegen
Glashuis, zijstraatje Lange Hezelstraat, bij de Demain het hoekje om. En bij om de hoek :)
Ronnie, Bus 6!
Re: Test je kennis - Nijmegen
klopt , ook nog een naam toevallig paraat?
Re: Test je kennis - Nijmegen
Helemaal correct! U gaat door voor wasmachine
- ronnyguitar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 19:20
- Locatie: bad zwischenahn - duitsland
- Contacteer:
Re: Test je kennis - Nijmegen
--------------------------
punt voor BiT
-----------------------
punt voor BiT
-----------------------
NU OKTOBER-AKTIE BIJ TJK !! KIJK BIJ REGELS EN MEDEDELINGEN ETC.
Re: Test je kennis - Nijmegen
Ronnie, Bus 6!
- ronnyguitar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 27 aug 2007, 19:20
- Locatie: bad zwischenahn - duitsland
- Contacteer:
Re: Test je kennis - Nijmegen
------------
punt voor mad dog
-------------------------
punt voor mad dog
-------------------------
NU OKTOBER-AKTIE BIJ TJK !! KIJK BIJ REGELS EN MEDEDELINGEN ETC.
Re: Test je kennis - Nijmegen
Sorry voor de late nieuwe vraag:
Even een makkie voor de mensen uit Hatert: "Toen geluk nog heel gewoon was" kwam in Hatert de warme bakker met een elektrisch karretje langs de deur. Hoe heette de bakkerij en wat was de voornaam van de man die op dat karretje reed?
Even een makkie voor de mensen uit Hatert: "Toen geluk nog heel gewoon was" kwam in Hatert de warme bakker met een elektrisch karretje langs de deur. Hoe heette de bakkerij en wat was de voornaam van de man die op dat karretje reed?
einde van deze poging.....
- Danish Dynamite
- Berichten: 11103
- Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 10:42
- Contacteer:
Re: Test je kennis - Nijmegen
Bakkerij Kouwenberg van de Vossendijk, met natuurlijk Leo de man van het karretje.mad dog schreef:Sorry voor de late nieuwe vraag:
Even een makkie voor de mensen uit Hatert: "Toen geluk nog heel gewoon was" kwam in Hatert de warme bakker met een elektrisch karretje langs de deur. Hoe heette de bakkerij en wat was de voornaam van de man die op dat karretje reed?
Re: Test je kennis - Nijmegen
Ik reken hem goed! Ik had zelf Jos in gedachten maar in de jaren hebben daar netuurlijk verschillende mannetjes op gezeten.Danish Dynamite schreef:Bakkerij Kouwenberg van de Vossendijk, met natuurlijk Leo de man van het karretje.mad dog schreef:Sorry voor de late nieuwe vraag:
Even een makkie voor de mensen uit Hatert: "Toen geluk nog heel gewoon was" kwam in Hatert de warme bakker met een elektrisch karretje langs de deur. Hoe heette de bakkerij en wat was de voornaam van de man die op dat karretje reed?
einde van deze poging.....
- Danish Dynamite
- Berichten: 11103
- Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 10:42
- Contacteer:
Re: Test je kennis - Nijmegen
Om het even bij Hatert te houden, hoe heette het groentenwinkeltje dat het jarenlang heeft volgehouden aan de Couwenbergstraat en wat was de achternaam van de eigenaar.
Re: Test je kennis - Nijmegen
Het winkeltje weet ik wel, maar geen idee van de naam van de eigenaar. Ging er vroeger vaak losse snoepjes kopen toen Jamin nog niet in het winkelcentrum zat.
einde van deze poging.....
Re: Test je kennis - Nijmegen
Dit was ooit echt een heel leuk topic!
- Legendario
- Berichten: 16449
- Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
- Locatie: Málaga
- Contacteer:
Re: Test je kennis - Nijmegen
En jammer dat de prijzen nooit uitgereikt zijn.LT schreef:Dit was ooit echt een heel leuk topic!
Maar dat mag je hier niet zeggen.
- Danish Dynamite
- Berichten: 11103
- Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 10:42
- Contacteer:
Re: Test je kennis - Nijmegen
Nu na ruim 4 jaar het goede antwoord nog niet is gegeven zal ik dat zelf maar doenDanish Dynamite schreef:Om het even bij Hatert te houden, hoe heette het groentenwinkeltje dat het jarenlang heeft volgehouden aan de Couwenbergstraat en wat was de achternaam van de eigenaar.
A&O van de familie Peters.
Re: Test je kennis - Nijmegen
Ik wist het maar lees het nu pas
AGAINST MODERN FOOTBALL (fanculture)!!!
- Legendario
- Berichten: 16449
- Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
- Locatie: Málaga
- Contacteer:
Re: Test je kennis - Nijmegen
Wellicht is de jury coulant en krijg je alsnog een punt.Bleum schreef:Ik wist het maar lees het nu pas
Maar dat mag je hier niet zeggen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten